Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)  (läst 12731 gånger)

Misse

• nr 9424
Så jobbas det inåt i bilen med JätteOnödigaGrejorBorttagande >:D
BakluckeUpphållarFjädrarna är en sån sak tex..
« Senast ändrad: 27 apr-10 kl 15:02 av Misse »
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

• nr 9424
--Ääähhh, denna plastbit väger minst 300 gram...
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.

Misse

• nr 9424
Tillfälligt bort med bältet så det går att få bort onödig plast bakom.

Misse

• nr 9424
En Massa onödigt skit här framme...
Det är så kul att se Ida som aldrig har mekat/skapat nåt inom detta område som kallas fordon göra nåt kreativt, att utvecklas/lära sig en massa inom detta område.

Misse

• nr 9424
Trist att det ofta är så taskig kvalite på nallebilder. Speciellt när han som håller i den shaekar onödigt mycket.

Misse

• nr 9424
Här har även dörrsidor, innerbackspegel, solskydd och ytterbackspeglarna åkt bort :P
Dock satte jag dagen efter tillbaka innerbackspegeln. Jag är för gammal och lat för att ständigt vrida på skallen 180 grader ;)
 Förarstolen byttes mot en äldre micrastol med fast nackstöd som vägde 11,5 kg, originalet vägde 12,5. Utan nackstöd.

Misse

• nr 9424
Energi måste intagas, här i form av den sunda ungkarlsvarianten (va heter de när de e en hon..? ) cashewnötter och en majsburk. Mums!

Misse

• nr 9424
Morgonen efter, den 26nov -9.  Vägning igen på indusriområdet i WhereMountain. Ingen fanns inne på området, således ingen som klagade på vad vi gjorde där med en ful gammal bil..

Misse

• nr 9424
Så här glad och tillfredsställd såg trötta gossen ut trots den alltför sena kvällen (i säng efter kl. 23 :P ) innan sovdags, efter det myckna arbetandet dagen före. Gillar däremot inte längre att bli fotad.
Gillade gjorde vi däremot båda 3 det mycket fina slutresultatet 680 kilo ;D  80kg skillnad!

blowmeakiss

• Gäst
haha! Riktigt roligt projekt det där

Humle

• Västerbotten
Underbart projekt! Vore kul med bilder på inredningen efter lättningen :D. Jag trodde inte det skulle skilja så pass mycket i vikt, 80 kg är ju en passagerare ungefär. Kanske borde jag lätta Ford Fiestan från -83 också, för att underlätta skrotens eventuella arbete i höst...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Tjo! Först nu tog jag mig tid att läsa tråden ordentligt. Härligt projekt Misse! Det verkar som att vi båda jobbar i samma riktning men med olika metoder. Det vore intressant att göra min motorkonvertering på din Micra för att se om tvåcylindrigt kan spara samma 15% som jag uppmätt. Är du galen nog att cykla 20 mil för att hämta ett gammalt bilvrak borde förutsättningarna vara goda att du står ut med en slö bilmotor.  ;D

Mycket vacker svarv du har må jag säga! Är det nosen på en hundkoja man skymtar i förgrunden?

Detta med att svarva svänghjul är något jag funderat över. Att tomgången inte blir lidande är intressant. Nu när min Fiat 127 fått två kolvar urtagna känns svänghjulet VÄLDIGT tungt och gassvaret är seeegt. Det jag misstänker är att ett lättat svänghjul tyvärr skulle ge ökade vibrationer i det lägre varvtalsregistret då det är 540+180 grader mellan kraftstötarna. Som det är idag rycker motorn kraftigt vid varvtal som inte är några som helst problem i fyrcylindrigt utförande.

Jag har en känsla av att ett tungt svänghjul på en fåcylindrig motor också är till viss fördel vid finmanövrering och start i uppförsbacke.

Misse, hur mycket ökade ljudnivån sedan du kastat ur allt onödigt? Min fiat är i ungefär samma storlek som micran och har ungefär samma vikt. Jag har inte vågat lätta bilen av rädsla att få mer örontröttande oljud och jag kör ca 18 mil om dagen till vardags.

Nästa steg för oss båda borde vara att experimentera med aerodynamiska förbättringar för där tycks det finnas massor att göra på en standardbil.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Misse

• nr 9424
Underbart projekt! Vore kul med bilder på inredningen efter lättningen :D. Jag trodde inte det skulle skilja så pass mycket i vikt, 80 kg är ju en passagerare ungefär. Kanske borde jag lätta Ford Fiestan från -83 också, för att underlätta skrotens eventuella arbete i höst...
Ska se om jag har nå'mer bilder från inredningen som inte finns :D

Men inredningen väger inte 80 kilo enbart den. Räcker inte att liksom bara slänga ut den.
 Är många bäckar små liksom... Ex reservhjul bort 8 kilo. VarningsTriangel 0,5. Radio 0,5 kg. Div små braÅha-saker som ligger och skräpar i bilen=några kilo. Byte av stolar 2x1 kilo. Div onödiga kablar och lykt-torkare=nåt kilo eller 2. Baksäten inkl fästen, bälten och andra små detaljer kanske 5 kg?

Gäller att skåda varje liten detalj och se --Behöver jag verkligen denna?

Och inte ex låsa sig vid tankar: --JAG åker ingenstans utan ett reservhjul och domkraft.
Utan vända på det och ha omvänd bevisföring: Kan jag motivera varför jag inte ska stoppa en annan japansk bil som nästan alla har nummer 21 på hjulmuttern OM någon av mina hjulmuttrar skulle lossna när jag är ute på vägarna, när jag inte har med något fälgkors eller liknande.

Själv tar jag med tex reservhjul när jag sticker iväg längre än 15-20 mil bort. Annars ringer jag någon om hjul går sönder när jag är ute på färd. Händer ändå så sällan nuförtiden.

Lätta din Fiesta inför skrot...Huu vilket rysligt ord :P Skrota den alltså. Ska den inte få leva vidare?
Men om du lättar den så gör du ett dubbelt bra arbete iom att jag antar att du sorterar de olika materialen plast plåt papp glas på återvinningen. På skrotar sorteras INTE.
Metall blir metall  igen efter maskinell sortering med maskinell sönderslagning och div tillbehör ex magneter. Allt övrigt går till deponi och i vissa fall förbränning. Så de delar du ev nogsamt delar upp återanvänds igen :)

Har du ingenstans att vara med lättningsjobb får du gärna vara hos mig om du bor i närheten. Det är alltid intressant.
Och i din fiesta är det förhållandevis enkelt att få i en annan modernare 16 V motor om du vill ha det snålare/piggare ;D

Humle

• Västerbotten
Kloka ord. Tack för erbjudandet men det är lite långt :). Jag har aldrig behövt använda reservdäcket trotts att jag kört skitbilar efter dåliga vägar i några år nu och jag kör väldigt sällan längre än 10 mil från hemmet. Jag vill ju vara laglig för att slippa oroa mig för böter, får man skruva bort baksätet och köra runt på det viset givet ingen sitter där bak? Det borde man ju få tycker jag men jag vet inte, det kanske räknas som någon slags säkerhetsgrej.

JohnA

• Uppland
    • EM34
Baksätet räknas numera till vad Bilprovningen kallar "en brukandefråga", d.v.s. de bryr sig varken om man vill att eventuella passagerare ska få plåtsmak i rumpan eller om de rent av ska se ut som Pinhead i skallen efter en tvärnit genom att man satt in ett elakt lastförskjutningsskydd bakom framstolarna. Däremot tror jag att säkerhetsbältena faktiskt måste vara kvar!

Det finns fler "brukandefrågor" som jag inte kommer på i skrivande stund. Även om Bilprovningen struntar i dessa KAN en nitisk trafikpolis ha rätt att tycka annat.

Jag fick en gång ordentlig bassning från polisen för att jag körde en VW Polo helt utan baklucka. Bilprovningen skulle inte heller godkänna detta då det sannolikt är att bedömma som en inte helt obetydlig karossändring. Samma sak med dörrarna. Däremot borde man kunna göra registreringsbesiktning för sådana ändringar om man istället har någon annan form av skydd för passagerarna.

Varför jag inte skulle få köra utan baklucka begriper jag inte då det är helt ok att bli CO-förgiftad av att köra med luckan öppen när mormors byrå sticker ut där bak. Jag var dock i ett underläge inför polisen i fråga då någon anonym tipsare påstått att det gått väldigt fort där på motorvägen i vinterkylan...  ;D

Det finns förresten mig veterligen inga krav på ens vindruta på en personbil! Kanske kan Bilprovningen neka godkännande för "karossändring" på några oklara grunder men man får faktiskt bygga en cabriolet helt utan vindruta! Således borde man kunna
plocka bort ALLA fönster och det är ju en hel del kilon det! Utan fönster kan man skippa fönstervevmekanismerna, vindrutetorkarna och faktiskt också värmesystemet! -Kravet på torkare och defroster gäller ju bara bilar med vindruta.  :) Helt utan fönster torde det inte heller finnas risk att Bilprovningen hävdar att avgaserna blir ett problem för föraren.  ;D

Dörrarna kan kanske ersättas med ett fastsvetsat stålrör i höfthöjd och en plåt- eller plastskiva under detta. Förslagsvis skär man av originaldörren 20-30 cm upp från tröskeln.

När alla fönster är borta blir det heller inte lika jobbiga resonansljud i kupén!  ;D Att skrapa bort alla bitumenmattor kan nog göra några kilon. Och eftersom det ändå lär regna in som sjutton kan man säkert såga lättningshål i vissa icke bärande delar.

Det finns numera LED-baserade E-märkta baklysen för MC hos t.ex. Biltema. Sådana är nog några hekton lättare än bilens originalbaklysen.

Avgassystemet får förresten dras upp genom motorhuven och vidare längs ena A-stolpen, bara man sätter på ett värmeskydd! Man sparar säkert en meter minst på detta, och så ser det coolt ut.
Att detta är möjligt beror på att man råkat skriva ihop reglerna för personbil och lätt lastbil!  ;D

Motorhuven ska man också kunna göra sig av med när man ändå reggar om för karossändringarna. Det som krävs är petskydd för heta och roterande delar.

Snart är det ju inte så mycket kvar av vår bil och jag är osäker på var SFRO blir inkopplade för en reggning till Ombyggt Fordon. Jag tror gränsen blivit mer generös på senare år sedan OF-klassningen bollades över till SFRO. När jag byggde om min Saab V4 för ca 17 år sedan blev det "ombyggt" via SBP, men då var det en ganska enkel klassning.

http://em34.mine.nu/FOTO/2004-11-03_Fulsaaben-Snabelgalfen/

Slutligen måste jag än en gång tjata om att två kolvar absolut ska bort ur vår lättade bil, för de väger ju flera hekto!  ;D

Undrar förresten hur aerodynamiken påverkas av att alla fönster och dörrar tas bort? Den totala frontarean minskar ju, men det blir å andra sidan massor av fula kanter och hörn som lär virvla runt luften rejält... Bättre då att helt kapa bort taket, men då skulle det inte se lika kul ut...

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

• Uppland
    • EM34
Filosofin att lägga reservhjulet hemma är precis tvärt emot det jag lever efter. Jag har t.ex. nästan alltid med 15 kg verktygslåda på resor över en mil. "Man vet aldrig" är det jag skyller på, men egentligen handlar det nog om att försöka lura Murphy...  ::) -Är jag förberedd på att behöva meka, och har jag dessutom lagt ner besvär på det i någon form, ja då måste Murphy se till att jag vidtagit åtgärderna förgäves!

Jag har förresten en stor cykelpump med mig också, för mina däck läcker. En extra oljedunkt är bra att ha till sliten motor och fem liter reservdunk eftersom bensinmätaren är trasig. Radio är ett måste. Värst är kanske ändå att jag envisas med att frakta omkring 50 kg hund hela tiden...  :)

Dessutom funderar jag på ett ännu tyngre alternativ till mekarhjälpmedlen och det är en påputtande nödmotor baktill och ett par "rullskridskor" för hjulen utifall att t.ex. ett hjullager låser sig. Sedan vore det  >:D om man blir stående, vad som än skiter sig!

JohnA

• Uppland
    • EM34
Men hur är det nu med extra kilon egentligen? Den ökade däckfriktionen torde vara ganska liten. Så länge man inte har ovanan att förstöra sin dyrköpta rörelseenergi med att ständigt trampande på bromspedalen borde inte vikten spela någon roll. Visst går det saktare i uppförsbackarna men den ökade rörelseenergin kan också hjälpa till att hålla farten uppe i mindre backar!

Så en rejäl bantning av bilen har väl mest betydelse för stadstrafik och där spelar det ju mindre roll om man sabbar aerodynamiken med brutalare åtgärder som bortkastade fönster och dörrar... ;D

Enklast är väl då att köpa en kinesisk fyrhjuling istället för att bygga en egen av bilen? Om man jobbar övertid lika länge som modifierandet av en standardbil pågår kanske man rent av får fyrhjulingen "gratis".  ;D

Humle

• Västerbotten
Märker att jag ligger rejält i lä när det kommer till extrema åtgärder även i fantasin  ;D. Hur smala däck får man ha på en bil tro? När det gäller cyklar gör ju däckens bredd mycket för prestandan.

torbjorn

• Medelpad
Hur smala däck får man ha på en bil tro?

De smalaste däck jag känner till på någon serietillverkad personbil i någorlunda historisk tid är 125R15 som användes på Citroën A-modeller (2CV m fl). Men sen har vi ju såna här nödreservhjul också, de är inte breda och brukar tåla högt tryck om man får tro den finstilta texten på däcksidan.

Om man ska byta till smalare däck på en personbil som är typbesiktigad i Sverige enligt de "gamla" reglerna före EU:s helfordonsgodkännande, så är väl det viktigaste att rullningsomkretsen avviker max ±5 % från den däckdimension som står i registreringsbeviset, samt att bilens hjultryck vid full last inte överskrider tillåten belastning för de smala däcken (brukar också stå finstilt på däcksidan). På en modern helfordonsgodkänd bil får man egentligen inte använda några andra däckdimensioner än de som finns uppräknade på registreringsbeviset.

Misse

• nr 9424
Märker att jag ligger rejält i lä när det kommer till extrema åtgärder även i fantasin  ;D. Hur smala däck får man ha på en bil tro? När det gäller cyklar gör ju däckens bredd mycket för prestandan.

Däcksdimensioner gör nästan ingenting på motståndet. Däremot gör mönsterdjupet mycket för rullmotståndet, utslitna däck rullar mycket lättare, vinterdäck med mycket mönster rullar tungt.

Mina och exet Mimo-mors tester med cykeldäck visar mycket liten skillnad på olika bredder och tumstorlek. Var först när vi kom ner under ca 40 cm diameter på cykelhjul som det började att gå tyngre.

Däckstrycket var kring 10 kilo på alla cykeldäck vi testade på.

Samma med bildäck. När jagf har tex 6 kilo i ett däck så har jag inte märkt någon skillnad på rullmotståndet om det är ett 145/70 -13 däck, eller om det är ett 235/75 -15 däck från en cheva-van. Däremot är det stor skillnad på luftmotståndet på smala och breda däck!

Saab 900, 9000 och flera citroênbilar har 125 breda 15-tums reservdäck. Dock rullar de inte superlätt, och väger mycket beroende på tjocka stela däcksidor.

Mina däckstester har ju alltså skett vid högt tryck, de som fegar med typ 2,5 kilo och sånt får ju helt andra resultat i tester :P

Att pröva är att veta ::) ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 3 användare
Maycandra, bondmorawannabe, långfot

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser