Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Känner någon igen mitt fjordsto?  (läst 3152 gånger)

Tigerironlady

Känner någon igen mitt fjordsto?
« skrivet: 20 apr-06 kl 08:34 »
Jag har köpt en sk. hästhandlarhäst förra sommaren, utan bakgrund och stam.

Hon är väl körd, har fått ett nytt namn och verkar inte chippad sedan tidigare.
Född mellan 90-94, men troligtvis -92 enligt tandvisning och uppgift från säljare.

Någon som känner igen henne sedan tidigare?
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Tigerironlady

Re:Känner någon igen mitt fjordsto?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-06 kl 08:34 »
Fick inte med någon bild; försöker igen!
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Staina_

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 21 apr-06 kl 21:48 »
hon är verkligen fin! ::)
hoppas att nån vet.......

Tigerironlady

« Svar #3 skrivet: 22 apr-06 kl 18:15 »
hon är verkligen fin! ::)
hoppas att nån vet.......

Tack så mycket!

Hon är verkligen jättego att hantera bortsett från att rida; välkörd och har en god grundinställning till människor. Det jag vill veta mer om är hennes tidigare utbildningsnivå, vad man har använt för utrustning och vad man har gjort med henne tidigare för att få henne att fungera; om hon har gjort det; när det gäller ridningen... det hade underlättat en hel del ärligt talat.

Om någon vet någon som kör in fjordingar och inte chippat tex så kan det vara en ledtråd! Hon har tidigare fått föl vad det verkar då hennes juver är utsugna.

Jag hoppas verkligen att någon har något tips eller en ledtråd att komma med!

Tigerironlady

« Svar #4 skrivet: 05 maj-06 kl 07:43 »
Nu har jag tagit helkroppsbilder. Lägger in en här; man vet ju aldrig, någon KAN ju känna igen henne?

Tigerironlady

« Svar #5 skrivet: 05 maj-06 kl 07:44 »
försöker igen

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #6 skrivet: 05 maj-06 kl 09:45 »
Kanske du kan få reda på mer om du går till en sk. djurpratare. Tro vad man vill på det, men jag har själv gjort det med min vovve och hon sa saker som hon bara inte kunde veta om. Vid tidsbeställningen talade jag ju inte om speciellt mycket om mig om min hund.

Tigerironlady

« Svar #7 skrivet: 05 maj-06 kl 21:55 »
Kanske du kan få reda på mer om du går till en sk. djurpratare. Tro vad man vill på det, men jag har själv gjort det med min vovve och hon sa saker som hon bara inte kunde veta om. Vid tidsbeställningen talade jag ju inte om speciellt mycket om mig om min hund.

Jag har allvarligt övervägt detta! Jag har tagit en lapp i mataffären där en lokal djurpratare har annonserat; men jag vet inte om hon är duktig eller så och det är nog därför jag har tvekat att ringa. Helst skulle jag vilja ha tag på någon som många kan vittna om deras yrkesskicklighet. Det är trots allt en luckrativ bransch och de kan ju säga vad som helst till mig; jag skulle nog svälja det med hull och hår (?).
En bekant som är tarotläggare och medial har återgett de bilder hon fick till sig och det vore skoj att se om även de stämde...
Så om någon kan berätta om en duktig kring min landsända så är jag idel öra!

saltkråkan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 maj-06 kl 16:29 »
Dum fråga kanske men har du testat att efterlysa på hästsidor som tex http://www.bukefalos.com/cmps_index.php ? Hoppas nån känner igen henne.

trottoarbonden

« Svar #9 skrivet: 20 maj-06 kl 23:02 »
Jag ska vara lite krass och elak kanske,,
Varför köpa en häst utan papper,,,
Den kan ju vara stulen,,
Det finns ju idioter som far runt och stäl hästar,, >:(
Men den är fin och jag hoppas att hennes bakgrund kommer fram.
Lycka till,,

stina.b

« Svar #10 skrivet: 13 jun-06 kl 12:45 »
Ett tips är att kontakta fjordhästföreningen. Eftersom hon har haft föl har hon varit hos hingsten och det är rätt ovanligt att fjordhästar betäcks med andra hästraser än fjord. De har koll på hingstar. Börja med det område där du köpte henne. Men jag ger dig inte jättemycket hopp. Hoppas att du hittar nån info om henne. / Stina

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #11 skrivet: 13 jun-06 kl 20:44 »
Hästpratare ger jag ingenting för... har du inte läst artikelserien i Ridsport förra året där diverse "hästpratare" avslöjades som charlataner - bedrägare m a o. Även något undersökande TV-program kom till samma slutsats. >:(

Men jag har en annan idé. Har för mig alla registrerade fjordhästar chipmärks, just därför att alla har ungefär samma sak. Det finns en möjlighet att hon är märkt. Du kan fråga din veterinär eller en ID-kontrollant som har avläsare, leta efter ett eventuellt chip. Den finns i så fall på vänstra sidan halsen i övre halsmusklen.
Om du har tur så är hon stamboksförd, och om hon är märkt så bör Fjordhästföreningen kunna spåra henne. Det händer faktiskt att hästar via omvägar blir av med sina registreringshandlingar.
Det är visserligen bara en liten chans, men man vet aldrig... ibland kan man ha tur! Värt att kolla, tycker jag.  :)  
Why be normal when you can be yourself?

Tigerironlady

« Svar #12 skrivet: 16 jun-06 kl 23:31 »
Tja; varför köpa häst utan papper? Tack gode gud för  införandet av hästpass, då finns i alla fall detta med; men det finns ju en stor andel hästar med okänd bakgrund, som tappat sin bakgrun eller som aldrig haft någon stam. Hästar är en tidigare bortglömd djurart för de kunde byta identitet av många olika anledningar och vid flera tillfällen, eftersom många flyger från hem till hem och till handlare däremellan.

Jag har varit i kontakt med registratorn i SFF, hon är chipavläst, utan resultat, och har skickat in ett dna-test på henne till husdjursgenetiska laboratoriet. Problemet är att hon är såpass gammal att många tänkbara hingstar inte har lämnat dna utan endast är blodtypade, så nu skall jag göra en typning på henne med...
Alla fjordingar är tyvärr inte chipmärkta även om många fjordhästuppfödare började tidigt med det.

Detta är den stora vinsten med passtillkomst på hästar; att hästar i fortsättningen skall slippa att bli av med sin bakgrund och byta identiteter framöver, och att hästhandlare inte lika lätt kan smyga med tidigare ägare osv när det gäller hästar framöver!

Tigerironlady

« Svar #13 skrivet: 16 jun-06 kl 23:33 »
Förrästen!  :)
Tack för svar alla ni som har svarat!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1330 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser