Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utegård  (läst 3854 gånger)

Lilla kycklingen

• Västerbotten
Utegård
« skrivet: 13 apr-10 kl 09:40 »
Det är vår första sommar tillsammans för mig och mina Orpington.
Så vi är nybörjare allihopa.

Familjen bor i ett timmrat förråd med egen dörr. Huset är byggt så det är lätt att hålla rent inomhus.
 Jag bor på landet och inte vid någon trafikerad väg.

Hade först planetar att bygga en utegård till dem men jag undrar om jag behöver det. De har möjlighet att gå ut och inte som de vill från sitt hönshus. Kan de inte gå fritt hela dagarna?

De är ju så pass stora att katterna inte i första hand kanske väljer dem. Rovfåglar finns ju men har bara sett en liten på 10 år.
Räven är ju också en oro men har själv inte sett någon.

Förr fick ju hönsen gå fritt helt på gårdarna men jag vill gärna höra för och nackdelar med båda alternativen av er mer erfarna.

Tack på förhand!

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Utegård
« Svar #1 skrivet: 13 apr-10 kl 12:04 »
Visst finns det folk som alltid har sina frigående. Se i så fall till så att det finns gott om buskar och träd som dom kan fara in under.
Jag skaffade mina i höstas och gjorde iordning en hönsgård åt dom som dom varit i hela vintern, men nu har jag börjat släppa ut dom när jag är ute (har tränat hundarna att INTE jaga höns, vilket går över förväntan) och det uppskattar dom.
Jag har både rovfågel och räv här.
Det är ju en risk man tar när man har dom frigående, men går det inte får du väl bygga hönsgård.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 13 apr-10 kl 12:18 »
Jag har min ena grupp frigående i trädgården o det funkar , men antagligen pga att jag har hundgården granne med hönsen .
När jag hade dom andra lösa i stallet 200m bort då tog räven dom .
Men testa ..har du mkt räv skulle jag inte rek det men om du inte har det så testa .
Annars så finns det elnät med trampstolp som är utmärkta att hägna snabbt med åt hönsen.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 13 apr-10 kl 12:32 »
Jag tycker du ska ha hönsen fritt så mycket som möjligt. De trivs allra bäst då och hittar mkt mat på egen hand.
Däremot kan det vara bra att ha en hönsgård att kunna stänga in dem i t.ex. när ni inte är hemma.

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
« Svar #4 skrivet: 13 apr-10 kl 21:10 »
Det är nog, som de flesta säger, väldigt trevligt för hönsen att gå fria.
Jag har funderat litegrann på det nu när vi byggde nytt hönshus, men har valt att avstå och bygger rejäla gårdar istället.
Anledningen att jag valt det, är att jag nästan aldrig har sett någon rovfågel här men andra dagen våra hönor rymde ur hönsgården (vi hade tydligen två hål!) så tog höken en...
Men hönorna lär sig väl att akta sig också, så verkar det ha blivit hos en bekant i alla fall. Hon sa att när rovfågeln hade tagit en så började de andra akta sig bara en kråka flög förbi.

Luff

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 apr-10 kl 09:16 »
Det beror lite på rasen också - mina Leghorn leker rovdjurssmörgåsbord. Dom har ingen koll alls och lyssnar inte på tuppen. Dom flänger runt ute på öppna gärden och blir dom rädda så springer dom inte till närmsta skydd utan kan ta vägen över gårdsplanen.
Dvärggänget däremot har en tupp med ena ögat på vakt och gömmer sig snabbt o effektivt.
Mina går helt fria dagtid. Ska vi vara borta länge så får dom vara kvar inne men det händer sällan.

Så köpa rätt ras och ha en bra tupp är A o O om man ska ha frigående hönor.
//Luff

johe71

« Svar #6 skrivet: 21 apr-10 kl 09:58 »
Hade först planetar att bygga en utegård till dem men jag undrar om jag behöver det. De har möjlighet att gå ut och inte som de vill från sitt hönshus. Kan de inte gå fritt hela dagarna?

det är inte fel att bygga en hönsgård ändå, rovdjursläget kan ändra sig.... ett annat exempel på när det är bra att ha hönsgård kan vara när man åker på semester i en vecka och grannen ska passa hönsen och de kanske uppskattar om de inte hönsen går fria :)

en intressant publikation från jordbruksverket om rastgårdar Rastgårdar för ekologiska värphöns
även denna publikation kan vara av intresse Skydda dina fåglar mot fågelinfluensa

sedan en liten upplysning om vad reglerna säger, från jordbruksverkets sida om fågelinfluensa (inte sagt att man måste följa alla regler, men man bör veta om dem och sedan göra ett informerat val...):
Aktuell skyddsnivå: I hela Sverige gäller tillsvidare skyddsnivå 1
Följande regler gäller för skyddsnivå 1:
* Fjäderfä får gå utomhus i inhägnad. Foder och dricksvatten ska ges inne eller under ett skydd utomhus. 
* Andra fåglar i fångenskap inklusive hobbyflockar får gå ute helt fritt. Foder och dricksvatten ska ges inomhus eller under ett skydd

jordbruksverket definierar saker och ting på följande sätt
# Fjäderfä - alla fåglar som föds upp eller hålls i fångenskap för produktion av kött eller konsumtionsägg, eller för annan produktion.
# Annan fågel i fångenskap - alla fåglar som hålls i fångenskap av annat skäl än produktion, som uppvisning, utställning, tävling, uppfödning, försäljning eller hobbyverksamhet.

säljer man eller ger bort ägg har man, enligt jordbruksverket, fjäderfä och då får de ej [enligt reglerna] gå lösa. Sannolikt så räknas hönsen som fjäderfä även om du bara konsumerar äggen själv. Hobbyflock är sannolikt en flock höns där man inte konsumerar kött eller ägg.

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
« Svar #7 skrivet: 21 apr-10 kl 10:02 »
Jag älskar det här forumet!!!!
Ni är så många som kan så mycket! Och har tagit reda på så mycket information som en annan inte ens börjat tänka på...
Tack för allt!  :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 3 användare
Tom Fransman, Berberis, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser