Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kulör inne i hönshuset. Påverkas hönsen?  (läst 3200 gånger)

Lillathyra

• -
Kulör inne i hönshuset. Påverkas hönsen?
« skrivet: 12 apr-10 kl 16:06 »
Har en fråga: Påverkas höns av kulören inne i hönshuset? Kan man tänka sig att tuppar reagerar på t.ex rött?? Andra tankar kring detta ämne om hur kulören påverkar våra höns?!

Lillathyra

• -
SV: Kulör inne i hönshuset. Påverkas hönsen?
« Svar #1 skrivet: 12 apr-10 kl 21:40 »
Puffar lite...Vill ju inte verka helt flummig, frågan kom upp i ett samtal. Funderade på om rött kan trigga tuppen på nåt vis? Röd kam = rival liksom?

kattfot

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 13 apr-10 kl 16:17 »
Jag har läst att man har rosa linser till hönsen på vissa hönserier i USA för att de ska hålla sig lugnare, men det kan vara en skröna. Låter lite jobbigt att sätta in linser i hönsögon...
Jag kan tänka mig att hönsen påverkas av vilken färg de har på väggarna eftersom det blir olika ljust av olika färger. Förmodligen blir de piggare och kommer igång tidigare med värpningen om de lever i ett ljust hönshus, men det är bara en spekulation.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Lillathyra

• -
« Svar #3 skrivet: 13 apr-10 kl 20:32 »
Rosa linser ;D ;D ;D ;D Det blir nog snyggt! Nej hoppar nog det ::) Undrar mest över om tuppen kan reagera på knallröda vägar. I min ungdom blev jag attackerad av en tupp när jag kom knallande i (en för tiden väldigt moderiktig) röd overall. Därav denna udda fråga.

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
« Svar #4 skrivet: 13 apr-10 kl 21:00 »
Haha! Detta var en underhållande tråd får jag säga!  :D

Kan det vara så att de reagerar ungefär som vi med olika färger? Minns inte hur det var med deras färg-seende, ser de lika många som vi?

Detta är ett område som intresserar mig, men jag har aldrig funderat över det i höns-hänseende. Där har det bara handlat om funktion och vad som är trevligt för oss.....

trallallaa

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 apr-10 kl 21:06 »
Citera
, men jag har aldrig funderat över det i höns-hänseende. Där har det bara handlat om funktion och vad som är trevligt för oss.....
Jag gick in i en järn/målar affär och frågade om de hade några felbrutna färger som jag kunde få köpa för en billig peng, helt otroligt nog så fick jag gult..i båda affärerna jag sprang in i  ;D
Men jag skulle nog inte målat med rött om jag fått det.., då kanske alla får nippran och hugger sönder väggarna (rött=blod)  ::)

Tommy Alm

• Som naturen - kompromisslös.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 13 apr-10 kl 21:28 »
Hej du ... jag har hållit på med fysiska - mentala - emotionella och psykiska färger i många skilda områden de senaste 20 åren som medmänniska - healer - medium och inspiratör etc. och trodde jag hört det mesta. Detta var dock en helt ny frågeställning - fascinerande. Min spontana kommentar efter att ha funderat en stund är att hönsen (jag har själv hedemorakorsningar) alltid blir osäkra på nya ting. Vare sig det är en ny hink - vattenskål eller färgen på mina kläder. Dom beter sig ungefär som ett kollektiv av människor gör inför okända ting tills de kommer underfund med att det finns inget hot. Jag brukar ofta få svar på frågor och undringar jag har om kollektiva rörelser i hönsgården när jag projicerar min undran rätt in i hönsflocken och studerar deras beteende. Så mitt råd är följande - se till dig själv - skulle du vilja bo i ett helt rödmålat rum? Välj den färg som du själv skulle vilja ha om du själv fick välja. Tommy

Arbetar och lever för en Vision - lever Min dröm som om den vore sann. Söker efter människor att dela detta med. Långsamt - tålmodigt och med stor iver kommer jag allt närmare ... mitt slutliga mål.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 13 apr-10 kl 21:28 »
Det här med färg har det forskats på.
Minns inte vad det sades om väggfärgen men.

Hönsen valde reden som var röda inuti.

Missa inte den här artikeln om hönsens syn:
http://miljoforskning.formas.se/sv/Nummer/Mars-2010/Innehall/Temaartiklar/Farg--i-faglars-ogon/

« Senast ändrad: 13 apr-10 kl 21:46 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
« Svar #8 skrivet: 13 apr-10 kl 21:38 »
Min spontana kommentar efter att ha funderat en stund är att hönsen (jag har själv hedemorakorsningar) alltid blir osäkra på nya ting. Vare sig det är en ny hink - vattenskål eller färgen på mina kläder. Dom beter sig ungefär som ett kollektiv av människor gör inför okända ting tills de kommer underfund med att det finns inget hot.
;D ;D ;D
Den sista meningen är klockren!

Missa inte den här artikeln om hönsens syn:
http://miljoforskning.formas.se/sv/Nummer/Mars-2010/Innehall/Temaartiklar/Farg--i-faglars-ogon/
Mycket intressant!
« Senast ändrad: 13 apr-10 kl 21:46 av Smic »

Lillathyra

• -
« Svar #9 skrivet: 14 apr-10 kl 21:20 »
Så mitt råd är följande - se till dig själv - skulle du vilja bo i ett helt rödmålat rum? Välj den färg som du själv skulle vilja ha om du själv fick välja. Tommy
Ja, nu kom ett annat minne upp ....Jag arbetar i en färghandel och där hade vi en dam som absolut ville måla sitt sovrum i en röd färg. Hon ville återskapa känslan av att vila i en livmoder...... (Det tog lång tid innan hon hittade rätt nyans).
 Ja vi är alla olika kan man konstatera 

Jag ska nog testa med ett rött rede. Det lät spännande.

Therese K

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 15 apr-10 kl 11:51 »
intressant tråd :) innan hade jag ceris/röda reden och nu har jag ljusgröna, och hönsen värper lika bra vilket som. Men jag har läst i en av mina höns böcker att hönsen har mycket bra färgsende, fast dom ser olika nyanser.

Om vi ser vitt, så ser hönser olika vitt, typ blåvitt, gråvitt, gulvitt. men sen om det är sant vet jag inte. Men jag kan märka att om jag har en röd jacka på mig när jag går in till hönsen så är tuppen lite mer avvaktande.. kanske inbillning ::)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #11 skrivet: 19 apr-10 kl 10:24 »
Läste i en hönsbok att höns uppfattar färgen röd mycket starkare än vad vi gör. Tror det var boken "Höns".

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Lillathyra

• -
« Svar #12 skrivet: 19 apr-10 kl 18:32 »
Läste i en hönsbok att höns uppfattar färgen röd mycket starkare än vad vi gör. Tror det var boken "Höns".

Johanna

Jamen hur??? Aggresivt eller? Men nu när jag tänker efter så borde de typ attackera röda bilar i sådanafall. ???   ;D

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #13 skrivet: 20 apr-10 kl 09:49 »
Jag tolkar det som att de upplever att färgen är mer intensiv. ....springer och hämtar Höns-boken (av Neuschutz, Oden, Hagman). ...
Här står på s. 28 - 29  "...höns uppfattar fler färgnyanser än vad vi gör..." och " Höns är också betydligt känsligare för ljus av vissa våglängder än vad vi är. Rött ljus uppfattas t.ex. 3 gånger starkare, medan blått till ultraviolett uppfattas hela 40 gånger starkare än hos människor."

Jag skulle undvikit att måla insidan i mitt hönshus i blått och rött.
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Träsktrollet

• -
« Svar #14 skrivet: 23 apr-10 kl 19:24 »
Hade en tupp en gång och han "anföll" röda burkoppar... Sneglade på dem och högg...
Kan det ha med färgen isf att göra  ??? Har aldrig sett det beteendet varken före eller efter den tuppen... Så han var kanske bara lite "bäng"...
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser