Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tå hönor samma rede, risk för bråk vid ruvning/kläckning?  (läst 1452 gånger)

Cees

• Närke
Har två hedemora höns och en tupp än så länge;) Och nu hade jag tänkt mig att dem skulle få kycklingar:)

Från början så dög inga "lådreden" som jag ställde in utan dem envisades med att göra ett eget i halmen i ett hörn i stugan, dem gjorde fler men har bägge enbart använt det första i hörnet :P
Nu har jag låtit äggen ligga kvar i hopp om att dem ska börja ruva, dem är uppe i tolv ägg såg jag idag.

Men ska dem inte börja ruva snart?
Dem går in och lägger sig en stund vardera om dan men ingen lång stund direkt.
Kommer det att bli problem när dem delar rede?

Tacksam för råd

Mvh Cees

Nina K

• Skåne
SV: Tå hönor samma rede, risk för bråk vid ruvning/kläckning?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-10 kl 16:50 »
Har haft dv kochin som samruvat och skött kycklingarna tillsammans utan problem. Men de hönorna blev "sura"(ruv villiga) samtidigt.

Om båta väljer ett ställe att ha redet så går det att forma två reden där och lägga ägg i båda ifall du vill att båda ska ruva. Jag brukar lägga porslinägg i redet och vänta till de börjar ruva och sedan byta till de riktiga äggen.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #2 skrivet: 18 apr-10 kl 00:29 »
jag hade två höns som ruvade samtidigt på ägg men när kycklingen kom pikade den andra ihjäl den. så dela på dom så den inte händer dig. det hade nåt med konkurens fick jag som svar..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 apr-10 kl 22:12 »
Om det skulle visa sig att det blir problem så är det bara at dela. Om de nu vill ligga på samma ställe .

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser