Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orsak till dålig kläckning  (läst 4881 gånger)

Pappan

• Västerbotten
Orsak till dålig kläckning
« skrivet: 28 apr-10 kl 18:01 »
 :(
Ny på forumet inbjuder jag till att spekulera i det dåliga resultat min nya Surokläckare gav för några dagar sedan.
Vad jag förstår är många nöjda med maskinen, så jag utgår från att den är en bra modell.
Jag kan ju ha gjort någon felinställning, eller den kanske behöver kalibreras, eller...

Resultat av 21 ägg:
1 kyckling kläcktes dag 21, levde några dagar men hade liksom ingen kraft alls i benen.
1 ägg visade sig ha en öppning och pip inuti dag 23 när jag skulle kassera okläckta ägg.
1 ägg pep det inuti och det rörde sig men det blev inget.
Av resterande 18 tysta ägg var 3 tomma och 15 innehöll fullgångna kycklingar eller små foster.

Har fenomenet någon känd förklaring?
/ David

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Orsak till dålig kläckning
« Svar #1 skrivet: 28 apr-10 kl 18:06 »
Vad har tempen och fuktigheten stått på?
Vad var det för ägg? Var det från dina egna eller var det ägg som du fått skickade på posten? Hur har äggen hanterats?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Pappan

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 28 apr-10 kl 20:02 »
Temp enl displayen på suron: 37,5 hela tiden.
Fuktighet: 45% fram till slutet på dygn 18 då den höjdes till 75%.
Egna ägg som förvarats i en äggkartong som ställts på kant så äggen blir liggande, vänts morgon och kväll, i stallet, varierat från 5 - 10 plusgrader.

För en timme sedan lade jag in flera stavtermometrar som nu bekräftar att temperaturen stämmer.
En inlagd hårhygrometer visar dock 60% samtidigt som kläckaren säger 45%.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 28 apr-10 kl 20:07 »
Hårhygrometrar brukar vara tillförlitliga. Verkar som om den digitala hygrometern inte fungerar som den ska.

Just fullgångna kycklingar som inte tar sig ut är vanligt om fukthalten är för hög i kläckaren.

Prova att ruva en ny omgång och ställ fukten efter hårhygrometern istället!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 apr-10 kl 20:09 »
Hårhygrometrar brukar vara tillförlitliga.

Vad är det för något? Att det mäter fuktigheten, så klart, men hår?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 28 apr-10 kl 20:13 »
Just fullgångna kycklingar som inte tar sig ut är vanligt om fukthalten är för hög i kläckaren.
Det ska ju vara hög fukthalt vid kläckning, för att inte ägghinnan ska torka för snabbt (har jag fattat det som). Vad är det som gör att de skadas av för hög fuktighet, och hur mycket fuktighet är för mycket?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Pappan

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 28 apr-10 kl 20:47 »
Jag hade också hört att fukthalten gärna får vara riktigt hög på slutet. Vilken den alltså verkligen varit enl. hårhygrometern.
Men om jag litar på hårhygrometern har jag alltså dessutom haft hela 60% fram till dygn 18. Är det alltså lika viktigt att ha lägre fuktighet innan själva kläckningen, ca 45% rekommenderas?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 28 apr-10 kl 21:13 »
Men om jag litar på hårhygrometern har jag alltså dessutom haft hela 60% fram till dygn 18.

60% känns alldeles för högt. Runt 40-45% under ruvning sedan ökar man fuktigheten lite på dag 18 för att sedan när kläckningen påbörjas, att kycklingarna börjar på picka hål i skalen... DÅ höjer man ytterligare och sedan stiger fuktigheten ytterligare när de blöta kycklingarna börjar ta sig ut. Annars finns risk att man dränker embryon/foster om det är för hög fuktighet under ruvningen.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 28 apr-10 kl 21:25 »
Nu har jag ingen fuktmätare, så jag kör lite på känn, och använder de vattenbehållare som kom med kläckaren, som ju är avsedda för att ge lagom fuktighet i just den kläckaren.

Men nu funderar jag på att jag ju kläcker ankägg, som sprejas med vatten flera gånger dagligen, samtidigt som jag kläcker höns- och vaktelägg. Har läst på flera ställen att det ska gå bra. Men luftfuktigheten måste ju bli mycket högre när man sprejar vatten på äggen. Ska man inte ha vattenbehållare då?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Henfriend

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 29 apr-10 kl 07:03 »
Jag har inte kunnat läsa mig till att man ska höja fuktigheten på 18 dagen, är det något man måste göra? Fram med instuktionen då och läsa hur man ändrar om några dagar - för jag har en laddning i som på onsdag legat i 18 dagar....

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 29 apr-10 kl 07:09 »
I de flesta kläckare ställer du in en till behållare med vatten. Det är storleken på vattenytan som avgör hur mycket vatten som avdunstar, så om du ökar vattenytan ökar luftfuktigheten.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #11 skrivet: 29 apr-10 kl 07:11 »
Det är alltid bra att kalibrera både hygrometer och termometer även när man köpt ny maskin. Mycket kan hända i transporten.  Man stanna vändningen dag 18 men ökar inte fuktigheten förrän det är hål i de flesta äggen. Har hört flera som har cuvattoto som klagar på kläckresultat och de har alltid haft för små vattenbehållare. Ta för vana att alltid dubbelkolla med annan fristående termo & hygrometer.

bo_i_dala

« Svar #12 skrivet: 29 apr-10 kl 10:58 »
Hej!
När jag kläckte var det alltid mycket hög fukthalt sista dagarna, annars dåligt kläckresultat.
Det farligaste för mej (då) var att inte ha för lite lufttillförsel (syre) i kläckaren, annars risk för kvävning i kläckaren.....
Kan inte någon lägga en hygrometer under en ruvande höna -borde gjort det förr men kom på det nu- så får vi veta vad det är "i naturen"!

mvh

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 29 apr-10 kl 11:03 »
Kan inte någon lägga en hygrometer under en ruvande höna -borde gjort det förr men kom på det nu- så får vi veta vad det är "i naturen"!
mvh

Jag kanske kan gör om jag bara hittar den och om den fungerar som den ska! Men bara en stund då hönan är så packad med ägg, vill inte riskera att hygrometern har sönder något ägg.  :-X

Micki o Molly

• -
« Svar #14 skrivet: 29 apr-10 kl 11:26 »

På vilken dag anser ni att det är helt kört , ger upp och drar ur sladden ?
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 29 apr-10 kl 11:58 »
Brukar inte ge upp förrän jag ser att fostret är eller verkar dött (och då väntar jag upp till dag 25 om jag är osäker på om det lever eller ej) vid genomlysning.

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #16 skrivet: 29 apr-10 kl 19:36 »
Har du öppnat luftventilen i Suron? För jag har kläckt med strålande resultat i min Suro! Visserligen hade jag "bara" luftfuktigheten inställd på 65 %, precis som det står i beskrivningen, under kläckningen, men ändå.
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Pappan

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 30 apr-10 kl 18:40 »
Jag öppnade luftventilen helt fr o m fuktighetshöjningen dvs dag 18.
Innan hade jag den nog helt stängd, vad jag minns. Var det smart?

Nu ska vi kalibrera och köra igång en ny omgång i helgen.
Vi ger oss inte - vi är tappra, vi är norrlänningar. Som varmt uppskattar goda råd från hela Sverige. Vilket fantastiskt forum detta är, tack för att ni vill dela med er av era erfarenheter!
Fortsätt gärna, jag läser och rapporterar hur det går.

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #18 skrivet: 30 apr-10 kl 20:58 »
Smart... Nej, det vet jag inte precis :). Jag har luftventilen helt öppen hela tiden. Tror att det ska vara så ;).

Och ja, det är ett fantastiskt forum!!
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Pappan

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 26 maj-10 kl 15:40 »
Trådstartaren här.

Nu har andra försöket passerat kläckaren och här är rapporten:
Av 21 ägg kläcktes under dag 20 och 21 sju st pigga och friska kycklingar.
Ytterligare sju var helt tomma, så jag utgår från att de var obefruktade.
Resterande sju innehöll döda foster i olika stadier av utveckling.

Jag höll så låg fuktighet som Suron kunde hålla, och höjde med 10% dag 18, och ytterligare ca 15% när kläckningen satte igång. Luftventilen helt öppen hela tiden.

Det känns som att det fungerar. Nu är Suron laddad med nya inköpta ägg. ska bli intressant att se hur det går. Min egen tupp kanske är dålig.

Tack igen för alla tips!
/ Pappan

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser