Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2000 paket bin.  (läst 3592 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
2000 paket bin.
« skrivet: 27 apr-10 kl 22:09 »
Jag hörde i dag att någon ska importera 2000 paket bin. Värkar oroa pga. En skalbagge man inte vill ska etablera sig.
Det låter som en massa bin.

ersam

• -
SV: 2000 paket bin.
« Svar #1 skrivet: 28 apr-10 kl 07:14 »
Troligen denna diskussion som varit uppe tidigare:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=85617.0

Ledande personer i vår branschorganisation (BF) som tänker detta men det verkar som det sket sig - just nu...

ivigtut

« Svar #2 skrivet: 28 apr-10 kl 10:46 »
Vi fick den informationen på kursen. Fast jag uppfattade det som om det var ett företag som skulle ta in bina.
Jag har för lite kunskap om bin för att lägga någon kunskap bakom kommentaren mer en att det värkar vara ett stort företag och att det nog är mycket jobb.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 28 apr-10 kl 11:08 »
Vi fick den informationen på kursen. Fast jag uppfattade det som om det var ett företag som skulle ta in bina.
Jag har för lite kunskap om bin för att lägga någon kunskap bakom kommentaren mer en att det värkar vara ett stort företag och att det nog är mycket jobb.

Deklarerar man näringsverksamhet så är det ett företag, helt oberoende om du har 20 eller 2000 samhällen. Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

ivigtut

« Svar #4 skrivet: 28 apr-10 kl 11:17 »
Jag tror redan vid ett så ska man nog deklarera det hela som inkomst vare sig det är företag eller hobby.

Pamp

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 28 apr-10 kl 12:29 »
Är det någon här som vet vad paket bin kostar ?

Sanntos

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 apr-10 kl 13:16 »
kring en tusenlapp

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 28 apr-10 kl 13:38 »
Jag tror redan vid ett så ska man nog deklarera det hela som inkomst vare sig det är företag eller hobby.

Hobby ska du bara deklarera när det genererar vinst. Företag från det att du startar.

mamsen

• Småland
« Svar #8 skrivet: 28 apr-10 kl 20:31 »
Om jag fattat det rätt så är det den s.k importtrion i BF.s styrelse som är i farten, man kan ju verkligen undra varför medlemmarna i denna s.k branschorganisation låter detta fortgå, finns det ingen moral och etik vad det gäller ansvarstagande mot andra biodlare, detta kan få sådana konsekvenser med otroliga förluster för många, vem ska betala dessa? Detta enbart för egna inkomstintressen och för att växa så snabbt som möjligt och vara störst till vilket pris som helst, varför?? ??? ???

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 28 apr-10 kl 20:50 »
Lite intressant att det är så tyst om detta på BFs sida eller den öppna delen av forumet.

Eller är diskussionen i full fart på de "hemliga" sidorna? Nån med insyn som vet bättre?  8)

LUDOR

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 28 apr-10 kl 20:52 »
Brukar inte skriva på forum annars, men du mamsen satte ord på vad jag tycker, lämnade själv BF för ett år sedan pga missnöje med hur man hanterade NP pengar och när man nu ser hur importfrågan sköts så är jag ännu mer glad över att ha lämnat denna förening, jag vill ej vara med och finansiera svensk biodlings undergång. Jag tycker samtidigt att SBR lyser med sin frånvaro vad det gäller ställningstagande gällande detta, det låter mycket men syns inget. Har hört att det på detta forum höjts röster för en ny förening, tycker själv att det bästa vore EN förening som rymmer såväl yrkes-som hobbybiodlare, oavsett inriktning.
Idag upplever jag att det mer är enskilda BF-medlemmar som söker NP-pengar för biodling, dock tveksamma projekt, om dessa pengar användes till att föra svensk biodling framåt skulle vi kunna få resultat som gagnar hela svenska binäringen, det är för mycket som är oklart i vissa projekt. Det räcker att titta på svensk biavel som de vill göra till aktiebolag för att mörka så mycket som möjligt, det tycks finnas en tradition att ingen ska ifrågasätta styrelsen utan enbart nöja sig med det de gör.

LUDOR

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 28 apr-10 kl 20:56 »
Argumenten för att försvara importen kanske har börjat ta slut, personliga påhopp verkar vara deras senaste melodi.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 28 apr-10 kl 20:58 »
NP-pengar ???
                       vad är deta för pengar ??    mvh  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

LUDOR

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 28 apr-10 kl 21:01 »
Np-pengar är pengar som man kan söka ur Nationella fonden, alltså EU-pengar som är öronmärkta för biodlingen i sverige, ALLA kan söka dessa pengar, bara man har ett projekt som har någon innebörd att förbättra te.x hanteringen i bidolingen eller dylikt, har du idee´r men saknar pengar för att genomföra det, sök NP-Pengar, du kan få hjälp.

Lars i skogen

« Svar #14 skrivet: 28 apr-10 kl 21:43 »
Om jag fattat det rätt så är det den s.k importtrion i BF.s styrelse som är i farten, man kan ju verkligen undra varför medlemmarna i denna s.k branschorganisation låter detta fortgå, finns det ingen moral och etik vad det gäller ansvarstagande mot andra biodlare, detta kan få sådana konsekvenser med otroliga förluster för många, vem ska betala dessa? Detta enbart för egna inkomstintressen och för att växa så snabbt som möjligt och vara störst till vilket pris som helst, varför?? ??? ???

Utan att ha någon insyn eller starka åsikter - men jag förstår inte resonemanget.
Det är ju verkligen i importörernas intresse att bina som kommer in är friska/kvalsterfria etc. Även om sjukdomar sprids till andra biodlare lär ju det ekonomiska risktagandet vara störst för importörerna, det är de som drabbas hårdast om något går fel. Det är konstigt att hojta om etik och moral, det är ju knappast någon som importerar bin för att förstöra för andra?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #15 skrivet: 28 apr-10 kl 21:54 »
Även om sjukdomar sprids till andra biodlare lär ju det ekonomiska risktagandet vara störst för importörerna, det är de som drabbas hårdast om något går fel. Det är konstigt att hojta om etik och moral, det är ju knappast någon som importerar bin för att förstöra för andra?

Risken drabbar alla bi odlare men det är bara importören som tjänar på det på kort sikt !

Hårdast drabbas alla andra som får ta del av eventuella problem utan att fått del av kakan som några få har delat upp emellan sig själv .

Förstöra för andra tror jag inte att de vill göra men man måste väga för och nackdelar mot varan .

mvh bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ersam

• -
« Svar #16 skrivet: 28 apr-10 kl 22:11 »
Handlar det om 2000 paket och man säljer för 1000 kr så får man väl räkna på 500 kr vinst = 1 miljon kr.

Skiter det sig så har man ju i allafall miljonen kvar och kan satsa på nått annat istället.

Ajaj - att jag inte kom på det först!  8)

Lars i skogen

« Svar #17 skrivet: 29 apr-10 kl 12:12 »
Vaddå, handlar det om att importera bin för att sälja vidare dem direkt?

ersam

• -
« Svar #18 skrivet: 29 apr-10 kl 14:23 »
Nu vet jag ju inte om 2000 paketbin stämmer heller men de som tänker importera skriver i allafall inte att man tänker öka med 2000 samhällen. Dessutom torde väl några egna avläggare göras?

http://www.agreb.se/Agreb_AB/Pollinering.html

Så varför 2000? Det råder ett stort underskott på avläggare så någon försäljning torde väl vara intressant misstänker jag.

mamsen

• Småland
« Svar #19 skrivet: 29 apr-10 kl 15:45 »
Ja det handlar om försäljning av paketbin bl.a, därför så är ju den ekonomiska vinningen just störst för de som säljer och risken med döda/sjuka bin störst för de som köper, oavsett tester så är riskerna alldeles för stora för att jag ens skulle vilja göra detta, alltså köpa paketbin från annat land. De ssjukdomar vi har här de finns ju som sagt redan och att på detta sätt riskera den svenska biodlingen är för mig helt främmande, men, för pengar gör vissa allt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 2 användare
torbjorn, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser