Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge klarar sig ägget utan värme?  (läst 14823 gånger)

Liro

• Gäst
Hur länge klarar sig ägget utan värme?
« skrivet: 18 apr-10 kl 21:18 »
Om hönan kliver av och råkar vara borta för länge, vad är era erfarenheter på vad som är för lång tid.
Min höna var ifrån ca 30 min på ruvardag 2.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur länge klarar sig ägget utan värme?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-10 kl 21:22 »
utvecklingen av embryot stannar upp och det börjar växa när hönan lägger sig till rätta igen.. men om hon hoppade av på dag 2 så kan man ju fråga sig om hon verkligen är liggsjuk...
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 18 apr-10 kl 21:50 »
30min brukar inte vara någon fara. Mellan 15-30min brukar vara ganska normalt att de rastar ibland, i alla fall när det är lite varmare i luften.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Moëll i Trädet

• -
« Svar #3 skrivet: 18 apr-10 kl 22:04 »
Det är olika beroende på vilket dygn i ruvningen det är. Vissa dygn tål ägget att vara kallt åtskilliga timmar, andra dygn är det väldigt känsligt. Jag kan inte detaljerna, men det här visste alla som förr sysslade med kontinuerlig kläckning i hönserier, vid ett längre strömavbrott kunde man direkt slänga vissa brickor med ägg, medan andra var värda att spara...
"Kärleken är livets bäste vän"

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 18 apr-10 kl 22:23 »
Har för mig att de är som känsligast från och med att hjärtat har bildats till och med de är runt en vecka gamla. Äldre foster som börjar nästan bli redo att kläckas kan klara sig förvånansvärt länge.

Hittade idag ett ISKALLT ägg utanför en av mina ruvhönor. Det är på dag 17 nu tror jag. Jag lös det och det, inga rörelser men svaaaga blodkärl. Stoppade under henne ägget igen och nu när jag lös ikväll så hade ådrorna blivit mer framträdande och det rörde sig lite! :D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Liro

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 apr-10 kl 23:00 »
jodå...hon e "liggsjuk", men hon blev bortpuffad av en annan höna så hon inte tog sig tillbaka, nu har hon egen svit dit ingen annan kan komma och störa henne, jag ska prova att lysa ett ägg i morgon. kan man bara sticka in handen och norpa ett? Måste man i så fall lägga tillbaka i exakt samma position?
Tack alla för svar, detta är sjukt spännande, första ruvningen hos oss:)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 18 apr-10 kl 23:02 »
Om din höna inte är av någon lättstörd typ så är det bara att norpa på. ;D Och du behöver inte lägga tillbaka i samma position. Särskilt inte nu i början. Hönan vänder ju äggen och har sig ändå. =)

Liro

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 apr-10 kl 23:32 »
ok, vad bra. Nej hon är inte störd av mig, däremot så kraxar hon när någon av de andra kommer i närheten av hennes residens :)
Ska prova med ficklampa och en papprulle i morgon :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser