Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funkar minimiutrymmena för höns?  (läst 5461 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: Funkar minimiutrymmena för höns?
« Svar #20 skrivet: 19 apr-10 kl 00:50 »
Ja, visst finns det "extra-regler" för att vara med i genbanken och de är inte identiska med djurskyddsreglerna. Om du tänker bygga för genbank så är det klokt att först ta reda på vilka regler som gäller. Mitt råd är att kontakta genbanksansvarig för skånsk blommehöna tex via SLK´s hemsida. 
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ronny

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 19 apr-10 kl 01:01 »
Och jag tycker fortfarande det är konstigt att föreningen kan sätta upp de reglerna. Om lanthöns skulle lida av samma utrymmen som vanliga höns, då skulle det ha varit reglerat i djurskyddslagen. Så än så länge får jag inte ihop varför regeln finns eller varför den tillåts finnas.

Det är just det jag menar att du får ta med Jordbruksverket. Jag kan bara upprepa att genbankssystemet är ett bevarandesystem och inte ett produktionssystem.

Hade jag varit i din situation hade jag skitit i genbanken och koncentrarat mig på att producera ägg. Det finns så mycket spännande. Kanske provat att korsa blomme och maran, kanske tittat på en gammal Silveruddsras som Fifty-five Flowery som värper fler ägg än blomme, ISBAR som värper gröna ägg...

« Senast ändrad: 19 apr-10 kl 01:17 av Ronny »

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 19 apr-10 kl 01:22 »
Men kan inte du rada upp reglerna här? Så vet alla som vill starta en genbank vad man ska tänka på. Hade förestås varit bäst på lanthönsklubbens hemsida, men där finns de inte just nu.

Ronny

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 19 apr-10 kl 01:32 »
Det låter som en bra idé. Information på hemsidan är aldrig fel. Jag ska be webmaster att göra det!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #24 skrivet: 19 apr-10 kl 08:09 »
Så du menar att en lantrashöna blir sjuk av att bo lika många ihop som vanliga höns? Vad finns det för bevis för det? 

Jag skulle påstå att inga höns mår bra av att vara så tätbebodda, oavsett om de är "vanliga höns", lantrashöns eller ngt annat. Sjukdomar, kvalster och dåligt beteende  blir enligt min mening alltid ett större problem, ju trängre djuren har det...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

johe71

« Svar #25 skrivet: 19 apr-10 kl 08:21 »
Sedan vill jag gärna ha svar på min fråga, dvs om ni har fler extra-regler. Det måste man ju isåfall få veta innan man börjar bygga eller skaffar hönsen.

jag har inte genbank själv, men jag kan adressen till deras hemsida :) http://www.kackel.se/

där finns kontaktinformation till genbanksansvariga (som säkert är de som är mest lämpade att svara på frågor och berätta varför) och även viss dokumentation (dock finns viss info bara med "exempelkapitel", för att beställa den riktiga boken verkar det som att man måste vara medlem)

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 19 apr-10 kl 10:18 »
Jag vet, och jag tycker det är synd. Jag vill inte bli medlem förrän jag vet vad som krävs. Men nu lovar ju Ronny att lägga ut reglerna, finemang!

Det är säkert så att höns mår bättre av större yta, egentligen motsätter jag mig inte just den idén, utan att manhar möjlighet att sätta upp sådana regler för att få regga en genbank. Som sagt, hade hönsen lidit av "normalytan" skulle det vara reglerat i en föreskrift. Antar jag.. men man vet aldrig..
« Senast ändrad: 19 apr-10 kl 10:32 av Stabon »

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 19 apr-10 kl 12:01 »
stabon att du inte satsar på japanska vaktlar istället.. de är grymma äggläggare...efterfrågan stor...äggen exlusiva...tupparna kan slaktas och ätas...tar inte alls lika stor plats....värt att kolla upp ;)
Fjäderfän och kaniner

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 19 apr-10 kl 13:07 »
Vaktlar är inte en gammal lantras och rymmer, behöver nät över å under å överallt.

Jag menar inte att propagera för små utrymmen, jag startade tråden för att ta reda på vad som kan vara lämpligt. Sedan dök det upp en regel som jag enbart ifrågasätter utifrån svenskt regelverk om djur, inte utifrån hur jag själv vill hålla djur.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #29 skrivet: 19 apr-10 kl 14:20 »
hej,

# funkar minimumutrymmena för höns? #

svar: nej men det gör de för girriga människor.

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Ronny

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 20 apr-10 kl 02:20 »
Hur menar du med "begränsat utrymme"? När är det tillåtet enligt genbanksreglerna ha fler än cirka 30 höns ihop som du skrev?

Det är tillåtet eftersom det står "bör". Varför det är med som en rekommendation beror på att höns revirbildar vid ungefär vid detta antal. Är "utrymmet begränsat" typ 10 kvadrat inne och 20 ute för en flock med typ 30 tuppar och hönor, kan inte en tupp locka med sig några hönor och bilda ny flock vilket innebär oroligheter. Höns börjar också få svårt med hackordningen vid detta antal som tex Fleming Schiötte benämner "normalflocken".

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 22 apr-10 kl 09:48 »
Okej, så helst max 30 höns per grupp. Inte vill man stressa dem, så nu får jag klura på bygge.

I sommarvagnarna är det ju bara bra, för det är lättare att bygga små vagnar. Flexinät kan skärma av.

Svårare på vintern, onekligen.. Då måste jag dela min lagård i tre "remsor", och utegården i tre remsor. Å där är det berg..

Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stengrim, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser