Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Törs jag släppa ihop dem?  (läst 1338 gånger)

morellen

• Västergötland
Törs jag släppa ihop dem?
« skrivet: 15 apr-10 kl 13:19 »
Har haft mina får inne i vinter, i januari fick jag ställa baggen i egen box för han bråkade med de två tackorna. Jag vet inte om de är dräktiga. Den ena ser kanske tjockare ut än den andra medn det är allt jag har att gå på nu.
Min fundering är om jag törs släppa ihop dem ute i hagen nu när gräset sätter fart? Då finns det ju bättre chanser för tackorna att flytta sig.

vallhunden

• Västergötland
SV: Törs jag släppa ihop dem?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-10 kl 13:32 »
Tja, det är väl bara och prova. Baggen kan ju inte stå instängd för evigt ::)
En del baggar stångar tackorna efter betäckningen så att de ska kasta och han får göra om betäckningen igen. (Osympatiskt!)
Du får väl plocka isär dom igen, eller ännu hellre, slakta baggen, om han inte har vanligt folk(får)-vett
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mlun

• Ångermanland
    • crosschrille
« Svar #2 skrivet: 15 apr-10 kl 21:09 »
Jag tar alltid bort baggen en bit in i dräktigheten, då baggen alltid har börjat att stånga dem då. Intressant om syftet är att få dem att kasta, tänkte bara att de blir väl uttråkade... :)
finullsfår i norrland, ivrigt påhejad av welsh springer spaniel

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 15 apr-10 kl 21:12 »
Själv har jag aldrig upplevt det som ett problem. Släpper man ihop dom så är det väl framförallt ledartackan som ska markera så det kan gå lite vilt till. Men att de skulle ge sig på tackorna för att de ska kasta lammen har jag aldrig sett.

Men som alltid kan det gå lite vilt till i början.  :-X

morellen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 apr-10 kl 09:24 »
Jag får släppa dem på morgonen så jag kan ha koll under dagen... men baggskrället har redan hotats med flytt till frysboxen, vile ge honom en chans på betessäsongen först bara.

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 21 apr-10 kl 17:00 »
Jag får släppa dem på morgonen så jag kan ha koll under dagen... men baggskrället har redan hotats med flytt till frysboxen, vile ge honom en chans på betessäsongen först bara.

Lever han?  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser