Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kupavstånd  (läst 5511 gånger)

Johannes

• Gäst
SV: Kupavstånd
« Svar #20 skrivet: 11 apr-10 kl 11:34 »

Den fråga som jag har nu är en annan debatt!
Men om man nu ska ha olika färget räcker det inte med flusret i så fall?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #21 skrivet: 11 apr-10 kl 11:50 »
Det gör det förmodligen bara att de avviker från varandra.

Man kan även tänka sig att om man har tre samhällen bredvid varandra att den sista blir orolig pga att de första två har släppt i väg en massa feremoner , som signalerar att den stora rökande monstret är här igen .
Han sliter av taket möblerar om och snor alla mat från skafferiet .
Skulle granarna skrika att de hade inbrott skulle man oxå komma ut "arg som ett bi "          mvh bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ersam

• -
« Svar #22 skrivet: 11 apr-10 kl 13:08 »
Jag målar mina fluster för att det är snyggt.  :)

Cyklisten

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 11 apr-10 kl 13:33 »
Om man nu vill bry sig om felflygningar, vilket jag tror är meningslöst, så hjälper det inte att måla i olika färger för bina ser inte färger som vi gör.

Man ska ha tydliga, enkla mönster, t ex ett tjockt svart streck på ljus botten, en tjock cirkel, två svarta streck, lutande streck, triangel, liggande streck...

Gideon i Roslagen

« Svar #24 skrivet: 11 apr-10 kl 18:26 »
Nu blir jag fundersam. Ni skriver om felflygningar och slagsmål och jag begriper ingenting. Sådana bin har inte jag och vill inte ha sådana heller.
Det verkar vara ett helt mänskligt betende som ni smittat bina med.
Inte alls bra!!!!!
Gideon

Gep

• Blekinge
« Svar #25 skrivet: 11 apr-10 kl 21:18 »
Jag blev idag tvungen att slå ihop två samhällen som stod på en 170 cm lång bänk. Den nya tvålådors uppstaplingskupan ställde
jag i mitten för att underlätta för båda samhällena.
Jag hade trott att det skulle bli förvirrade bin som först landade
på den gamla positionen för att sen ta sig till kompromissen.
Jag vet inte om mina bin är normala men inte ett bi på kanterna.
Det var lite diskussioner på flustret första timmen men ingen dödades och alla släpptes in.
Den undre kupan hade precis förlorat sin nykläckta
nöddrottning och två extra viseceller.
Dom borde ju varit lätt ilskna.
Jag drar inga djupare slutser från det här.
Men Gideon har nog rätt.
Snäll husse, snälla Buckfast bin.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #26 skrivet: 11 apr-10 kl 22:33 »
Jag har sett lite bilder som ni länkat till som jag vill höja en viss varning för!
Om man bara har två kupor på en benställning och benen inte sitter i hörnen på benställningen utan t.ex. cementblock som ligger en bit in, tänk på att ALDRIG sätta kupan så att mitten av den står utanför benet! Om det ena samhället går bort och honungen kommer in i det andra så välter det annars.

andcar

• Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
« Svar #27 skrivet: 11 apr-10 kl 22:45 »
Så här blev det!

Snacka om felflygningar...  :-\ Metoden att sätta glas framför flustret för att bina inte ska flyga fel efter flytten är inte 100-procentig, men det några bin landade i alla fall vid den flyttade kupan.

/Andreas

ersam

• -
« Svar #28 skrivet: 12 apr-10 kl 07:54 »
Ytterligare en av biodlarmyterna?  ???

Bevattningsanläggning till bina bakom kupan? - Snyggt!

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 12 apr-10 kl 10:40 »
Det skrivs mycket här om felflygning, men hur är det med de bin som finns  i paviljonger, där är ju verkligen flustren nära varandra?
Hans

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #30 skrivet: 12 apr-10 kl 15:53 »
Om man nu vill bry sig om felflygningar, vilket jag tror är meningslöst, så hjälper det inte att måla i olika färger för bina ser inte färger som vi gör.

Man ska ha tydliga, enkla mönster, t ex ett tjockt svart streck på ljus botten, en tjock cirkel, två svarta streck, lutande streck, triangel, liggande streck...
Helt rätt att bina inte har ett likadant färgsinne som vi. Men färger ser de. Läs Karl von Frisch bok "Binas liv" De ser kan skilja på BLÅTT/VITT/GULT/SVART rött ser de som svart
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

ersam

• -
« Svar #31 skrivet: 12 apr-10 kl 16:03 »
Det skrivs mycket här om felflygning, men hur är det med de bin som finns  i paviljonger, där är ju verkligen flustren nära varandra?

Jag har ännu inte behov av att använda alla utrymmen så jag har ett fluster tomt mellan två av mina samhällen. Upplever ändå att de har stenhård koll på vart de ska på cm när.

Det händer ibland att en fullastad tjej landar på fel fluster men dom vänder i regel direkt - kanske avsaknaden av doft från rätt samhälle?

Jag tror - utan att ha särskilt lång erfarenhet - att felflygningar är ovanliga utan då finns det en tanke bakom "felflygningen".

Dela detta:

* Inloggade just nu

888 gäster, 2 användare
Genomsnittswannabe, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser