Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bock med personligkris, han tror han är en killing?  (läst 1030 gånger)

Lina W

• Ångermanland
Bock med personligkris, han tror han är en killing?
« skrivet: 18 apr-10 kl 11:44 »
Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här tråden men någon kanske har varit med om något liknade.
För några veckor sedan killade två av getterna, tre bockkillingar blev det. Mina getter går på lösdrift utomhus och bocken har fått fortsatt gå med de. Han är en fjolårsbock, liten och ganska mesig och mjuk. Verkligen ingen som kaxar varken mot mig eller getterna.
Han har varit så mjuk och snäll mot killingarna, jag har haft koll på honom eftersom jag hört att de kan bli våldsamma mot killingarna. Han har inte heller gett sig på getterna.
Men en dag när jag kom hem från jobbet ser jag att det rinner blod från ena getens juver. En stor stångskada. Och bocken är rejält uppstressad. Det han försöker med är att få dia getterna, inte betäcka eller nått annat. Och de går de inte med på såklart och då stångade han till henne.
Så det blev ett samtal till veterinären som kom direkt, geten står på antibiotika nu men mår ganska bra.
Jag tog ut bocken därifrån direkt och då blev han lugn när han kom ifrån flocken, jag trodde han skulle bli helt vild om jag tog han därifrån. Nu går han och hans kastrerade vän i en egen hage och han är sitt lugna och snälla jag igen, och gör inga försök att rymma tillbaka.

Brukar det kunna bli så här? Allting var så harmoniskt i hagen och så slog det om helt plötsligt.
Och jag mår så hemskt dåligt när det händer mina djur något.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Sussilo

• Gäst
SV: Bock med personligkris, han tror han är en killing?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-10 kl 12:49 »
I samband med killning avsöndrar getter ett hormon som kan hetsa upp bocken och det kan ta sig alla möjliga och omöjlig uttryck!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #2 skrivet: 18 apr-10 kl 18:58 »
Som Sussilo så riktigt säger,kan vi av hankön bli "lite grötiga i huvudet" när det kommit smått i flocken! ( Gäller även människor!) Nästa gång vet han nog bättre än att bete sig så här.
Det är ju annars bra att han har sällskap. Om någon vecka kan Du ju prova att släppa samman dem igen men tag då med kastraten. Mina getter blir lugnare av att ha bocken hos sig, men det kan ju vara olika mellan olika linjer. Här finns det också stora rovdjur, så både getterna och bockarna kanske beter sig annorlunda för det(?).
Bocken tycker jag, gör också god nytta som sparringpartner till småbokarna om någon månad - get-killingarna får mer tid till födosök då.
Hälsn Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Lina W

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 18 apr-10 kl 21:53 »
Ja nog blev han grötig i skallen alltid, och jätte stressad men det dröjde tre veckor efter att killingarna kom. Hoppas det går bättre nästa år för det är en annars väldigt snäll bock.
Sådana här gånger är det bra att ha den annars "överflödiga" kastraten. Annars går både bocken och kastraten med getterna.
Jag tänkte nog fortsätta hålla de isär men om några månader släppa alla tre bockkillingarna till grabbarna när de ska ut på bete, så får de ha ett riktigt grabbgäng och getterna får lite lugn och ro på sitt bete. Tror ni det blir bra?
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 apr-10 kl 22:06 »
Ja, det är en bra metod. Då slipper getterna att bli dräktiga alldeles för snart igen om de skulle brunsta. Släpp in småbockarna när de är tre mån till de stora grabbarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare (1 dolda)
Casa_dvine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser