Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vet man att det är avelsägg!!??  (läst 4538 gånger)

Racksund

• Sikta mot stjärnorna. Når kanske till trädtopparna
    • Norrbotten
Hur vet man att det är avelsägg!!??
« skrivet: 22 apr-10 kl 20:37 »
Undrar över hur man kan veta att det är avelsägg? ??? Många säljer, ser jag och själv har jag fått förfrågan.
Har ju tupp, men man kan ju inte ta för givet att alla är befruktade och sälja dom!
Mycket tacksam för svar och tips! :D
Har alltid drömt om att bli bonde! Få se hur det går?

trallallaa

• Gäst
SV: Hur vet man att det är avelsägg!!??
« Svar #1 skrivet: 22 apr-10 kl 20:46 »
Man får antingen kläcka själv och kolla upp befruktningen,eller kolla då man använder äggen,alltså knäcker dem i stekpannan. eller vad det nu än vara månne... ::)
Om man inte kollar upp befruktningen innan,så tycker jag att man får sälja äggen billigare och tala om för köparen att man inte vet hur det är med befruktningen.
Alla ägg är kanske inte befruktade och posthanteringen drar även det ner "befruktningen",eller skakar sönder äggen.
Men det är sådan man får ta både som köpare och säljare.
Men om man beställt 20 ägg och INGEN ens blir en spindel i,ja då får man ringa och klaga tycker jag  :-\.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 22 apr-10 kl 20:50 »
Men om man beställt 20 ägg och INGEN ens blir en spindel i,ja då får man ringa och klaga tycker jag  :-\.
Ringa och klaga? :P det är ju knappats säljarens fel att inget är befruktat, snarare tuppens? :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #3 skrivet: 22 apr-10 kl 20:55 »
Ringa och klaga? :P det är ju knappats säljarens fel att inget är befruktat, snarare tuppens? :P

men det är ju säljaren som har sålt äggen...................tråkigt att köpa ägg för tex.....200 kr.........och så klagar säljaren på tuppen.....hahah................. ;D 8) >:D (:)
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 22 apr-10 kl 21:02 »
men det är ju säljaren som har sålt äggen...................tråkigt att köpa ägg för tex.....200 kr.........och så klagar säljaren på tuppen.....hahah................. ;D 8) >:D (:)
ja men vad ska säljaren göra om tuppen slutar befrukta sina hönor? Få skäll för det? :P
Men är väl bara att fråga säljaren hur bra befruktingen är och säger h*n att h*n inte vet så får man ju skylla sig själv om man köpt äggen? :P
Så nu återgår vi till tråden!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 22 apr-10 kl 21:10 »
Håller med varggrav till en viss del där.

Jag kollar befruktningen med jämna mellanrum och har så gott som 100% befruktning hela tiden. Men så plötsligt var det en period under en vecka där äggen bara helt plötsligt tappade befruktningen hos en ras.  :o SKITDÅLIG befruktning! Och jag hade kollat veckan innan och då var det 100% befruktning.

Jag sålde då inga fler ägg från dessa förrän jag kontrollerat att tuppen börjat fått till det ordentligt igen.

Har sålt ägg någon gång där jag inte kontrollerat först, men då för ett billigare pris. Men jag kläcker helst alltid själv först, för att kunna vara så säker som möjligt på att det är befruktade ägg jag säljer.

Nu har jag sålt ägg ett tag från några av mina raser/korsningar och jag får hela tiden uppdateringar av folk som köper av mig. Hittills har alla äggen jag skickat börjat utvecklats för folk och det är ju till en stor hjälp också för mig, då vet jag ju att de äggen var det mycket bra befruktning på så då kan jag fortsätta sälja ett tag till.

Ska snart göra en kontroll själv igen någon gång i maj hade jag tänkt, även om jag fått bra "feedback" hittills. =)

Kan tillägga att det var tack vare en person som jag upptäckte den där kassa befruktningsveckan med. Vill gärna skicka nya ägg till denna någon gång som ersättning, det är bara att höra av sig (jag tror du vet vem du är =) ).
« Senast ändrad: 22 apr-10 kl 21:14 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 23 apr-10 kl 09:06 »
Om man köper ägg och det inte blir några kycklingar måste man öppna alla ägg och se om man kan hitta nån måltavla innan man ringer och klagar till säljaren. Hittar man måltavla i de flesta äggen får man rannsaka sig själv om man inte låtit äggen vila ordentligt före inläggningen i kläckare eller udner ruvhöna.

Säljaren bör ju ha ett hum om hur många % som är befruktade på ett ungefär o garantera det.

Köparen måste se till att vila äggen och sköta dem ordentligt. Köparen måste ta risken med transportskador helt själv.

Åter till frågan, vad är ett avelsägg? Ett avelsägg är ett ägg som kommer från en grupp höns där någon vill kläcka fram fler av. Ett avelsägg är rent från smuts, det har rätt storlek, färg och form för rasen om det är från en grupp rashöns. De ska även vara befruktade i rätt stor %.

Köper man avelsägg av en vis ras och färg ska det komma ut kycklingar i den rasen och färgen. Har man djur av avvikande färg el ras plockar man undan dem medans man plockar dessa renrasiga ägg. För tupp gäller att han är borta från gruppen i ca 3 veckor före insamlandet och för höna räcker det att man sätter undan henne dan före.

Racksund

• Sikta mot stjärnorna. Når kanske till trädtopparna
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 23 apr-10 kl 19:10 »
Om man köper ägg och det inte blir några kycklingar måste man öppna alla ägg och se om man kan hitta nån måltavla innan man ringer och klagar till säljaren. Hittar man måltavla i de flesta äggen får man rannsaka sig själv om man inte låtit äggen vila ordentligt före inläggningen i kläckare eller udner ruvhöna.

Säljaren bör ju ha ett hum om hur många % som är befruktade på ett ungefär o garantera det.

Köparen måste se till att vila äggen och sköta dem ordentligt. Köparen måste ta risken med transportskador helt själv.

Åter till frågan, vad är ett avelsägg? Ett avelsägg är ett ägg som kommer från en grupp höns där någon vill kläcka fram fler av. Ett avelsägg är rent från smuts, det har rätt storlek, färg och form för rasen om det är från en grupp rashöns. De ska även vara befruktade i rätt stor %.

Köper man avelsägg av en vis ras och färg ska det komma ut kycklingar i den rasen och färgen. Har man djur av avvikande färg el ras plockar man undan dem medans man plockar dessa renrasiga ägg. För tupp gäller att han är borta från gruppen i ca 3 veckor före insamlandet och för höna räcker det att man sätter undan henne dan före.
Vad menar du med plocka bort tupp/höna?
Har alltid drömt om att bli bonde! Få se hur det går?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 23 apr-10 kl 19:26 »
hönsen kan lagra sperman från tuppen i upp till ca 3 veckor så därför måste tuppen bort/hållas åtskild från övriga gruppen om man vill vara säker på att det inte är den som är far.. hönan som inte ska ingå i aveln kan man ta bort/flytta dagen innan så är det ingen risk att man plockar den hönans ägg....   alternativt flyttar man avelsdjuren till en separat bur...väntar 3veckor med att sälja deras ägg som avelsägg....
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 2 användare (1 dolda)
Östad Kulle

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser