Hej inertia!
Det går järnväg på sträckorna malmö-lund-eslöv-höör-hässleholm-kristianstad samt malmö-lund-kävlinge-helsingborg som man kan pendla med väldigt smidigt, finns både pågatåg (långsamma lokaltåg som stannar i närapå varje korsning) samt öresundstågen (som bara stannar i de större uppräknade och sen kör över till Danmark på samma biljett). Vi bor drygt en mil utanför Höör, och vi kan köra till Malmö på ungefär en timme eller Lund på 40 min (E22:an) när vi pendlar mycket så kör vi till Höör och tar tåget ner, fungerar också bra.
Nackdelen runt Lund och Malmö är att det är många som vill bo där, =höga priser och mycket folk. Sen är det ganska öppet, inte så mycket träd, men där får ju smaken avgöra.
Längre österut börjar det bli sommarstuge-status (österlen) och alltså dyrare igen. Jag tror också att det är lite svårare att pendla på det hållet, men väldigt fint.
Åker man uppåt så är Hörby, Höör, Hässleholm och Klippan förhållandevis billiga. Från Klippan vet jag inte hur man kan åka, men man kan bo ostörd i skogen på cykelavstånd till Höör.
Vi har fyra grannar på ca 150 meters håll, bara en av dem är inom synhåll och de stör inte vår sjöutsikt. :-)