Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sanktion om endast ett öronmärke?  (läst 3153 gånger)

lj

• Övriga världen
Sanktion om endast ett öronmärke?
« skrivet: 17 apr-10 kl 11:38 »
Vet någon?
Vid lst inspektion sa jag att det är farligt för människor att hantera 2,5 år gamla tjurar som aldrig varit uppbundna eller haft grimma.

(vet att det finns utrustning men den kostnaden kan inte 5-6 tjurar bära)
Att den finns en bestämmelse är en sak men kostar det något att inte följa denna bestämmelse?
« Senast ändrad: 18 apr-10 kl 19:12 av lj »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Sanktion om endst ett öronmärke?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-10 kl 10:34 »
Varför har du så gamla tjurar ???

Hur som hellst så räknas djur med ett öronmärke som "inte korrekt märkta" men inte som omärkta. Ett enstaka sånt djur ska inte medföra avdrag, men om alla djur har bara ett märke så blir det avdrag.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

lj

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 18 apr-10 kl 11:44 »
Är alltså oklart hur många en-märkta djur man får utan att drabbas av tvärvillkoren?

Att tjurarna blir nästan 2,5 år är inget konstigt.
De går på bra hö o har 2 betessäsonger.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 18 apr-10 kl 12:45 »
Det får inte vara så att djurägaren har "satt i system" att ha bara ett öronmärke ,då blir det sanktioner.

Att ha tjurarna i 30 mån är ovanligt och inte speciellt ekonomiskt.
Skulle dom då missa att klassas som ungnöt, så blir ju slaktpriset  lidande. Man förlorar då 1600 kr redan på en liten 275 kilos tjur.

Vad har du för ras som du spar i 30 månader?
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

lj

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 18 apr-10 kl 19:11 »
sorry, räknade lite fel, när jag räknar på fingrarna blir tjurarna mellan 21-23 månader, minst 375 kg.

Frågan är hur kännbara sanktionen blir. (den rättskaffens tänker naturligtvis att jag ska spekulera o tänja regelsystemet, rätt funderat, alla regler är inte rimliga)

Att böka med slaktfärdiga tjurar som alltid gått lösa tar tid.
Få in dem, skilja ifrån, låsa upp dem på ngt sätt........
Och förövrigt så tar slakterierna emot djur med ett märke.

Inget enmans arbete, får därför ropa på fler människor....täckningsbidraget ryker snart med extra hantering.

mazze

• Småland
    • Komålen
SV: Sanktion om endast ett öronmärke?
« Svar #5 skrivet: 18 apr-10 kl 19:19 »
Har alla tjurar bara ett öronmärke? ???
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 19 apr-10 kl 13:52 »
Ställer samma fråga VARFÖR BARA ETT MÄRKE ??  ???
Reglern är ju till för att följas ,men om du har 6 tjurar så undrar jag om bara ett djur får ha ett märke men om du kan uppvisa att du har andra märket så kan man bli godkänd har jag för mig
den som bäddar får ligga

Sano

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 19 apr-10 kl 14:12 »
Att systematiskt märka med bara ett märke ger tvärvillkorsavdrag, dvs avdrag på EU-stöden för mark. Så hur stort avdraget blir beror på hur mycket du får för din mark. Har för mig att första gången får man 3-10 % avdrag och, om det upprepas, det tredubbla.

Verkar enklare att märka dem med två märken när de är små, men det kanske du gör nu? Att det är för farligt att märka dem nu godtas knappast som ursäkt eftersom de redan borde ha varit märkta.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

lj

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 19 apr-10 kl 22:10 »
Nä, är ingen princip att märka alla tjurar med ett märke. Är så att att djuren kan tappa ett märke, är inte som jag skrivit tidigare så lustigt att hantera stora tjurar.
(Nu tycker jag ju inte att man skall följa alla regler i alla situationer........är ibland förvånad att så många går i takt med samhället här på alternativ. Men det är kanske en annan tråd.)

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #9 skrivet: 19 apr-10 kl 22:22 »
Varför har man djur när man inte kan hantera dom?
Om ett djur blir sjukt och behöver fixeras, hur gör du då?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

lj

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 20 apr-10 kl 08:56 »
Mazze.......vi kan naturligtvis hantera djur.......det var allt det arbete det strikta kravet att alla djur alltid ska ha två märken orsakar.

Vi har många bä men få mu. En liten besättning kan inte bära kostnaden för utrustning som gör djurhanteringen effektiv och säker.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hanteras?
« Svar #11 skrivet: 20 apr-10 kl 12:44 »
Har du inte låsbara grindar på din foderhäck/foderbord  ???

(En sån kostar inte mycket och man måste ju kunna fixera djuren om dom skadat sig etc,)
Och hur gör du i så fall om inte, när dom ska lastas på slaktbilen..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

lj

• Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 20 apr-10 kl 13:23 »
Alla djur går för egen maskin på slaktbilen.

Inte så lyckat, rent av farligt att ha låsbara grindar till djur som har horn.
« Senast ändrad: 20 apr-10 kl 13:51 av lj »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 20 apr-10 kl 13:57 »
Inte så lyckat, rent av farligt att ha låsbara grindar till djur som har horn.

Jag har Limousin och låsbara grindar vad är det som är farligt med grindarna ???

lj

• Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 20 apr-10 kl 15:46 »
Handlar inte om ras, hornbärande djur som aldrig stuckit huvet i trång låsbar grind gör det inte i första taget. De sticker aldrig in huvet samtidigt alltså är en eller flera ett lovligt stångbyte för de andra.

Har låsbara grindar men använder dem inte. Använder bara fodergrindar (öppna uppåt) så de kan lätta iväg  snabbt om någon är elak.
Blev tydligen en diskussion om min oförmåga att hantera djur istället för att reda ut det här med märkena.  :)

Sano

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 20 apr-10 kl 15:57 »
Går det inte att stänga ute de andra och använda den låsbara grinden på den du vill ha tag i?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

lj

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 20 apr-10 kl 16:47 »
Klart man göra så. Just nu har 2 tjurar ett märke.

Det jag ville få fram när jag startade den här tråden var att det tar en jävla massa onödig tid om man väger det mot skälen för regeln.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 20 apr-10 kl 17:07 »
Det jag ville få fram när jag startade den här tråden var att det tar en jävla massa onödig tid om man väger det mot skälen för regeln.
Fast OM djuret tappar sitt enda märke och man inte sett det och får en kontroll kostar det!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Miss Evil

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 25 apr-10 kl 22:22 »
Ähh va fan tycker också att det läggs ner en faslig massa tid på att kontrollera. Hade kontroll och hade glömt skriva scan i stalljournalen men allt var ok på cdb. Men det gick inte för sig då ska det visas kvitto. Hos grannen skulle de ha papper på en ko som nödslaktats -06!! Finns väl annat att lägga tiden på. Kolla om djuren har det bra i stället..och kör vidare.
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 26 apr-10 kl 09:52 »
Hade kontroll och hade glömt skriva scan i stalljournalen men allt var ok på cdb

Liten OT fråga:
Var för använder du både stalljournal och CDB ? (eller du kanske inte kör CDBinternet) , som gjort för att det ska bli fel när händelser ska in på flera ställen tycker jag.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 2 användare (1 dolda)
CW

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser