Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här tråden men någon kanske har varit med om något liknade.
För några veckor sedan killade två av getterna, tre bockkillingar blev det. Mina getter går på lösdrift utomhus och bocken har fått fortsatt gå med de. Han är en fjolårsbock, liten och ganska mesig och mjuk. Verkligen ingen som kaxar varken mot mig eller getterna.
Han har varit så mjuk och snäll mot killingarna, jag har haft koll på honom eftersom jag hört att de kan bli våldsamma mot killingarna. Han har inte heller gett sig på getterna.
Men en dag när jag kom hem från jobbet ser jag att det rinner blod från ena getens juver. En stor stångskada. Och bocken är rejält uppstressad. Det han försöker med är att få dia getterna, inte betäcka eller nått annat. Och de går de inte med på såklart och då stångade han till henne.
Så det blev ett samtal till veterinären som kom direkt, geten står på antibiotika nu men mår ganska bra.
Jag tog ut bocken därifrån direkt och då blev han lugn när han kom ifrån flocken, jag trodde han skulle bli helt vild om jag tog han därifrån. Nu går han och hans kastrerade vän i en egen hage och han är sitt lugna och snälla jag igen, och gör inga försök att rymma tillbaka.
Brukar det kunna bli så här? Allting var så harmoniskt i hagen och så slog det om helt plötsligt.
Och jag mår så hemskt dåligt när det händer mina djur något.