Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slutar inte ruva  (läst 1060 gånger)

Knast

• Skåne
Slutar inte ruva
« skrivet: 24 apr-10 kl 09:34 »
Jag har två hönor som har ruvat i över en månad utan att det har kläckts några kycklingar. Någon som har något tips på vad man kan göra åt detta?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Slutar inte ruva
« Svar #1 skrivet: 24 apr-10 kl 17:02 »
ruvat en månad ??? hönsägg kläcks på 21dagar.. ge dem en omgång befruktade ägg så ska du se att det blir kycklingar... dina är troligtvis döda/obefruktade....
Fjäderfän och kaniner

Markim

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 maj-10 kl 08:03 »
Min lillis låg sådär med.
Jag lade in en ny omgång för hon vägrade gå ur.
Det hela slutade med att hon fick en anka..=)
mvh
majsan..

semlan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 26 maj-10 kl 22:49 »
Ha lite is i magen, kolla mitt tidigare inlägg "Buhu jag är en mördare!"
Tydligen kan det ta jättelång tid ibland om det varit kallt eller om de inte ruvat så seriöst i början.
Någon svarade mig med tips på ett jättebra vattenprov. Man skulle lägga äggen i ljummet vatten och observera dem jättenoga. Om de rör sig finns det levande kycklingar i. Men det får inte vara för varmt vatten.
Hoppas det löser sig!
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

Monica H

• Halland
« Svar #4 skrivet: 27 maj-10 kl 07:44 »
Försök få tag på några dagsgamla kycklingar som du petar in under dem, sen är alla lyckliga.
Halland è bäst

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 27 maj-10 kl 09:46 »

Jag håller med Elsaa. Lys äggen först förstås, så du vet om hoppet är ute.
Att låta hönan ruva en omgång till tycker jag inte är lämpligt,hon måste då passas jättenoga för ohyra i redet som kan döda henne, och hon kan gå ner mycket i kondition.
Bästa sättet att bryta ruvning är att flytta henne till en helt ny plats utan något som liknar ett rede.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Erika31

« Svar #6 skrivet: 09 jun-10 kl 14:22 »
Mina hönor låg oxå över en månad men jag har ett gäng kycklingar nu! Så ta det lugnt bara :)
Bor på gård med sambo o barn, har 2 minishettisar, en liten flock höns o 2 kattor. Drömmer om mera...

Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser