Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  överfull kläckare  (läst 1082 gånger)

tallberg25

• Hälsingland
överfull kläckare
« skrivet: 15 apr-10 kl 22:12 »
har köpt mer avelsägg än jag har plats för
märkte jag :o

om man har kläckare med fläkt kan man inte lägga 2 lager då :P
man måste ju ofta plocka bort rätt många ägg innan kläckning
och fläkten borde väl göra så att värmen är jämn ändå eller

nån som vet eller har provat snälla svara snarast

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: överfull kläckare
« Svar #1 skrivet: 15 apr-10 kl 22:14 »
*harkel*  :-[ ... Jo, här har du en "äggstaplare" och det har fungerat bra (håller temp och sådant jämt och fint). :P Det man får passa sig för är vändningen, så inte äggen rullar runt och har sig så att skalen spricker ... Men har märkt att jag behöver en STÖRRE kläckare iaf! ;D ;D ;D

Gjorde senast så också att de äggen jag inte fick in och envist nog ville kläcka la jag under en höna som redan påbörjat en ruvning (alltså äggen hamnar i fel ålder, så hon kan inte ruva tiden ut för båda omgångarna). Sedan lös jag och plockade bort ett par ägg ur kläckaren som hade dött eller inte börjat utvecklats och tog äggen under hönan och la i de lediga platserna. För det brukar så gott som alltid genom postägg vara något som inte klarar sig och man får plocka bort.
« Senast ändrad: 15 apr-10 kl 22:17 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 15 apr-10 kl 22:18 »
Har jag många ägg tar jag bort all amellanväggar sen lägger jag ner dem som när det år dags för kläckning och vänder för hand tills jag kan lysa av. Oftast går det sen att sätta in mellanväggarna igen och köra på den automtiska vändningen.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 15 apr-10 kl 23:09 »
ta bort mellanväggarna...ställ de på högkant...lys o plocka bort obefruktade....flytta kläckta kycklingar till annan bostad med värmelampa...
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 16 apr-10 kl 08:38 »
Eller köp en kläckare till ;)
Jag har också haft ägg i två våningar. I min gamla kläckar gick det in 180 ägg men med lite pyssel kunde man få in 300  ;)
 Nöden har ingen lag... Är man äggsjuk så är man  ;D

Vis av denna lärdom köpte jag en kläckare för 380 ägg. Det borde ju räcka, eller hur....

Men den är också full :-[ :-[ Kan väl till nöds klämma in 5-10 ägg till om det kniper ::) Kan dock till mitt försvar säga  (och ifall min man läser detta :o ) att alla äggen är inte mina. Jag har faktiskt ägg från två vänner i kläckaren ;) sen att det bara är typ 36 st kan vi ju tala tyst om.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 16 apr-10 kl 08:49 »
Om det finns plats kan man ju snickra en enkel träram med smala rundstavar på lagom avstånd som botten, som man kan vända med ett snöre som man trätt runt rundstavarna, eller genom att rundstavarna ligger på en trälist med typ en tätningslist på, som ger tillräcklig friktion för att äggen ska vändas när du för äggbrickan åt sidan.

Ofta finns det plats för extra äggbrickor om man konstruerar en smart lösning, och då kan man permanent ha fler ägg i kläckaren.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 2 användare
Hästberoende, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser