Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Fåret dog!! obduktion??  (läst 2208 gånger)

eva f

• Ångermanland
Hjälp! Fåret dog!! obduktion??
« skrivet: 20 apr-10 kl 17:02 »
Ett av mina får dog idag utan förvarning. Då vi åkte förbi vid tre tiden var allt som vanligt men runt halv fem hittade vi henne död. Nu undrar jag, vart vänder jag mig för att skicka henne till obduktion och hur mycket kostar det???

Hon fick två lamm 23/3 och allt gick jätte bra. Nu har inte jag någon lammnäring hemma, finns det något annat jag kan ge lammen?? Jag har en ko som mjölkar men jag tror att den mjölken är för kraftig. Kan jag späda ut vanlig komjölk på något vis eller finns det något annat jag kan göra nu ikväll??

Snälla om ni vet något så skriv gärna!!!

ulfg

SV: Hjälp! Fåret dog!! obduktion??
« Svar #1 skrivet: 20 apr-10 kl 18:11 »
Komjölk funkar fint tills du skaffat lammnäring. Den är snarare magrare och svagare än fårmjölk. Beklagar olyckan verkligen.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Maddie

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 20 apr-10 kl 18:33 »
Usch så tråkigt...
 Vi är med i fårhälsovården, då ringer man till sin distrikts veterinär som skriver en remiss som de faxar till obduktion på SVA i Uppsala, sen kör vi fåret dit direkt . Det kostar oss inget, utom resan då...  Hur man går till väga i övriga landet vet jag inte ?

Sano

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 20 apr-10 kl 18:52 »
Ring fårhälsovården och fråga. De svarar gärna även om man inte är med. Telefontid vardagar kl 09:00-12:00. Telefon: 08-725 82 00. Lägg kroppen så svalt som möjligt, täckt med t ex en presenning så länge.

Tillsätt gärna lite extra grädde till komjölken, den är som sagt magrare än fårmjölken.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

eva f

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 20 apr-10 kl 19:36 »
Tack så hemskt mycket för alla svar! Ni har varit till stor hjälp!!

Ulla Krull

« Svar #5 skrivet: 21 apr-10 kl 16:35 »
Tråkigt med tackan men det är typiskt får  ::)

Börja ge lammen startpellets förutom lammnäring så kommer du mycket snabbare kunna vänja av dem från flaskan och de kommer må bättre. Se till att de har fri tillgång till pellets i någon liten lammgömma som bara de kan komma in i.
Se också till att de kommer åt vattnet och kan dricka.

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 21 apr-10 kl 16:47 »
Jag har själv haft bagge som dött "knall fall" men eftersom han gick i hagen med de andra och de andra inte blev påverkade så tänkte jag att "en gång är ingen gång" och hämtade spaden.

Hade det varit nått smittsamt som behövde spåras så borde de andra också ha påverkats - tänkte jag i allafall och då hade jag anmält.

Jag har haft får i kanske 10 år och detta har hänt en gång och jag var då inte särskilt intresserad av att höra vad felet på honom var eller lägga energi på att forsla kadavret nån stans.

Skulle man kanske agerat annorlunda?  ???

Beklagar dödsfallet - hoppas det löser sig med de små!  :-*

Maddie

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 21 apr-10 kl 17:29 »
Jag skickar in alla som dör på obduktion . Det är en gammal vana sen man var liten och ingen obduktion fanns .. då ringde vi jägaren som kom, och så tog man ur fåret och försökte komma på själv vad som hänt... det var inte så lätt  :-[  Nu är det mycket lättare !  :)   Varje gång lär man sig något nytt !
Dessutom har vi inte så långt till SVA i uppsala... Hade det varit långt att lämna fåret så hade jag nog inte åkt...  ;)
« Senast ändrad: 21 apr-10 kl 17:36 av Maddie »

eva f

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 21 apr-10 kl 18:10 »
Tack för alla svar! Jag ringde till både våran vanliga vetrinär och fårhälsovården. De sa ungefär samma sak: eftersom tackan inte var sjuk innan var det nog inget som smittar i flocken. Kanske det blev en hjärtatack eller propp eller liknande, särskilt som hon var minst åtta år. De sa att det endast är SVA i Uppsala som utför obduktion. Det är lite långt för mig att skicka henne dit så det blir destruktion istället. Det är ju gratis om djuret är över arton månader. Farmartjänst kommer imorgon och hämtar henne.

Lammen tog vi in, de är ju två så de har ju sällskap av varandra. Komjölk verkar fungera och det får jag mer än nog av, så måste jag byta till lammnäring? Vår leverantör av foder hade ingen lammnäring hemma. De äter ju redan hö. Har inte sett att de börjat med vatten ännu, men det är nog inte otroligt. Får skaffa hem startpellets åt dem, så det blir så bra så möjligt. Hoppas bara att de har det hemma.

Åter igen : Tack för all hjälp!!!

Sano

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 21 apr-10 kl 18:24 »
Det funkar med komjölk, speciellt om du tillsätter lite extra grädde, men de blir rätt klenvuxna med runda magar.

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 21 apr-10 kl 18:26 »
har inte provat själv, men efter vad jag har hört och läst så är komjölk bättre än ersättning för lammen. Vore jag i din sits skulle jag skippa ersättningen helt.

MVH
Pigan

eva f

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 21 apr-10 kl 18:32 »
okej! Får se hur lång tid det tar för foderleverantören innan de får hem näringen. Vi har dem ju inte för produktion egentligen, men man vill ju att de ska må bra. Tack för era svar! :)

Sano

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 21 apr-10 kl 19:26 »
Förra året hade vi ett flasklamm. Först körde vi gammaldags mjölk med extra grädde, men han växte dåligt på det. Bytte till Pontus lammnäring, då växte han bättre men inte fantastiskt. Mer statistik än så har jag inte...

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 26 mar-11 kl 08:31 »
Hej!

Tack för informationen i denna tråd, nåt liknande hände mig igår.
Vill bara förtydliga att det är Svensk Lantbrukstjänst och inte farmartjänst som hämtar döda djur.
Farmartjänst blev lite förvånade när jag ringde men sa att det är fler som tagit fel :-)

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 26 mar-11 kl 08:59 »
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser