Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Önskar tips på ätbart som kan odlas utan allt för mycket tillsyn  (läst 6471 gånger)

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
Hej!

Enligt rubrik så vill jag gärna ha tips.  :)
Läget som är vid den "då-och-då"-besökta sommarstugan räknas nog nästan som zon6 eller 7. Gammal fäbod i sälentrakten.

Jag vet vissa örter går bra. Vi hade under flera år tidigare gräslök. Potatis vet jag att man odlat tidigare. Några bärbuskar växer, bl.a krusbär och har jag för mig, även rabarber. Det finns vildrosor som ger nypon på hösten och stora humlerankor som jag inte vet riktigt vad jag ska göra med. I markerna runt omkring finns när det är resp säsong rikligt med bär och svamp så det är framförallt olika grönsaker som är intressant.

Mina egna funderingar går i huvudsak åt perenner av olika slag. Framförallt olika fleråriga kryddörter.
Är intresserad av att i liten skala odla något mer. Förslag?
Det behöver inte vara något som kan ge skörd redan detta år, men det skulle inte skada.

//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Libbsticka, vinterkyndel, mynta av olika slag (invasiv, odla i pallkrage eller där du kommer att köra med gräsklipparen runt), citronmeliss, dragon ...

Syror av olika slag, ramslök, luftlök m fl allium, mållor, perenn ruccola m fl
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bo

Körsbär, plommon, potatis. Teväxter: Libbsticka, pepparmynta.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Här kanske finns något som passar dig?
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=85621.0

tinna.m

• Skåne
Kvanne, kvanne, kvanne samt kvanne. Norra nordens vitamineralgrönsak nr.1
Allt är gott och ätligt på den :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
maskrosor,kirskål,bränn-nässlor... ;D

jordärtskockor kanske kan vara nåt?
Fjäderfän och kaniner

Sagoliket

• Västergötland
Det beror på vad "då-och-då" innebär. Täcker du med gräsklipp och liknande så hålls jorden fuktig längre och du behöver inte vattna lika ofta.
Främst grönkål, potatis, jordärtskocka, bondböna, rabarber och kanske rosenböna, störböna, pumpa är några förslag.
Är du där varje/varannan vecka så kanske du till och med kan lyckas med sommarsquash. Lite kinkig i början bara och då extra känslig för torka. Fast du skulle nog få många "övervuxna" frukter när du kommer tillbaka, den växer ju så fort.
Ja, det mesta är väl lite kritiskt just i början, då de behöver mer påpassning. Sen har de acklimatiserat sig lite bättre.

Testa dig fram! Vissa saker kanske klarar sig bättre än man tror! Klart aldrig kul att se döda, uttorkade plantor, men täck jorden så kanske det går bra. Sätt de som vill ha lite mer vatten lite skuggigare. Har odlat ärter och pumpa i princip helskuggigt läge, det gick faktiskt bra.

Om jag var du skulle jag flyttat ut permanent till fäboden och skapat mig ett paradis! ;)

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
Tackar för bra tips... börjar att bli dags att åka upp en sväng snart och se vad för ytor som går att iordningsställa för odling.

Bränn-nässlor finns redan, och jag har aldrig hört talas om att man odlat det med flit så att säga.

Att flytta permanent är lite väl drastiskt men framförallt opraktiskt (ingen fast el, isolerat men runt 8km till civilisationen osv). Det räcker gott att få känna sig som en eremit då och då utan att behöva vara det på heltid.  ;)
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Sagoliket

• Västergötland
Vissa odlare är förtjusta i nässelvatten, och inte minst, nässelsoppa eller för all del pulvriserade nässlor, så särskilt konstigt är det inte. :) Alla har faktiskt inte förmånen att kunna plocka det i sin egen trädgård. ;) Hade jag en större trädgård skulle jag definitivt odlat ett rejält bestånd med nässlor, om trädgården inte förärats med det redan vill säga. Det är skönt med perenna köksväxter. Lite jobb och mycket, nyttig mat.

Går man till en hälsokostaffär eller liknande så kan man ofta köpa nässelpulver, vilket är svindyrt. Det här skulle man ju kanske kunna tjäna en hacka på med, tror inte att det är så svårt att pulvrisera torkade nässelblad, de smulas ju lätt sönder av sig självt.
« Senast ändrad: 27 apr-10 kl 01:25 av Sagoliket »

eden

Hej!

Jag har en planta av "Den gode Henrik" Det är en spenatliknande perenn grönsak liknar spenat i smak och utseende.

Du skulle kunna prova strandkål..
och rabarber såklart.
Testa även trädgårdssyra. Jättegod grönsak, perenn. Gott i potatismoset!

Olika bärbuskar och frukt. Varför inte göra ett surjordsparti o odla amerikanska blåbär? Det beror förstås vilken växtzon du befinner dig i. Men perennerna borde funka utmärkt.
om någon vill sitta i knäet på en annan måste båda vara helt överens

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
Hej

Min släkt har en fäbod mellan Våmhus och Älvdalen, jag gissar att den kanske är ungefär samma odlingszon?! Där funkar smultron, potatis, vinbär, rabarber. Hallon växer vilt, det skulle du kunna ha! Morfar var en hejjare på odling, o jag kommer ihåg att han testade t ex kålrötter men det fungerade inte. Kanske är det för kallt? Majrova, morot och sallad tror jag skulle kunna funka som ettåringar om du vill ha någon sådan!

Kirskål är ett myket perennt och mycket vilt alternativ som garanterat sprider sig. Libbsticka. Ramslök är det antagligen för kallt för, men det är gott om det funkar! Salvia kan klara sig, blommar dessutom snyggt och är poppis bland flygdjuren.

Det var vad jag kunde komma på just nu. Ha det gott!
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Pippilutt

• Södermanland
Kvanne, kvanne, kvanne samt kvanne. Norra nordens vitamineralgrönsak nr.1
Allt är gott och ätligt på den :D
Det skulle jag vilja odla i sörmland.

Går det?

Var får jag tag i frön/plantor?
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

tinna.m

• Skåne
Kvanne växer i nordnorge, så Sörmland borde den klara ;)
Impecta.se samt de flesta större fröfirmor har det i sitt sortiment.  :D
« Senast ändrad: 15 jun-10 kl 11:27 av tinna.m »

tuulis

• Uppland
Jag har även sett kvanne på plantskolor, att köpa som planta.

Boström

• Småland
Vad är Kvanne,har aldrig hört talas om det?
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

tinna.m

• Skåne
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvanne
Kvanne är lättodlat, gott, nyttigt, vackert samt tvåårigt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Självsår sig ofta kraftigt, så om man inte rensar bort alla fröplantorna har man alltid kvanne. Finns både grön och röd, den röda är fin, men växer lite mindre kraftigt, tycker jag. Inte alltid en nackdel dock.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MagnusH

• Västergötland
Jag är lite ute efter samma sak, fast bor lite längre söderut i Viskadalen. Zon 3-4 kanske. Barnen började med potatis, morötter och lök i fjol, men det blev bara potatis. :-)

ptr51

• Gäst
Vi har ingen egen plats att odla på än så vi åker upp i maj varje år till en stuga i dalarna och planterar det vi förgrott hemma.
Sen åker vi dit igen i augusti på vår semester. Dvs noll tillsyn och vatten under hela odlingsäsongen.

Det brukar då vara ganska igenvuxet men många växter klarar sig bra. Potatis främst verkar klara sig finfit utan vatten och tillsyn.

Dill sticker också ut, blir alltid hur mkt som helst. Men hur mkt dill behöver man =)
Rödbetor och rädisor klarar sig också välidgt bra där.

Tomater klarar sig inge vidare utan vatten men några tomater får vi iaf. Morötter verkar ha problem med att de blir skymda av ogräset som kommer sen och skuggar och blir bara pyttesmå.

anemone

Mitt förslag är pepparrot och piplök. Kanske funkar det med jordärtskockor också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 3 användare
peterm, torbjorn, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser