Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta studiecirkel i halmbalshusbygge  (läst 2767 gånger)

Bodhgaya

• Uppland
Starta studiecirkel i halmbalshusbygge
« skrivet: 27 apr-10 kl 05:14 »
Jag har letat och letat efter workshops i halmhusbygge och hittat få. Så jag kom på idéen att starta upp en studiecirkel kring ett husbygge i eller nära till Stockholm. Jag vet inte exakt hur det går till men jag tänkte kolla om det finns något intresse här och sen gå vidare med det hela. Det skulle vara roligt att bygga en enkel liten friggebod under ledning av någon mer erfaren byggare. Jag har väl hört om en handfull sådana i Sverige. Kanske är svårt att få tag i torra halmbalar med kort varsel, i annat fall kan bygget klassas som ett experiment. Cirkeln skulle kunna delas upp i flera kring dom olika momenten som att bygga ett ramverk av timmer, resa väggar och putsa med lera, fixa tak osv. Skriv här eller skicka pm!

Varma hälsningar / Tomas

« Senast ändrad: 27 apr-10 kl 05:17 av Bodhgaya »
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
SV: Starta studiecirkel i halmbalshusbygge
« Svar #1 skrivet: 28 apr-10 kl 15:54 »
Tänkte bara tipsa om Destination Halm. Kanske kan du kontakta dem? Vi funderar på att bygga ett litet gästhus i halm och lera på vår mark någon gång i framtiden och kommer säkert att prata med dem om det.
Höns, stickning och pelargoner

kreatören

• Vegetarian, odlare, konst och hantverkare.
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 29 apr-10 kl 06:44 »
Hej - jag hittade länken  :) ... och jag - och en till - räcker upp handen! Mycket intresserade!

Pratar gärna vidare om detta!
Sol & Ljus /Nilla

Jag har letat och letat efter workshops i halmhusbygge och hittat få. Så jag kom på idéen att starta upp en studiecirkel kring ett husbygge i eller nära till Stockholm. Jag vet inte exakt hur det går till men jag tänkte kolla om det finns något intresse här och sen gå vidare med det hela. Det skulle vara roligt att bygga en enkel liten friggebod under ledning av någon mer erfaren byggare. Jag har väl hört om en handfull sådana i Sverige. Kanske är svårt att få tag i torra halmbalar med kort varsel, i annat fall kan bygget klassas som ett experiment. Cirkeln skulle kunna delas upp i flera kring dom olika momenten som att bygga ett ramverk av timmer, resa väggar och putsa med lera, fixa tak osv. Skriv här eller skicka pm!

Varma hälsningar / Tomas
Lev idag... imorgon - kan det vara försent... Och månen - ramlar aldrig ner på oss - vi måste agera - göra.

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 30 apr-10 kl 09:19 »
Vad roligt Kreatören! Då är vi än så länge tre stycken vilket är minimikravet för att starta en studiecirkel hos studiefrämjandet. Jag tänkte kontakta dom och se om vi kan få någon hjälp där,  så här står det på deras hemsida:

Citera
Är ni några stycken som vill lära er mer eller utveckla ett intresse? Tillsammans kan ni starta en studiecirkel. Ämnet för det ni vill lära er om bestämmer ni själva. Det behövs inga förkunskaper för att komma igång. Ledaren utser ni i gruppen.

Varje cirkel ska ha en arbetsplan för vad ni ska göra i cirkeln. Ni kan själva göra denna plan, eller få hjälp av oss. Ni måste vara minst tre personer över 13 år – och ni ska träffas minst 3 gånger.

Genom Studiefrämjandet kan ni till exempel få hjälp med studiematerial, lokal och annat praktiskt. Ta kontakt med Studiefrämjandet på din ort så berättar vi mer.

Jag vet inte hur det funkar med finansieringen av studiecirkeln, om man kan få något bidrag för det eller om vi själva betalar för byggmaterial mm. Det tar jag reda på. Det vore kul om vi var fler, vissa moment är rätt så arbetskrävande, beroende på byggnadens storlek och utformning såklart. Så alla som vill lära sig att bygga med halmbalar och lera kan skicka ett pm till mig så håller jag er uppdaterade här.

Intresserade än så länge (3):
Tomas
Nilla (kreatören) + vän

Varma hälsningar / Tomas
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

scand

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 30 apr-10 kl 12:17 »
Hand upp.

/Stefan

toredh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 apr-10 kl 12:41 »
en till hand i luften!

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #6 skrivet: 01 maj-10 kl 00:16 »
Jag skall bygga våran replokal i halm nästa höst och själv skall jag fixa halmen! MvH DeadMan 8) 8) 8) 8)
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

KlasN

• -
« Svar #7 skrivet: 05 maj-10 kl 22:41 »
Hej jag vill också lära mig denna ädla konst. Jag var med 1 vecka och byggde på ett lerhus (cobhouse) utanför Göteborg i höstas, otorligt inspirerande!

Vart vill du bygga deadman?

/Klas

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 07 maj-10 kl 23:59 »
Kul att så många är intresserade! Jag fyllde i ett formulär hos studiefrämjandet och väntar på att dom ska kontakta mig. Är bortrest hela nästa vecka men testar att ringa när jag kommer hem om jag inte blivit kontaktad. Det vore jätte kul att dra igång något. Jag och min fästmö sparar pengar till vårt egna lilla runda hus så det vore perfekt att få känna lite mer på lera och halm innan. Kolla in här igen mot slutet av månaden så ni inte missar nåt.

Leriga hälsningar / Tomas

indiandan

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 09 maj-10 kl 20:32 »
hej!

Skulle bara vilja tipsa om denna länken på ett riktigt härligt hem!

World's Smallest House

är själv inne på att skaffa ett eget Earthship, och tycker denna idén med en studiecirkel är en perfekt början!

Har ni lyckats få ihop ett gäng ännu?

Mvh Dan

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #10 skrivet: 10 maj-10 kl 10:03 »
Tänkte bara tipsa om att i ------> Kontakter finns en annons från en kille som vill ha hjälp att bygga upp sitt halmbalshus i sommar. Värt att kolla upp. Jag funderar på att åka dit över en helg :)

Du som vill bygga jordskepp. kolla upp www.jordskepp.org vi bankar däck för fullt här nu :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

anlet

• Närke
« Svar #11 skrivet: 10 maj-10 kl 21:09 »
Kontakta Ängsbacka kursgård i Molkom i Värmland. De har erferenhet av halmbalsbygge

kreatören

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 18 maj-10 kl 02:17 »
Hej Tomas,

Bara hojtar - undrar om de svarar o sagt något? Om det inte blir med studiecirkel via förbund - kan vi dra igång ändå? Hojta gärna med pm - o kanske du kan komma och titta på en mark någon dag? Se vad du tror - om det kan bli bra som övningsplats - kursplats?

Önskar en fin dag!
Halmhälsningar Nilla

Kul att så många är intresserade! Jag fyllde i ett formulär hos studiefrämjandet och väntar på att dom ska kontakta mig. Är bortrest hela nästa vecka men testar att ringa när jag kommer hem om jag inte blivit kontaktad. Det vore jätte kul att dra igång något. Jag och min fästmö sparar pengar till vårt egna lilla runda hus så det vore perfekt att få känna lite mer på lera och halm innan. Kolla in här igen mot slutet av månaden så ni inte missar nåt.

Leriga hälsningar / Tomas
Lev idag... imorgon - kan det vara försent... Och månen - ramlar aldrig ner på oss - vi måste agera - göra.

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 18 maj-10 kl 09:15 »
Hej Nilla och alla andra!

Jag fick ett mail från en kvinna på studiefrämjandet och hon var positivt inställd till temat för cirkeln. Hon ville träffa mig och jag föreslog torsdag eller fredag och nu väntar jag på svar igen.

Om det inte blir med studiecirkel via förbund - kan vi dra igång ändå? Hojta gärna med pm - o kanske du kan komma och titta på en mark någon dag? Se vad du tror - om det kan bli bra som övningsplats - kursplats?

Absolut! Så länge vi kan skrapa ihop till material men vi kanske kan hjälpas åt? Jag kommer gärna och tittar på tomt så kan vi bolla idéer och sånt trevligt =) Är det din mark?

Varma halmhälsningar / Byggare Tomas

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 18 maj-10 kl 09:17 »
Tänkte bara tipsa om att i ------> Kontakter finns en annons från en kille som vill ha hjälp att bygga upp sitt halmbalshus i sommar. Värt att kolla upp. Jag funderar på att åka dit över en helg :)

Du som vill bygga jordskepp. kolla upp www.jordskepp.org vi bankar däck för fullt här nu :)

Intressant! Jag letade efter annonsen men hittade den inte. Har du lust att länka till den?

Varma hälsningar / Tomas

scand

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 18 maj-10 kl 10:36 »
Tror att bygget låg utanför Göteborg mot Tjörn hållet.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #16 skrivet: 18 maj-10 kl 11:10 »
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #17 skrivet: 27 maj-10 kl 10:12 »
Jag är oxå intresserad av en studiecirkel...
Frågan e bara vart i detta avlånga land
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kreatören

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 29 maj-10 kl 00:45 »
Hej Tomas,

Hur går det - har du träffat kvinnan på studiefrämjandet?  :) 

Och - marken finns i Haninge om den passar för kursen? Du får gärna komma och titta och se vad du tror - om detta - kan vara rätt - för kursen?

Sol & Ljus
/Nilla

Hej Nilla och alla andra!

Jag fick ett mail från en kvinna på studiefrämjandet och hon var positivt inställd till temat för cirkeln. Hon ville träffa mig och jag föreslog torsdag eller fredag och nu väntar jag på svar igen.

Absolut! Så länge vi kan skrapa ihop till material men vi kanske kan hjälpas åt? Jag kommer gärna och tittar på tomt så kan vi bolla idéer och sånt trevligt =) Är det din mark?

Varma halmhälsningar / Byggare Tomas

Sivert

• Ett ben i himlen, två på jorden
    • Bohuslän
    • Musik
« Svar #19 skrivet: 07 jun-10 kl 15:24 »
Hej!
Kika gärna på min tråd under "ekobyar, öppna gårdar". Jag har öppet hus på vårt halm- och lerhusbygge 15 juni - 15 augusti.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=86903.0

Dela detta:

* Inloggade just nu

1026 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser