Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ätbar häck?  (läst 7257 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Ätbar häck?
« skrivet: 16 apr-10 kl 21:31 »
Vi skall sätta någon sorts häck vid framsidan av vårt hus. Vi vill ha något som klarar hård beskäring och som går att använda som foder till kaniner. Pil har varit på tal och det skulle nog passa bäst med tanke på att den har sån livskraft och passar som foder, men sedan hörde vi att pil kan skada hus/vattenledningar/andra växter. Stämmer det även om man håller pilen i schack och "hamlar" den och bara låter den bli en häck? Svart aronia och korallkornell har också varit på tal, men kan de användas som foder?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ätbar häck?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-10 kl 21:38 »
Aronia funkar utmärkt som foder, kornell vet jag inte. Svarta vinbär växer ju bra, går lätt att sticklingsföröka och om man inte bryr sig om bären så tål den hård beskärning. Kaniner och andra djur älskar svarta vinbärskvistar (Höns tycker bättre om röda vinbär, åtminstone bären, har jag läst).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 17 apr-10 kl 12:37 »
Hej!
Silverbuskar är intressanta då de lever i symbios med kvävebindande bakterier.
MVH
Jan

Holt

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 17 apr-10 kl 21:09 »
Osäkert om vad kaniner tycker om men jag tänkte på min nya "vurm": spaljerade fruktträd/-buskar. Om kaninerna äter vinbärsblad och -kvistar, sätt  och bind upp plantorna på rad längs glest staket, uppspända vajrar eller flera solfjädersformade små spaljéer. Beskär lite varje år. Svarta vinbär bär frukt redan 1:a eller andra året medan röda och vita bär främst på äldre skott (2-5 år).
Snyggt, rikt fruktbärande och tåligt!
"Det är varje människas förbannade plikt att bli ett original" (Albert Engström)

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 apr-10 kl 10:02 »
Tack så mycket för era svar! :D

Men är vinbär starkväxande, som typ pil?

Är Aronia starkväxande?

Jan: Jaha, kan man (kaninerna) äta silverbuske? Är den starkväxande och tål hård beskäring? Är de lätta att ta sticklingar på?

Spaljerade fruktträd är absolut ett trevligt förslag :), men passar nog inte riktigt här tyvärr.. Blir för dyrt också  :-\ .

Men hur är det med pilen då? Är den så farlig (vad gäller rötterna) om man sätter sticklingarna tätt (kanske 8 st per meter), håller den som häck och beskär hårt? Utvecklar den så mycket rötter då?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 18 apr-10 kl 16:40 »
Svarta vinbär blir inte så höga, men om du väljer en upprättväxande, typ 'Öjebyn' så blir de ca 120 till 150 cm. Lätta att sticklingsföröka, och på tredje året bör du ha en stor buske, om du tagit bort gräset som konkurrerar med den och dessutom gärna gödslat eller täckt med gräsklipp runt dem. Du bör kunna skörda minst 1/3 varje år utan problem, ta av de äldsta grenarna nere vid marken.

Aronia tål beskärning bra, finns i olika namnsorter som blir olika höga. Växer inte jättestarkt, men du bör kunna skörda ca 1/3 av grenarna, skär av de äldsta nere vid marken. Bären kan användas av människor och djur, går utmärkt att torka till vinterfoder om man vill göra sig besväret.

Pilen utvecklar inte jätterötter om du beskär regelbundet, men kan ändå skada vattenrör, avlopp och liknande om de växer för nära. Minst 4 meter skulle jag säga, om du har en tunn häck av typen flätad, där sidogrenarna antingen flätas in eller klipps av årligen. Om du vill låta dem växa som hamlade träd skulle jag öka avståndet till minst 6 meter till vatten/grund osv. Fördelen med hamlade är att du kan skörda vartannat år om du vill, då får du grenar som går att använda till växtstöd eller flätade staket, grövre korgar osv. Ettåriga skott är ofta för korta och klena för vissa uppgifter.

En idé jag har angående pil, som ska användas till många saker, är att sätta i minst 2, gärna 3-4 eller fler förskjutna rader och skörda dem olika år, så att man alltid har insynsskydd och vindskydd, samtidigt som det produceras material till stöd/flätning och foder. Om man har plats till många rader kan man skörda några som ettåriga och några som tvååriga. Man skördar då på typ 10 cm höjd, som man gör när man odlar för flisning, eller när man odlar till flätning, och får som en jättelåg hamlad pil. Man bör skifta vilken rad som hamlas varje och vilken som hamlas vartannat år, för att öka tillväxten. Jag ska ha bin också, och efter några år bör de tvååriga skotten ge rikligt med pollen och nektar på våren, vet inte om de ettåriga hinner utveckla hängen.
« Senast ändrad: 18 apr-10 kl 17:12 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 apr-10 kl 17:06 »
Vad intressant. Tack så mycket för ditt svar! :) Skall kolla vart vattenledningarna går... Pil känns enkelt och lätt att få tag i och särskilt bra när man kan kapa nästan ner till marken... Men är det vanskligt måste jag ju välja något annat. Ska kolla upp den där vinbärssorten också :). Spännande med bina, hoppas det går bra :).

Ytterligare fråga om rötter... kan lind och ask göra samma sak med vattenrör och så? De är inte lika aggressiva va?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 18 apr-10 kl 17:14 »
Jag är inte hundra på hur rötterna är på lind och ask, har dock flera stora askar på tomten, även ganska nära trekammarbrunnen, och den funkar fortfarande, trots att båda har funnits där i minst 50 år.

Jan lindgren

« Svar #8 skrivet: 18 apr-10 kl 18:02 »
Hej!
I Sverige har vi inte särskilt stor erfarenhet av silverbuske. ( Elaeagnus umbellata ) I USA planterar man den på förstörd mark eftersom den binder kväve med hjälp av bakterier och attraherar vilt. Så småningom kan man plantera skog. Jag har ingen erfarenhet av fodervärdet på löven men de bör vara proteinrika. Busken är lätt att föröka med sticklingar och frön. Kolla gärna  www.pfaf.org
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 2 användare
skogskälla, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser