Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag är ny och funderar runt det praktiska och det ekonomiska.  (läst 4357 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Jag är ny och funderar runt det praktiska och det ekonomiska.
« Svar #20 skrivet: 25 apr-10 kl 22:42 »
Ålders sammansättningen på samhället. Hjälper bi tillsynings manen med detta eller är det något jag kommer att lära mig se?

Lars i skogen

« Svar #21 skrivet: 26 apr-10 kl 08:29 »
Nej, ålderssammansättning beror på hur drottningen lagt ägg månaderna närmast före, och på årstiden. dvs nu på våren är de flesta bina fortfarande övervintrade bin och alltså mycket gamla (8-9månader). Men just ålderssammansättning är inget viktigt begrepp, man pratar aldrig om det och jag tror inte man kan säga att det spelar någon roll (åtminstone ingen roll som biodlaren kan påverka) Däremot spelar bistyrkan roll för hur mycket samhället producerar, och en produktiv drottning (=lägger mycket ägg) är en viktig förutsättning för att få ett starkt samhälle.

När du börjar med bin kommer du inse att det inte alls är som att ha andra djur. Dels klarar de sig själva egentligen, inte alls domesticerade som många andra husdjur. Nu finns i och för sig sjukdomar de måste behandlas för, men annars är biodlarens syssla att hjälpa dem på traven och sen sno honungen... :)

Ett bisamhälle är mer ett system än en individ, därför är det inte så viktigt att fokusera på egenskaper som du frågar efter. I början är det visserligen en fördel att ha ett fromt samhälle, och naturligtvis ska det vara friskt. Friskheten garanterar tillsyningsmannen så långt det går.

Ett exempel så kanske du blir mer insatt: Du köper ett samhälle nu i maj och tar hem det. Du vet inte så mycket om bin, men dina är jobbiga. Så fort du öppnar taket rusar hundratals bin ut mot dej, du får flera stick genom kläderna och ofta fastnar bin i diverse veck på byxorna och följer sen med in... När du tittar i samhället är ynglet ganska ojämt lagt och de har dragit upp massor av drottningceller - de vill svärma.
Du inser att det inte ska vara såhär, så du letar efter annons i bitidningen efter drottningar i din ras och beställer en. Dan innan du får den på posten letar du upp din befintliga drottning i samhället och dödar den. Nästa dag hänger du in buren med den nya drottningen. Om några dagar har hon krupit ur buren, blivit mottagen av samhället och börjat lägga ägg. Dina gamla ilska bin kommer fortfarande vara kvar, men om ca två månader kommer du märka att ditt samhälle är mycket lugnare, och nästa år kommer det säkert vara ännu bättre (när alla de "gamla" bina dött)

Hoppas du förstår mer av detta =)

ivigtut

« Svar #22 skrivet: 26 apr-10 kl 12:47 »
Tack för dit svar. ;D
Jag läser en hel del just nu och funderar en heldel över det jag läser. Ibland kan jag uppleva att informationen kan vara motsägelseful.

Michailov

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 26 apr-10 kl 13:16 »
Jag läser en hel del just nu och funderar en heldel över det jag läser. Ibland kan jag uppleva att informationen kan vara motsägelseful.
Den mesta informationen inom biodling är motsägelsefull. Det är det som är det luriga som helt nybörjare - när man tror man fått greppet om det så visar det sig att det finns folk som beter sig helt annorlunda och det går alldeles utmärkt  :)

Men att läsa mycket ger en bra grund anser jag - till slut har du en bas att stå på där de flesta tyckare i alla fall är ganska eniga. Sedan börjar metoder och annat att gå isär. I den biförening där jag är medlem är det mycket starka åsikter som ibland går helt på tvärs med varann och det är då "gubbar" som varit biodlare hela sitt liv som inte är överens. Charmigt värre :)

Jag är helt enig med dig i resonemanget om ras - det smidigaste är att välja samma som finns i omgivningen. Ålderssammansättning är vad den är om du köper ett övervintrat samhälle. Jag köpte två avläggare förra året och de fick då stå kvar hos försäljaren tills drottningen var antagen och man såg att avläggarna kommit igång. Det var så jag hade köpt dem - med nyparad, äggläggande drottning. Efter det körde jag dem på plats. Det är en detalj som kan göra att man känner sig lite tryggare som nybörjare.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

ivigtut

« Svar #24 skrivet: 26 apr-10 kl 14:06 »
Jag har möts av vänlighet och hjälpsamhet här om kring. Så jag kan känna mig trygg.

ivigtut

« Svar #25 skrivet: 26 apr-10 kl 14:11 »
Bikupor värkar vara många att välja på.
Frigolit eller trä.
Uppstaplingsbart värkar vara populäraste.
Ergonomi och hålbarhet är svårt att nu bedöma jag skulle vilja ha en omröstning på vilka kuppor som är vanligast och vilka man anser är best. men tyvärr vet jag inte riktigt vilka man har att välja på.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 26 apr-10 kl 15:46 »
Det finns flera trådar som debatterar uppstaplingskupor eller trågkupor och vilket ramformat som är bäst.

Ska man bara ha typ 3-10 samhällen så spelar det inte så stor roll, man kan välja det man kommer över förmånligt. Om man är normalstark klarar man det om man är någorlunda duktig på att lyfta ergonomiskt.

Själv har jag Svearamar, eftersom jag ärvde dem av min morfar. Han var jättestark, jag är en tjej som är lite starkare än genomsnittstjejen, men visst är det ganska tungt. Men man får vara flitig med slungningen så att man inte bygger så höga torn, då klarar man det utmärkt. Annars finns det halvramar av flera format att köpa, då blir inte skattlådorna så tunga. Men oavsett ramformat gäller att om man staplar upp högre än axelhöjd, då blir det väldigt tungt och påfrestande för kroppen.

Det bästa är att gå en nybörjarkurs och lära sig, man får kontakt med folk som kan fungera som mentor, och de vet ofta var det finns begagnat material och avläggare att få tag på.

Många säger att det är jättesvårt att byta ramformat, jag har inte provat, men kan inte tänka mig att det är så komplicerat som folk vill göra gällande. Många format har samma eller ungefär samma bottenyta, med lite snickrande borde man kunna ställa vilket format som helst ovanpå vilket annat format som helst, låta drottningen gå upp och lägga ägg i de nya ramarna och när de har byggt ut tillräckligt bara ta bort den gamla bottenlådan. Gör man det med ett samhälle i taget kan man återanvända samma specialbygge, om ett sådant bygge ens behövs.

Så om man vill utöka och bli yrkesodlare i framtiden byter man bara till de kupor man finner mest lättarbetade då, men som nybörjare vill man kanske inte investera alltför mycket pengar i något som kanske inte fungerar.

Jag är också nybörjare och har kollat runt lite, då jag vill ha fler kupor än de jag ärvde. För uppstaplingskupor är begagnatpriset ofta ca halva nypriset, om de är i gott skick. Jag köpte nyligen 2 kupor med tre lådor med svearamar i, med botten, tak, spärrgaller, flusterbräda och underrede för 1600 kr styck, vilket är ett bra pris, vad jag kan förstå. För gamla trågkupor är priset ofta lägre, eller tom gratis, men de kan kräva lite snickrande för att komma i användbart skick. Trågkupor finns det ofta inte färdiga reservdelar till, dvs inte till själva skalet, lådor och ramar följer samma standarder som uppstaplingskupor. Till uppstaplingskupor är alla delar lätt utbytbara mot nya eller andra begagnade delar.

Många tycker att trågkupor är mer dekorativa om man ska ha dem i trädgården, och en del hävdar att övervintringen är säkrare i dem. Men de flesta säger att skötseltiden blir längre i trågkupor, man måste pilla i dem mer när man ska sätta i nya ramar osv. Men arbetshöjden är ofta bättre och om de inte är alltför breda blir arbetsställningen ok, man kan ju gå runt kupan för att inte behöva sträcka sig så långt.

Ofta kan man låna slunga av den lokala biodlarföreningen om man inte vill investera i en ny sådan direkt, annars finns det begagnade, både handvevade och elektriska. Resultatet blir bättre och snabbare med elektrisk, men de är betydligt dyrare. En bra sil ska man ha, de finns också begagnade hos f d biodlare, de gamla är vad jag förstått ofta bättre än nya, främst finsilarna, de är dyra att tillverka.

Återanvändning är bra, jag tycker definitivt att man ska köpa begagnat om man kan, både för miljön och ekonomin. Men kolla gärna med bitillsyningsmannen om den som säljer fortfarande har bin, utrustningen i sig är svår att kolla för sjukdomar. Men kolla gärna när de slutate ha bin om de inte har några kvar, och kolla med bitillsyningsmannen om tidpunkten sammanfaller med ett utbrott av amerikansk yngelröta, den kan enligt vad jag förstått överleva i många decennier i gammal utrustning, och den vill du inte ha in i din biodling.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ivigtut

« Svar #27 skrivet: 23 jul-10 kl 22:58 »
tack.

ersam

• -
« Svar #28 skrivet: 24 jul-10 kl 12:42 »
ivigtut - hur har det gått? Vad blev det av allt efter diskussionen?  :)

ivigtut

« Svar #29 skrivet: 24 jul-10 kl 22:41 »
Det blev ett samhälle på svearamar i uppstaplings bara skälderhus.
3 juni hämtade Bina. 
7 juni fick jag vetta att det fans amerikanskyngelröta i närheten av där jag hämtade samhället.
7 juni svor jag över rökpusten som inte ville brinna och ryka. Blev nog mindre orlig  i min hantering av bina då jag verkade kunna bära mig hur bakvänt åt som häls utan att de blev arga.
8 juni Hade bitilsyningsmannen på besök. Vi kunde inte hitta drottningen. Då var jag nervös att jag hade tappat ut henne eller lyckats dödda henne i mina första försök att pyssla om samhället.
18 juni äntligen fåt syn på drottningen. Hon är GRÖN och snabb som en ökenvind.
13/7 slungat ca 25 kg honung.
14/7 köpte en parad drottning för 300kr. hon hade en stamtavla som täckte ett A4 ark.
15/7Gjorde en avläggare och matade den med appifond och honungs rammar.
22/7 drottningen antagen. Hon är stor med en blå fläck.

Har lyckats köpa ytterligare dealar till skälderhuset för 25kr sarg med ramar och samma pris för boten och tak.

Ska hetvatten högtrycks tvätta dem och måla. Innan de tas i bruk.

Skulle vilja ha en avläggare till och invintra 3 samhällen till hösten. Och hoppas att de överlever så att jag i maj, juni kan göra några avläggare och utöka ytterligare något. Tänkte att första inkomsten på bina skulle vara att sälja några avläggare då. Och ytterligare känna mig för hur jag skulle kunna trivas med detta och om jag fortfarande tror att jag skulle kunna tjäna en trevlig halvtids inkomst på bina.

Jag lusläser det mesta jag kan hitta och följer era diskussioner. Jag skulle vilja hitta fler bilder.

ersam

• -
« Svar #30 skrivet: 25 jul-10 kl 09:26 »
Låter ju som en klockren start! Håller vi tummarna att det fortsätter på samma sätt!  :D

ivigtut

« Svar #31 skrivet: 25 jul-10 kl 13:37 »
Ja. Det är kul.
Något som är mindre kul är att redan börja planera vintern och prata höst. JULI ÄR INTE SLUT ÄN!
 ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

826 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser