Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamm + mat  (läst 2309 gånger)

chainsaw farmer

  • Gäst
lamm + mat
« skrivet: 23 apr-06 kl 11:12 »
Hej!

Jag undrar hur gamla lammen är när de kan börja äta lammfor och hur mycket man skall ge dem ( jag har gute-lamm)?

Vore tacksam för svar!

Småbrukaren

  • Gäst
Re:lamm + mat
« Svar #1 skrivet: 24 apr-06 kl 09:41 »
Hej!

Varför ge lammen kraftfoder? Åtminstone här i södra Sverige har gräset börjat växa ganska bra nu så det blir betessläpp om några dagar (slutet av april). Ett bra bete räcker till fåren, speciellt så här på våren och försommaren. De är ju idisslare och deras förmåga att tillgodogöra sig bete bör ju därför utnyttjas till max. Bete är det mest naturliga och dessutom det billigaste fodret för djuren.

Min erfarenhet är att lammen växer bra på enbart bete (och mjölk från tackorna såklart) såvida de inte drabbas av någon parasitinfektion.

Om det är så att du bor i Norrland och har flera veckor kvar till betessläpp kan det kanske vara motiverat med kraftfoder även om det är gutar du har. Fast då hade jag nog hellre gett tackorna lite kraftfoder så att de mjölkar bra fram till betessläppet. Lammen brukar ju börja smaka på ensilaget (eller höet) när de är några veckor gamla. Det är viktigare att de får igång idisslingen och vommen inför betesperioden än att de vänjer sig vid lättsmält kraftfoder.

Vill du trots allt ge lammen kraftfoder så kan du erbjuda dem det redan när de är cirka ett par veckor gamla. Servera det på en plats där bara lammen kan komma åt det. Till att börja med kan du ge dem fri tillgång.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:lamm + mat
« Svar #2 skrivet: 30 maj-06 kl 10:34 »
Jag undrar hur gamla lammen är när de kan börja äta lammfor och hur mycket man skall ge dem ( jag har gute-lamm)?


Lammen kan äta kraftfoder som t.ex Lammfor så fort dom vill tugga i sig det  :) och fram till 10 v. ålder. Sen kan du gå över till vuxenfoder.

Att tillskottsutfodra de små lammen är också bra eftersom dom har som högst proteinbehov när de är som yngst.
Lammen får också i sig rätt balans av mineraler och vitaminer.

Kraftfodret (Lammfor) gynnar också utvecklingen av våmmen hos lammen så att de blir effektiva idisslare tidigt.

Lycka till med dina lammungar!

Rosa
« Senast ändrad: 04 jun-06 kl 17:59 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser