Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är fast telefon och bredband ett krav idag?  (läst 1951 gånger)

jessika

• Gäst
Är fast telefon och bredband ett krav idag?
« skrivet: 23 apr-06 kl 21:10 »
Ifall man flyttar utanför tätort är det inte alltid säkert att det finns tillgång till bredband, och ifall man bygger nytt så finns det inte heller telefon och det kan vara en bra bit till närmsta telefonledning. (desto längre bort, desto dyrare att få fast telefon inkopplat)

Men är det verkligen nödvändigt idag att det finns fast telefon i hemmet? Eller är till och med bredband numera absolut nödvändigt? För det är rätt mycket idag som kräver internet, till exempel att betala räkningar och liknande.

En bekant som nyligen flyttade utanför tätorten i småland fick betala omkring hundra tusen för att få telefonledning med modern internetmöjlighet indragen till sitt hus.  :o
Han har i och för sig ett vanligt jobb och flyttade ut på landet för sin familjs skull. De ansåg att det var i och för sig rätt dyrt men ändå värt det, eftersom telefon och bredband är 'livsviktigt' idag.

Men är det verkligen det? Eller är det någon av er som klarar sig utan varken internet eller fast telefon idag? Det vill säga klarar på ett bra sätt, att vara utan är självklart möjligt men det skall helst inte påverka alltför negativt på möjligheten till en någorlunda smidig och normal vardag.

Och ännu viktigare, hur kommer det att bli inom en snar framtid? Kommer kravet att bli mer aktuellt än idag? Att flytta någonstans utan bredband kan bli rejält dyrt ifall man senare  tvingas betala för att få en ledning indragen.
« Senast ändrad: 23 apr-06 kl 21:15 av jessika »

Malva

• Gäst
Re:Är fast telefon och bredband ett krav idag?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-06 kl 21:47 »
Man kan ju surfa via mobiltelefon och satelit. Dyrare än som vanligt, typ dubbelt så dyrt (man kan kolla pricerunner). Men det förutsätter bra mobiltelefonmottagning tänker jag. Kanske surfar man inte så himla mycket då, utan bara just det nödvändiga. Eller så sköter man sitt surfande från ett jobb, eller abbonerar in sig hos nån granne, eller vad vet jag? Surfandet kommer bara bli smidigare o smidigare tror jag.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 24 apr-06 kl 12:46 »
Telefon är nog bra att ha, bredband är ju ett plus men absolut inget "måste".

Att kunna sälja och köpa saker över internet är naturligtvis ett jätteplus, men man klarar sig bra med en telefonuppkoppling även om den är långsammare.
Annars får man söka andra vägar, färskvaror säljer och jag en gång i veckan på traktens "farmers market" medans hantverk och bruksverktyg o.d mestadels sköts via nätet.

Själv har jag fast telefon men inget bredband och ingen mobiltäckning i området...tycker att det funkar bra med modemuppkoppling via telenätet.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #3 skrivet: 24 apr-06 kl 13:25 »
Jag drömmer om att bosätta mig på en plats utan bolagsel och utan telefonlina,men med mobiltäckning och med egen bomförsedd väg sista kilometern till huset och kanske 1/2-1 km till en förstående granne som har bredband.
För med en förstående granne och rätt landskapsförhållanden så kan man sätta riktantenner för bredband.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 24 apr-06 kl 13:43 »
Jag drömmer om att bosätta mig på en plats utan bolagsel och utan telefonlina,men med mobiltäckning och med egen bomförsedd väg sista kilometern till huset och kanske 1/2-1 km till en förstående granne som har bredband.
För med en förstående granne och rätt landskapsförhållanden så kan man sätta riktantenner för bredband.

Då är man ändå beroende av grannen och alternativelen blir dyrare än bolagsdito.
Jag skulle hellre satsa på att utveckla min shamanistiska ådra, tills jag blixtsnabbt kan färdas i alla väderstreck med bara en trumma och lite svamp som drivmedel.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #5 skrivet: 24 apr-06 kl 13:47 »
Visst är det så, men man kan betala räkningar och kolla E-post med Nallekopplad dator.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Suresh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 apr-06 kl 13:50 »
Utan bredband är det enklare att få saker gjorda.

Med bredband är det enklare att berätta för andra om vad man drömmer om att göra.

manna

• -
« Svar #7 skrivet: 24 apr-06 kl 15:26 »
Utan bredband är det enklare att få saker gjorda.

Med bredband är det enklare att berätta för andra om vad man drömmer om att göra.

Är du alltid så här klok, eller var detta ett lyckokast?  ;D ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

saltkråkan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 apr-06 kl 00:18 »
Bara man har täckning för mobilen så kan man koppla datorn till mobilen och göra bankärenden mm som vanligt.  

Jag håller med den som skrev att det kanske är onödigt att investera i någon dyr kabeldragning om det ändå bara blir billigare & bättre trådlös teknik aldeles snart.

Annars kan man ha en bärbar dator med sig in till stan och låna trådlöst nät av nån som lämnat sitt nät öppet, på något café eller bibblan. För att bankärenden ska bli säkra i såna öppna nätverk kan man (iallafall i min bank, Skandiabanken) välja att koppla upp sig med ett engångscertifikat, banken sms:ar en extra engångskod till mobilen. (Det funkar även om man lånar dator på internetcafé eller bibblan.)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 30 apr-06 kl 14:11 »
Det är ju oxå fullt möjligt att betala sina räkningar med privatgiro..om det nu inte känns för stenålders att skriva nuffror med bläckpenna på en pappersbit.

Har man både tänkt sej att ha bredband och bo på landet är det nog läge att tänka en gång till (om det nu inte finns "trådlöst bredband" tillgängligt)....dom där små fiberkablarna grävs i regel bara ner till städer och små samhällen som råkar ligga på vägen mellan städer.
Hur det än är klarar jag mej alldeles förträffligt utan bredband, jag har mitt gamla modem. Visst, jag kan inte ladda hem musik eller filmer utan att det tar typ ett halvår, men det känns inte särskilt "livsviktigt" för min del.

Mobilen är jag oxå underbart befriad ifrån, jag har min fasta telefon som går via luftledning in i min kåk, och är jag hemma när det ringer så är jag. Annars brukar folk ringa igen om dom vill nåt viktigt :) .
Så inte kan Storebror se var jag och mobilen befinner oss...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 4 användare (1 dolda)
Berberis, mohammad.mas, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser