Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan man ta bort värmelampan?  (läst 2800 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
När kan man ta bort värmelampan?
« skrivet: 16 apr-10 kl 21:06 »
Jag har ett gäng maskinkläckta kycklingar och undrar när man kan ta bort värmelampan? De är bara dryga veckan än så länge och de lär väl behöva den några veckor till...?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: När kan man ta bort värmelampan?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-10 kl 22:26 »
Det beror lite på hur snabbt dom får fjädrar. Jag har många gånger hört "Värmelampa i 5 veckor" men jag har kycklingar nu som är 4½ vecka och bara har fått lite vingpennor (Stor Kochin) samtidigt har jag Isbar som är 4 veckor och dom är i princip fullbefjädrade. Jag brukar köra med värmelampa tills kycklingarna är fullt befjädrade och sedan fasar jag ut den successivt under 1-2 veckor.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 apr-10 kl 22:51 »
efter 4veckor klarar de sig på 15-18grader....
Fjäderfän och kaniner

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 17 apr-10 kl 08:07 »
Ok, så egentligen... när de är fullbefjädrade kan jag flytta ut deras bur till hönshuset och då är det inte så viktigt att värmelampan förmår att värma upp till 37 grader längre. Fint! Bra! =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

johe71

« Svar #4 skrivet: 17 apr-10 kl 09:36 »
högberga har en termometer där "Lägsta nödvändiga temperatur under de fyra första levnadsveckorna är markerad på skalan"

(inte sagt att man behöver köpa en, men man kan kika på den för att få tips :))

Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 4 användare
Berberis, javill, imlo, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser