Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HC vikt  (läst 7142 gånger)

galdur

• -
HC vikt
« skrivet: 15 apr-10 kl 14:27 »
Highland Cattle brukar ha problem att klara minimi vikten för att kunna få handjursbidraget..

Mina highlandtjurar väger i snitt 300kg slaktade vid 20 månaders ålder!!!! Har aldrig haft kontakt med något slakteri som tvekat eller inte har velat slakta mina djur! Även den förra stamtjuren på 1100kg levande vikt gick till slakt utan några problem! Mycket förutfattade meningar om highland finns och det tycker jag är jätte synd!!

Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
HC vikt
« Svar #1 skrivet: 15 apr-10 kl 16:27 »
Har aldrig haft kontakt med något slakteri som tvekat eller inte har velat slakta mina djur!
Vissa slakterier har nekat till att ta emot HC för hornens skull. (2008)

Mina highlandtjurar väger i snitt 300kg slaktade vid 20 månaders ålder!!!! Mycket förutfattade meningar om highland finns och det tycker jag är jätte synd!
Det har absolut inget med "förutfattade meningar" att göra utan ren fakta.
Gränsen för handjursbidraget är 185 kg.

2009 var medelvikten på HC tjurar är 193 kilo slaktad vikt vid nästan 22 månader.
2008 var medelvikten 184 kg dvs medelvikten underskred! gränsen för att få handjurebidraget..

Det är ett antal HC djur som hamnar under den godkända vikten då eller hur.
« Senast ändrad: 16 apr-10 kl 18:04 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mazze

• Småland
    • Komålen
SV: HC vikt
« Svar #2 skrivet: 15 apr-10 kl 21:43 »
Sanningen är väl också att det inte bedrivs något speciellt avelsarbete i rasen och att flera är inavlade och att det är hobbybönder som har de i tron på att de inte behöver mat.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

galdur

• -
« Svar #3 skrivet: 16 apr-10 kl 13:47 »
Jag vet var viktgränsen för bidraget ligger!
Som Mazze skriver så tror många att highland kan växa på buskar och ogräs vilket givetvis inte resulterar i någon lysande slaktvikt!
Det havdas också att slakterier inte vill ta highland pga deras stora horn, dom kan inte gå igenom slaktgången BS säger jag vi har samma grindsystem här hemma som vilken annan köttprodusent har och vi har drivgångar som är lika smala som till "vanliga" köttdjur och det fungerar utmärkt!!
Skulle tro att många som jobbar med transport och slakt har bestämt sig för hur highland är utan att ens ha träffat på någon, och att en stor del av detta negativa bottnar i att dom är rädda för highland men är för fega för att säga det! En rätt handterad highland är lika lätt och trevlig att ha med att göra med som vilket nötdjur som helst!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 16 apr-10 kl 18:09 »
och att en stor del av detta negativa bottnar i att dom är rädda för highland men är för fega för att säga det!

Du tror att slakterierna inte vill ha HC för att dom är rädda för dom?
Varför skulle dom vara rädda för en liten HC  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

godegården

« Svar #5 skrivet: 26 apr-10 kl 23:24 »
Att det finns slakterier som inte vill ta emot beror oftast på håret av någon konstig anledning. Då kan väl inte slaktaren flå riktigt. Här är det ett rejält av drag
http://www.ello.se/Avrakning.asp

Min HC är ständigt rena, de blir ju aldrig smutsiga

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 06 feb-11 kl 22:50 »
Sanningen är väl också att det inte bedrivs något speciellt avelsarbete i rasen och att flera är inavlade och att det är hobbybönder som har de i tron på att de inte behöver mat.
Jag tycker faktisk du har fel det finns en heldel avels arbete. Inom ras föreningen görs ett suveränt jobb, inavel finns inte i höga mängder i föreningen och import av livdjur och semin händer regelbundet. Inavel och det du har sagt om bönder som inte fodrar ordentligt skulle jag nog säga tillhör personer utanför stambokföringingen.
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #7 skrivet: 06 feb-11 kl 23:07 »
Jag tycker faktisk du har fel det finns en heldel avels arbete. Inom ras föreningen görs ett suveränt jobb, inavel finns inte i höga mängder i föreningen och import av livdjur och semin händer regelbundet. Inavel och det du har sagt om bönder som inte fodrar ordentligt skulle jag nog säga tillhör personer utanför stambokföringingen.

En så stor ras som HC har ju inte tillräckligt med djur i kontrollen så att det kan beräknas avelsvärde på dom. Detta tycker ju tom rasföreningen är ett problem. Jag vet också att det finns flera uppfödare som har bra djur.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Movitz.

« Svar #8 skrivet: 07 feb-11 kl 20:21 »
Att det finns slakterier som inte vill ta emot beror oftast på håret av någon konstig anledning. Då kan väl inte slaktaren flå riktigt. Här är det ett rejält av drag
http://www.ello.se/Avrakning.asp

Min HC är ständigt rena, de blir ju aldrig smutsiga

Anledningen till avdraget är inte att dom är smutsiga, problemet tror jag är att den långa pälsen lätt kommer i kontakt med slaktkroppen när dom flår, och det är ju inte så hygieniskt

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 2 användare (1 dolda)
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser