Det finns flera trådar som debatterar uppstaplingskupor eller trågkupor och vilket ramformat som är bäst.
Ska man bara ha typ 3-10 samhällen så spelar det inte så stor roll, man kan välja det man kommer över förmånligt. Om man är normalstark klarar man det om man är någorlunda duktig på att lyfta ergonomiskt.
Själv har jag Svearamar, eftersom jag ärvde dem av min morfar. Han var jättestark, jag är en tjej som är lite starkare än genomsnittstjejen, men visst är det ganska tungt. Men man får vara flitig med slungningen så att man inte bygger så höga torn, då klarar man det utmärkt. Annars finns det halvramar av flera format att köpa, då blir inte skattlådorna så tunga. Men oavsett ramformat gäller att om man staplar upp högre än axelhöjd, då blir det väldigt tungt och påfrestande för kroppen.
Det bästa är att gå en nybörjarkurs och lära sig, man får kontakt med folk som kan fungera som mentor, och de vet ofta var det finns begagnat material och avläggare att få tag på.
Många säger att det är jättesvårt att byta ramformat, jag har inte provat, men kan inte tänka mig att det är så komplicerat som folk vill göra gällande. Många format har samma eller ungefär samma bottenyta, med lite snickrande borde man kunna ställa vilket format som helst ovanpå vilket annat format som helst, låta drottningen gå upp och lägga ägg i de nya ramarna och när de har byggt ut tillräckligt bara ta bort den gamla bottenlådan. Gör man det med ett samhälle i taget kan man återanvända samma specialbygge, om ett sådant bygge ens behövs.
Så om man vill utöka och bli yrkesodlare i framtiden byter man bara till de kupor man finner mest lättarbetade då, men som nybörjare vill man kanske inte investera alltför mycket pengar i något som kanske inte fungerar.
Jag är också nybörjare och har kollat runt lite, då jag vill ha fler kupor än de jag ärvde. För uppstaplingskupor är begagnatpriset ofta ca halva nypriset, om de är i gott skick. Jag köpte nyligen 2 kupor med tre lådor med svearamar i, med botten, tak, spärrgaller, flusterbräda och underrede för 1600 kr styck, vilket är ett bra pris, vad jag kan förstå. För gamla trågkupor är priset ofta lägre, eller tom gratis, men de kan kräva lite snickrande för att komma i användbart skick. Trågkupor finns det ofta inte färdiga reservdelar till, dvs inte till själva skalet, lådor och ramar följer samma standarder som uppstaplingskupor. Till uppstaplingskupor är alla delar lätt utbytbara mot nya eller andra begagnade delar.
Många tycker att trågkupor är mer dekorativa om man ska ha dem i trädgården, och en del hävdar att övervintringen är säkrare i dem. Men de flesta säger att skötseltiden blir längre i trågkupor, man måste pilla i dem mer när man ska sätta i nya ramar osv. Men arbetshöjden är ofta bättre och om de inte är alltför breda blir arbetsställningen ok, man kan ju gå runt kupan för att inte behöva sträcka sig så långt.
Ofta kan man låna slunga av den lokala biodlarföreningen om man inte vill investera i en ny sådan direkt, annars finns det begagnade, både handvevade och elektriska. Resultatet blir bättre och snabbare med elektrisk, men de är betydligt dyrare. En bra sil ska man ha, de finns också begagnade hos f d biodlare, de gamla är vad jag förstått ofta bättre än nya, främst finsilarna, de är dyra att tillverka.
Återanvändning är bra, jag tycker definitivt att man ska köpa begagnat om man kan, både för miljön och ekonomin. Men kolla gärna med bitillsyningsmannen om den som säljer fortfarande har bin, utrustningen i sig är svår att kolla för sjukdomar. Men kolla gärna när de slutate ha bin om de inte har några kvar, och kolla med bitillsyningsmannen om tidpunkten sammanfaller med ett utbrott av amerikansk yngelröta, den kan enligt vad jag förstått överleva i många decennier i gammal utrustning, och den vill du inte ha in i din biodling.
Lycka till!