Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner för kött  (läst 1951 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Kaniner för kött
« skrivet: 20 apr-06 kl 09:47 »
Vilken ras passar bäst enligt er som håller på med detta??
Har tänkt mig att starta med ca 10 honor.
« Senast ändrad: 29 jul-06 kl 00:47 av admin »
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Elisa

• Västergötland
Re:Kaniner
« Svar #1 skrivet: 20 apr-06 kl 10:21 »
Hej.
Jag tycker vit lant kanin är toppen till uppfödning av slaktkaniner. De är bra mammor och noga med sina ungar och ungarna växer fort och mycket kött på dem. Även blandning mellan vit lant -fransk vädur eller vit lant -blå Wiener är bra.
Elisa.
inga djur för tillfället.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 20 apr-06 kl 12:15 »
... det var rätt mycket för att börja med....

Skulle själv föstås rekommenderar gotlandskaniner :-) .. finns i Tranås-trakten..  och nere i Skåne massvis att få tag på...

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #3 skrivet: 20 apr-06 kl 13:09 »
Så du tycker det är för mycket med 10 honor????
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 20 apr-06 kl 15:24 »
Hej Eufemia!

Inte för mycket, vet ju inte hur förhållanden är hos dig.. tid, plats för kaniner och alla kullar, alla kaningrejer, kunskap, veterinär som kan kaniner?, folk som ställa upp om man måste bort/blir sjuk själv etc pp. ...

...  själv är jag mera försiktig.. har börjat med en hane en hona.. sedan blev det tre honor och samma antal hanar.. och  jag har sparat egna ungar.. så fick jag det jag ville ha och känner mina kaniner bättre än om jag hade köpt 10 helt främmande personligheter på en gång ;-)  Men som sagt.. vi är ju olika allihopa.

ETT skäl finns nog också som är mera objektiv:

Köper man kaniner kan de vara sjuka utan att även säljaren vet det.. eller det kan finnas något hos dig som de inte tål... då måste du har en möjlighet  att isolera de från varandra på riktig. :-(

Hoppas du trivs med de, vad du än gör!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 20 apr-06 kl 22:26 »
Hej! Jag vill köpa några kaniner för avel (kött)  Jag bor i Vimmerby i Småland.  Vilken ras passar bäst enligt er som håller på med detta??
Har tänkt mig att starta med ca 10 honor.

10 honor ger många ungar. En gotlandskanin ger mellan 4 och 10 ungar, medel 8 kanske, räkna ut
10 honor X 8 ungar = 80 ungar
Varje unge ger ca 1,5-2kg kött
1,5 X 80=120kg kött
Förutsatt att du parar alla samtidigt.

Det bästa är väl att para 2 i taget.
Då har du alltid en hona som kan ta hand om ungar ifall nåt skulle hända med den andra.
Samt får de vila mellan kullarna, när du parar de sista 2 honorna har de första 2 honorna fått vila 2 månader innan den blir dräktiga igen.

Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

matterik

• http://kaniner.matterik.com
SV: Kaniner för kött
« Svar #6 skrivet: 02 sep-09 kl 21:41 »
Enligt Roos bok rekomenderas de större raserna för kött. Dvs fransk vädur, new zealand, tysk jättecheck, vit lant belgisk jätte. Det rekommenderas att man blandar dvs har olika raser på hane och hona.

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 3 användare (2 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser