Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka ägg  (läst 1118 gånger)

Klippa

• Dalsland
Kläcka ägg
« skrivet: 15 apr-10 kl 08:58 »
Någon som vet hur länge ägg kan ligga innan man lägger dom i kläckare el under en "ruvsugen" höna? ???

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
SV: Kläcka ägg
« Svar #1 skrivet: 15 apr-10 kl 09:02 »
Dom KAN ligga i upp till 14 dar (säkert mer också, enligt vissa), men det blir bättre kläckning ju färskare ägg man har.
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Sano

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 15 apr-10 kl 09:30 »
Det bästa är om man förvarar dem med den tjocka änden upp och på sned, 45 grader. Två gånger om dagen byter man lutningshåll. Detta gör man för att äggulan inte ska fastna inne i ägget.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Klippa

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 15 apr-10 kl 10:35 »
Tack så jättemycket för dom bra tipsen! Men det verkar som att jag klantat mig och lagt detta inlägg en aning fel...... :-\ Vad göra åt detta :-\ :-[

Sano

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 15 apr-10 kl 11:01 »
Äh, det gör väl inte så mycket? Folk läser det nog ändå.  :) Det är ju på rätt djurslag.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Klippa

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 16 apr-10 kl 09:14 »
Nu verkar det som att det e flyttat och klart! tackän en gång för tipsen!

peppz

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 apr-10 kl 21:55 »
för två år sedan hade vi mink i hönsgården,  50 hönor och tre tuppar gick åt på mindre än tio minuter :'(

Som tur var så bunkrar jag upp med ägg under sommaren så att det ska räcka under vintern när hönsen gör uppehåll i värpandet.   ur ett kylskåp i garaget tog jag 100 ägg och lade tilll kläckning och fick därifrån över 70 kycklingar. 
de äggen var allt mellan dagsfärska och över tre månade gamla när jag tog dom ur kylen och hade stått utan att vändas i +5 grader.  så jag vågar nog gissa att man kan få hyfsad kläckning på en månad gamla ägg...
Kennel SweetCaileanz

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 16 apr-10 kl 21:58 »
gött att höra... stoppa i massa ägg i kläckaren som var av varierande ålder..1dag till nästan 1månad... ska lysa dem snart... 36svenska dvärgägg...
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser