Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur stor gård  (läst 4621 gånger)

Lianne

• Västergötland
SV: hur stor gård
« Svar #20 skrivet: 04 maj-10 kl 09:06 »
Men om man drar trådar så att det blir ett tätt rutmönster borde det väl fungera, vore lättare att dra trådarna mella träden nämligen än att krångla med ett nät emellan och göra hål för träden. Men det kanske inte hindrar ändå?
Har Hedemora höns, hund och tre katter

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 04 maj-10 kl 09:26 »
Jag är tror att det hindrar tillräckligt mycket för att man inte ska bli av med vuxna höns, om det inte är jättemycket rovfåglar där man bor. Rovfågeln kan nämligen inte dyka, utan måste åla sig emellan, och då har de inte tillräcklig fart för att inte hönan ska hinna undan. Små kycklingar, däremot... Men de tycker jag att man ska ha i mindre betesbur de första veckorna i alla fall, också för att skydda mot råttor, mink, de andra hönsen m.m.

Jag hade tänkt börja med trådar över mina utegårdar i alla fall, om det skulle bli problem är det ju lätt att lägga nät över. Och med tanke på alla nedrasade tak över utegårdar denna vintern så är det nog bra att kunna plocka av nätet lätt på vintern och bara ha trådarna, så att snön inte kan tynga sönder taket.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

JBF

• Småland
« Svar #22 skrivet: 04 maj-10 kl 16:56 »
Ja just det ja, det hade jag förträngt; skatorna fick ju för sig att försöka rulla ut ägg ur sommarhönshuset förra sommaren också... För min del blir det nät över hela i år. Vuxna rovfåglar tror jag passar sig för att dyka ner mellan spända trådar, även om det är 30-50 cm mellan trådarna, unghökarna däremot chansar nog gärna, och väl inne är det bara att ta för sig av buffén  >:(
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lianne

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 05 maj-10 kl 09:08 »
Ska nog testa iallafall och dra trådar på längden och på bredden, har massor av tråd över så tätt kan det bli. Och som sagt funkar det inte får det bli nät över trådarna och då blir det stabilt och bra när snön kommer. Tack för alla synpunkter :)
Har Hedemora höns, hund och tre katter

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
« Svar #24 skrivet: 09 maj-10 kl 23:32 »
Jag såg några som använde fiskelina, den är ju stark men har ingen aning hur det funkar för rovfåglarna. Tråden syns ju inte, inbillar mig att dom kan ta sig genom med full fart ändå... ???

Själv använder jag ett kraftigare bärnät köpt på handelsträdgård. 2 st 8x4 m som jag skarvat ihop.  Har högre stolpar i mitten som stöttor.
Det funkar bra, men på vintern fastnar snön uppepå och trycker ner nätet.
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 09 maj-10 kl 23:34 »
fiskelina...hmm om man använder tunn pianotråd så passerar bara rovfågeln en gång... strimlad å klar :-X
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #26 skrivet: 10 maj-10 kl 09:18 »
fiskelina...hmm om man använder tunn pianotråd så passerar bara rovfågeln en gång... strimlad å klar :-X
Nja, genomskinnlig tråd och jätte tunn tråd kanske inte är så bra alterntiv  ::) den ska väl helst synas så att han väjer av istället för att dyka ned...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 10 maj-10 kl 09:38 »
Vi har på ankgården dragit blått balsnöre var typ 12te cm tvärsöver. Hade hört någonstans att rovfåglar såg blått och därmed inte skulle dyka.. och då vi provat ett antal olika nät som inte funkade; jäkla tjafs att skarva/virka ihop dem 2,5-3 meter upp i luften, alt. lägga ut nätet helt - då var det för tungt, vinden tog det osv osv.
Vi har en vire i mitten som "taknock" och det var otroligt besvärligt att försöka veckla ut nätet över detta och sen över sidostolparna.. och så tänker man att det ska ner innan vintern så inte allt förstörs av snön..
Så, när allt blev klart blev det himla fint, och inga rovfåglar har tagit något.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare
Malin Ahrens Horstdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser