Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur stor gård  (läst 4627 gånger)

fredriksson

• Hälsingland
hur stor gård
« skrivet: 24 apr-10 kl 14:22 »
hej
undrar hur stor en minimum gård till 1 tupp och 3-5 hönor(silkeshöns) ??? ???

JBF

• Småland
SV: hur stor gård
« Svar #1 skrivet: 24 apr-10 kl 17:24 »
Ju större desto bättre. Silkes ser nog inte roliga ut ifall de går i en liten gård sim blir upptrampad och lerig. Hur stor kan du ha den då? Jag har 10*18 meter ca, och den var grön hela förra säsongen med 3 vuxna stora höns samt 12-15 unghöns av stor ras. Endast utanför ingången blev det bar jord.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

fredriksson

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 24 apr-10 kl 18:21 »
tänkte ha ca 2,5*7 ???

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 24 apr-10 kl 22:09 »
Ja, det kan kanske fungera. Det hänger ju lite på hur marken ser ut. Se till att leda bort regnvatten så att det inte blir pölar o sånt. Det borde nog gå att hålla rastgården grön i alla fall.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Markim

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 apr-10 kl 07:53 »
Hrj du
Jag började med 7 hönor och en tupp.
Nu har jag 17 hönor 2 ankor en kyckling och tuppen.¨
Jag hade lite svårt me dimensioner så vi byggde ett hönshust för 50 hönor ist ser jag nu.
Sen har jag byggt en lika stor inhägnad med plåttak ,damm,sandlåda (strand).
På sommaren nu får dom gå fria vilket dom är galna i.
mvh
Majsan

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 25 apr-10 kl 07:59 »
Jag har hört att om man ska ha endast rastgård och inte låta hönsen gå fritt på tomten så krävs ca 10 kvadratmeter per höna för att hönsgården ska hållas grön året om.

Så det beror ju på om du tänkt släppa ut dem eller ej..... Sen blir det ju oftast fler så småningom än vad man tänkt.... ::)
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 25 apr-10 kl 08:07 »
Jag har hört att om man ska ha endast rastgård och inte låta hönsen gå fritt på tomten så krävs ca 10 kvadratmeter per höna för att hönsgården ska hållas grön året om.

Så det beror ju på om du tänkt släppa ut dem eller ej..... Sen blir det ju oftast fler så småningom än vad man tänkt.... ::)
10 kvadratmeter per höna, åh herregud. har man typ 10 höns så kommer dem ju endå bara hålla sig på halva av hela buren då dem oftast går i en "klump"  ::)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 25 apr-10 kl 08:16 »
Jag vet att det är jättemycket, men som sagt jag har bara hört det.... tvivlar på att någon har så stor gård =)

Men det är väl för att det ska finnas så pass mycket plats för dem att de inte hinner "slita ut" marken och att den hinner växa tillbaka på de ställen som är "avbetade"  8)

Mina går ute löst  i alla fall så jag har inget eget att jämföra med, den lilla gård på 30-40 kvadratmeter håller sig hyfsat bra ändå, jag har 16 vuxna djur plus 8 kycklingar
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 apr-10 kl 08:18 »

Hmmm.. hållas grön året om?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 25 apr-10 kl 08:36 »
Hmmm.. hållas grön året om?
Tycker också att det verkar konstigt  ;D. Inte ens i sydskåne har någon lyckats med det i år...

Alla tips och böcker jag läst säger att om hönsen inte kan gå fritt en stor del av tiden så är det bäst att ha en "hall" utanför hönshuset och minst två gårdar som leder ut från den, där man ger dem tillgång till en i taget medan den/de andra återhämtar sig. Lämpligen belägger man "hallen" med grus/sand så att den inte blir lervälling och mockar den vid behov. Har man möjlighet att ha hönsen ute mycket gör man bara en mindre hönsgård, enligt hallprincipen, gärna med tak över åtminstone delar av den. Där är de när man inte är hemma eller när det av andra skäl är olämpligt att de går ute. Resten av tiden öppnar man dörren i hönsgården och låter dem gå fritt.

Själv ska jag bygga om uthuset till hönshus nu i vår, och anlägga hönsgård. Planen är att ha två hönsgrupper, som får gå fritt ute varannan dag. Den andra dagen är de instängda i sin utegård. Enligt planen kommer utegårdarna (2 st, en till varje grupp) att vara ca 25-30 m2, och jag planerar att ha 8-12 hönor med 1-2 tupp/ar och ibland några kycklingar i varje grupp. Genom att hålla dem så kan jag få rasrena avelsägg och kycklingar från två raser, eller ev från en ras och ha blandade höns i ena gruppen, har inte bestämt mig på den punkten än. Den ena gruppen blir isbar i alla fall.

Den "fria" ytan blir ca 800-1000 m2, med gräs och buskar/träd. Tänkte anlägga en fruktträdgård i den delen av tomten, med nät runt stammarna på åtminstone nyplanterat. Då får man ytan klippt och rensad från skadedjur, samtidigt som man får ägg och kött. På samma yta kommer även en trio gäss och några ankor att gå, tror att de ska kunna komma överens. Ytan håller nu på att säkras upp efter att räven tog mina ankor. Räven tog sig troligen in genom en lucka i nätstaketet som blev pga hantverkare, men jag har gått över ( ;)) nederkanten och kollat så att det inte är lätt att ta sig in någonstans. Staketet är 180 cm högt och består av nät med 7*7 cm maskor. Ska ev i framtiden kompletteras med ett tätare nät nertill, men på två av sidorna är det stengärdesgård med nätet på utsidan så där är det svårt att ta sig in/ut.

Hoppas att min långa utläggning gav dig några tips och idéer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 25 apr-10 kl 16:35 »
 :P
Neeeh det är klart att gården inte kan vara grön året om, men jag troooor att ni alla förstod vad jag menade.... ;)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 25 apr-10 kl 17:09 »
är man smart så bygger man 2 rastgårdar... hönsen får äta rent i första..sen släpps de in i andra..den första gården kan då sås med gräs... när det tatt sig flyttas hönsen tillbaka... på så vis kan man ha det grönt o fint oftare...
Fjäderfän och kaniner

JBF

• Småland
« Svar #12 skrivet: 25 apr-10 kl 18:18 »
Absolut, men i ts fall blir det två pyttesmå gårdar så jag tror inte att det hjälper i det här fallet. Kanske lite stenar/stubbar och nån buske (med välskyddade rötter) kan få dem att trivas trots att det inte förblir en äng i rastgården?

Lianne

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 02 maj-10 kl 18:56 »
Vår hönsgård kommer att bli ca 168 kvm, har fundering på nättaket, kan man ha så stort tak ???
Har Hedemora höns, hund och tre katter

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 02 maj-10 kl 21:28 »
klart att du kan ha så stort tak men du får sätta upp stöttor och skarva nätet...
Fjäderfän och kaniner

Lianne

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 03 maj-10 kl 10:16 »
Tack för svaret, dum fråga kanske men jag tänkte på den stora ytan och snö men det gäller att stötta upp ordentligt.
Gården kommer att vara en kulle med stora träd, små buskar och en kompost, vi hade tänkt göra hål i nätet runt träden, det måste väl funka, usch, känner mig helt novis på detta. Tur att det finns kloka människor här som man kan fråga :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #16 skrivet: 03 maj-10 kl 12:14 »
I någon tråd om nättak (kommer inteihåg vilken) Skrev någon om att spänna trådar med 15 cm avstånd över gården. Rovfåglar gillar inte att dyka ner när det är så tätt i mellan. Kanske är ett lättare alternativ till en stor utegård??
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lianne

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 03 maj-10 kl 15:19 »
Menar du att man drar trådar med 15 cm emellan över hela gården?
Skulle ju vara mycket lättare att göra om det håller undan rovfåglar men småfåglarna kommer väl in ändå?

JBF

• Småland
« Svar #18 skrivet: 03 maj-10 kl 17:47 »
Tätt mellan trådarna fungerar inte när unghökarna börjar jaga i september... Jag lärde mig den hårda vägen. Däremot är det smidigt att spänna ståltrådar över gården med jämna mellanrum för att hålla uppe taknätet!

Turnit

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 04 maj-10 kl 05:11 »
Jag har också trådar över min gård...men skatorna tog en kyckling i alla fall.

Så jag fick bygga en kycklingbur till mamman och kycklingen som är kvar. Det får vara så tills jag får byggt mitt nya hönshus och nya utegården. Smart det där med att dela gården. Ska ha det i åtanke.

Har några Brahma ägg på ruvning....håller tummar att det kikar ut kycklingar idag.....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tom Fransman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser