Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marktäcka över hallon & kirskål  (läst 5866 gånger)

Angua

Marktäcka över hallon & kirskål
« skrivet: 12 apr-10 kl 20:54 »
Vi har just flyttat och håller på som bäst att göra i ordning den nya trädgården och ffa grönsakslandet . Mycket jobb, då inget har gjorts på 7 år och kirskål och hallon har fått härja fritt.

Grönsakslandet är stort (20 x 10 m plus), och jag inser hur mycket jobb det är att gräva upp allt.. Så jag har stått och tittat på ett område där det står en"hallonskog" med kirskålsmatta just nu som ska bort och tänker att marktäcka och ställa pallkragar ovanpå det ett par år kan vara en bra ide.

Frågan är hur länge man bör hålla det täckt? Två år, räcker det? Erfarenheter?

signe

SV: Marktäcka över hallon & kirskål
« Svar #1 skrivet: 12 apr-10 kl 21:18 »
Minst två år om det är kirskål och sedan gäller det att det inte finns kirskål kvar i kanterna.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 13 apr-10 kl 13:40 »
Fräs över landet först innan du täcker det! Plocka de rötter du ser. Gör om detta någon gång emellanåt så kan det gå fortare.

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 apr-10 kl 16:38 »
Halaj!

Fräsa är det sista man skall göra. Kirskål förökar sig med långa rötter under jord. En planta med en lång rot sönderklippt i tio delar blir elva kirskålsplantor.

//T

Angua

« Svar #4 skrivet: 13 apr-10 kl 16:39 »
Kirskålen är väl utbredd överallt, men den är jag inte så jättebekymrad över, den är lätt att gräva upp jämfört med hallonen som har rötter av guds nåde..
Har hittat massor med kirskålsrecept också, så den ska ätas också ;) så att det finns lite kvar stör mig inte, bara den hålls efter. Har kollat runt lite och det verkar räcka med ett år för hallon, men det kan ju få stå två om man ändå gjort sig besväret att ordna med pallkragar.

ersam - jordfräs + kirskål är ingen bra ide. Varje liten rotbit blir ny kirskål, så den måste rensas för hand. Det är bara en liten del av landet som ska täckas, där hallonen brett ut sig.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 13 apr-10 kl 17:13 »
Kirskål gick bra att täck-odla bort. I förra årets nyodling var det mycket kirskål, kvickrot och i änden även hallon. Vi behandlade det med att plöja en gång och odla potatis under halmtäcke. Endel kvickrot tog sig igenom halmen, väldigt lite kirskål. Hallonbuskarna fick vara ifred i änden på landet.

Förra helgen när jag planterade jordärtskockor i det landet hade ingen kirskål kommit upp (vilket det hade utanför landet) och det syntes väldigt lite rötter i jorden, så jag tror det var framgångsrikt. Kommer att täcka ännu mer iår. Nästa år räknar jag med att jag kan odla grönsaker utan större ogräsproblem. Skulle vara jordärtskockorna då ;-)
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 13 apr-10 kl 18:20 »
Förstår inte riktigt hur kirskålsrötter skulle klara sig bättre sönderfrästa under rejäl marktäckning än om man låter dom vara.

Jag täcker själv med en gammal presenning som viks undan och så fräser jag emellanåt och plockar - men ska man undvika det?  ???

Angua

« Svar #7 skrivet: 13 apr-10 kl 22:47 »
Kirskål gick bra att täck-odla bort. I förra årets nyodling var det mycket kirskål, kvickrot och i änden även hallon. Vi behandlade det med att plöja en gång och odla potatis under halmtäcke. En del kvickrot tog sig igenom halmen, väldigt lite kirskål. Hallonbuskarna fick vara ifred i änden på landet.

Förra helgen när jag planterade jordärtskockor i det landet hade ingen kirskål kommit upp (vilket det hade utanför landet) och det syntes väldigt lite rötter i jorden, så jag tror det var framgångsrikt. Kommer att täcka ännu mer iår. Nästa år räknar jag med att jag kan odla grönsaker utan större ogräsproblem. Skulle vara jordärtskockorna då ;-)

Oh, det låter trevligt :D Vi kommer täcka med gräsklipp och ev halm för att minska ogräsrensningen + gödning så det lät ju bra, även om vi måste gräva bort för att kunna så.
Funderar på lite jordärtskockor också, men det beror på om det få plats, har kanske planerat att få plats med lite väl mycket ;)

Angua

« Svar #8 skrivet: 13 apr-10 kl 22:49 »
Förstår inte riktigt hur kirskålsrötter skulle klara sig bättre sönderfrästa under rejäl marktäckning än om man låter dom vara.

Jag täcker själv med en gammal presenning som viks undan och så fräser jag emellanåt och plockar - men ska man undvika det?  ???

Jag tycker det låter som mer jobb, jag tänker täcka, låta det vara och odla pallkragar ovanpå och sedan luckra när täckningen tas bort. Satsar på något som släpper igenom vatten också.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 13 apr-10 kl 23:15 »
I vår komposthög och runtom växer ett berg av kirskål trots att vi häller gräsklipp över och försöker begrava "kålen" så växer den igenom. Kör med gräsklipparen runt om och trimmern uppe på högen
Hur hög kan den bli egentligen?
Får nog hålla igen på växtligheten i år...färga ull...
Äta? Är det bladen man tar då eller skaften eller rötterna eller allt???
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Tapio

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 14 apr-10 kl 08:20 »
Halaj!

Bara bladen.

//T

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 14 apr-10 kl 08:42 »
Släng in rötterna i hönsgården så rensar dom från godsaker samtidigt som rötterna garanterat inte får en chans att etablera sig utan bränns sönder i solen!  >:D

Angua

« Svar #12 skrivet: 14 apr-10 kl 09:27 »
Äta? Är det bladen man tar då eller skaften eller rötterna eller allt???

Späda blad är godast, behandla som spenat när du lagar mat. Om du googlar på kirskåls recept så hittar du en hel del :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 16 apr-10 kl 11:51 »
När bladen är späda kan man ta med lite av stjälken också, och plockar man regelbundet så får man nya späda blad hela sommaren, plus att man försvagar rötterna så att de på sikt dör.

Själv är jag kategoriskt emot kirskål i grönsakslandet, vartenda blad åker bort, annars tar de snabbt över. I kanten under några träd får den däremot växa, men jag är noggrann med att plocka bort alla blommor, och slår någon gång per år där jag inte plockar för att äta. Även på grannens mark slår jag kirskålen precis när den börjar blomma. Om man inte orkar rensa bort alla ogräs så är det viktigt att åtminstone se till så att de inte får fröså sig, för då får man större problem i framtiden. Visst sprider sig kirskål och andra rotogräs med rötter, men det går inte särskilt snabbt, så då kan man rensa upp lite ny yta varje år och strunta i de ytor man inte orkar med, förutom att ta bort blommorna då alltså.

Två års täckning som är totalt ljustät är tillräckligt, framför allt om man ser till att rensa runt kanterna som någon skrev tidigare i tråden, det är nämligen så att en liten kirskålsplanta utanför täckningen lätt försörjer många meter rötter under täckningen, och när man tar bort täckningen kommer det massor av plantor, detta är vanligaste orsaken till att täckning misslyckas.

Att odla tex potatis eller pumpa som täcks runt med minst 15-20 cm halm/gräsklipp löv osv funkar också, och då får du nytta av ytan under tiden som du tar kål på rotogräset. Även här gäller det att ränsa runt kanterna, och att knipsa de få blad som orkar igenom täckningen minst var 14 dag. Täckodling på detta sätt i 2 år borde ha tagit död på kirskålen, men har man väl börjat med täckodling vill man aldrig sluta, det ger jätteskördar med minimal arbetsinsats, växterna blir motståndskraftiga mot sjukdomar och jorden blir bättre och bättre för varje år. Efter de första två åren kan man odla vad man vill med täckodling, ca 5-10 cm täckning beroende på växt är lagom. Läs mer på nätet eller köp en bok om täckodling. FOBO, en förening för ekologisk trädgårdsodling ger ut en bra tidning och håller kurser och aktiviteter där man kan lära sig mer om att odla på detta sätt, se www.fobo.se
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ärkeängel

• -
« Svar #14 skrivet: 16 apr-10 kl 12:06 »
Stjälken är jättegod tycker jag. Smakar lite som selleri. Brukar gå o äta på det när jag ändå e ute i trädgården o pysslar. Mumma

Angua

« Svar #15 skrivet: 16 apr-10 kl 18:01 »
Två års täckning som är totalt ljustät är tillräckligt, framför allt om man ser till att rensa runt kanterna som någon skrev tidigare i tråden, det är nämligen så att en liten kirskålsplanta utanför täckningen lätt försörjer många meter rötter under täckningen, och när man tar bort täckningen kommer det massor av plantor, detta är vanligaste orsaken till att täckning misslyckas.

Bra poäng, min plan är att gräva ett litet "dike" runt landet, några dm ned, dels blir det lite dränering men också för att se till att det inte går rötter in i det vi ska odla på.

Ska lägga marktäckning där hallonen stått och på en annan yta ska jag testa att göra en rejäl odlingslimpa, vilket dessutom ger oss användning för de grymma mängder ris, löv och annat vi har och som ska tas om hand ändå :D Dynga har vi också, men vi får väl köpa lite jord att lägga på toppen, men det är ju överkomligt. Får se hur det fungerar, men det bli ett rejält lager över ogräset och skulle det inte fungera får vi göra något annat till nästa år. Jorden går ju inte under.

Täckodling kommer vi helt klart köra på alla odlingsytor! Varför krångla till det..

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser