Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka misstag ska man försöka undvika när man börjar med bin?  (läst 1673 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
Vilka misstag ska man försöka undvika när man börjar med bin?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Ställ krav på att få snälla bin när man är ny !

Skaffa overall !

Man ska inte hålla på med bin när det är dåligt väder !!!
Inte för biernas skull , för din skull. Varför ?

Alla är hemma .! Det är lättare att handskas med 10 000 bin än om alla 70 000 är hemma .
 Gör du fel så får de övertaget  ::) numerart.  ;D

mvh bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ivigtut

;D ;D ;D

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Hej!
Att ha en mentor som visar dig i början är bra, kolla efter den lokala SBR-avdelningen.
Gå en studiecirken är också bra. Mvh. Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Nybörjarmisstag att undvika:
- Låta bli att behandla mot Varroa
- Invintra drottninglösa samhällen
- För sen vinterfodring så de inte tar fodret
- Biodla efter solens nedgång
- Tro på att man kan tjäna in pengarna man lagt ut inom rimlig tid

Edward.

• Gästrikland
Nybörjarmisstag att undvika:
- Tro på att man kan tjäna in pengarna man lagt ut inom rimlig tid
:o   va !!  ;D  ::)
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ivigtut

Hej!
Att ha en mentor som visar dig i början är bra, kolla efter den lokala SBR-avdelningen.
Gå en studiecirken är också bra. Mvh. Beekeepern
Jag börjar min kurs i dag och frågar nog öronen av de jag får tag i här.  ;)
Fast alla har varit hjälpsamma och haft tåla mod men det känns bra att fråga och läsa tidigare trådar för det är så mycket så jag frågar nog samma sak flera gånger innan det fastnar.
 :-[

Edward.

• Gästrikland
Den dummaste frågan är den man inte ställer .     mvh bart  :P

ivigtut

så sant ;D

ivigtut

Pratade i dag med länsstyrelsen och hörde mig för om kalkyler och blanketter, när man skaffar ett samhälle och fick bland annat veta att om man vill starta företag så krävdes det minst 300 kuppor för finansierings stöd
Riktigt så galen har jag inte tänkt bli, ett eller två samhälen och om jag trivs och de trivs med mig så kan det bli flera, rent av en halvtid om så där 5år. 300 tror inte det då ska man vara varm i kläderna och verkligen trivas.

Sanntos

• Gäst
"The most common mistakes and omissions in beekeeping" av Predrag Cvetković på http://www.pcela.rs/greskpreng.htm serbisk sida, men bra. Flera andra bra artiklar, tex " Robbing - useful feature of bee colony " och "Beekeeping, a way of living"

ivigtut

Jag tror inte att jag ska skära guld med morakniv. Det är trevligt med en hobby som inte går back.
Som jag sa Riktigt så galen har jag inte tänkt bli, ett eller två samhälen och om jag trivs och de trivs med mig så kan det bli flera, rent av en halvtid om så där 5år.[
« Senast ändrad: 28 apr-10 kl 18:11 av ivigtut »

ivigtut

"The most common mistakes and omissions in beekeeping" av Predrag Cvetković på http://www.pcela.rs/greskpreng.htm serbisk sida, men bra. Flera andra bra artiklar, tex " Robbing - useful feature of bee colony " och "Beekeeping, a way of living"

Vilken rolig sida.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
som sagt skaffa en bra mentor. Kunskap är färskvara. Så även inom biodlingen. Den som haft bin hela livet, men alrdig följt med i utvecklingen. Är lite passé.

Välj en mentor i början. Till du kan stå lite på egna ben. Sen kan det vara kul att lyssna på alla. Men gör det inte i början. Då blir det kaos.

Var inte inne och pilla för ofta i kupan. Det tar tid och kraft för bina att rätta till vårt förståsigpåande. ;)
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser