Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninbur till höns?  (läst 3701 gånger)

metzan

• Gäst
Kaninbur till höns?
« skrivet: 28 apr-10 kl 11:31 »
Vi funderar på sommarhöns, eller snarare juli-oktober höns. Tycker ni att en kaninbur, modell större (2 m * 1 m), på ben, funkar?

Tänker mig att man gör en inhägnad runt/framför den som de kan vara i när man inte är hemma, och frigående annars (större delen av tiden alltså).

Hur många höns skulle kunna bo så och må bra?

Tack på förhand!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Kaninbur till höns?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-10 kl 11:33 »
Hur många höns skulle kunna bo så och må bra?
Hur många höns som kan bo där beror ju på vilken ras du tänkt att ha, har du en rätt så stor ras så blir det ju inte lika många..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

metzan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 apr-10 kl 11:38 »
Har antagligen tänkt köpa "fabrikshöns" på ett ställe här i närheten. De är väl i 3-5 kilosklassen?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 28 apr-10 kl 11:44 »
Har antagligen tänkt köpa "fabrikshöns" på ett ställe här i närheten. De är väl i 3-5 kilosklassen?
lagen säger ju 9 höns på en kvadrat meter men det är inte snällt.
Jag själv ska snart skaffa vårningsavelsburar som kommer att vara ca 1x1/1x2 meter. I dem på 1x1 ska jag ha typ 2-5 hönor + tupp av dvärgras och i 1x2 burarna ska jag ha lite större raser, typ 1-2 hönor + tupp.. Daglig utevistelse :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 28 apr-10 kl 11:48 »
De vill helst sova på pinnar. Har du tänkt sätta in det i buren, eller ska det bara vara regnskydd dagtid?
Landsflykting i storstan...

metzan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 apr-10 kl 12:08 »
Den buren som jag tittat på är det nog svårt att få in sittpinnar på, då slår dom nog huvet i taket.

Läste i en annan tråd om burhöns som någon skaffat och som inte ville/kunde sitta på pinne (p.g.a ovana/inga muskler)... kan det vara så och då funkar det med detta hus denna korta period?

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #6 skrivet: 28 apr-10 kl 12:45 »
fabrikshöns väger runt 700gr ......

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Weasel

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 apr-10 kl 12:50 »
fabrikshöns väger runt 700gr ......

mvh

JOnathan

Inte om det är kött-avelshöns (:)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #8 skrivet: 28 apr-10 kl 12:53 »
Tänk också på att du kanske (troligtvis) fäster dig vid dessa små djur och vill behålla dem längre än just över sommaren... =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

metzan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 apr-10 kl 13:06 »
Det är just det jag oroar mig för... vi har en idé om att vi ska äta upp dem till hösten, men jag blir mer och mer skeptisk :)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #10 skrivet: 28 apr-10 kl 13:11 »
Det tänkte våra kompisar också, sen när det blev höst och kallt så fick de komma upp till oss och vårt hönshus istället  ;D

Bidde ingen hönssoppa...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 3 användare
LimJans, Nataks, Suzanne Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser