Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slidframfall  (läst 4170 gånger)

Sano

• Bohuslän
Slidframfall
« skrivet: 09 apr-10 kl 19:36 »
Vi har just åtgärdat vårt första slidframfall. Vi använde en bygel från Nordpost och band fast i en sele av snören runt kroppen, enligt Fårboken. Framfallet var ca en halv knytnäve stort när hon stod upp. Det gick såvitt jag kan bedöma bra, men tackan verkar inte bekväm, hon går försiktigt, äter bara i korta perioder och står mest stil och tittar. Jag undrar nu om jag kan ha satt in bygeln fel? Det stod ingenstans om man skulle föra in den uppåt eller nedåt i slidan - eller spelar det ingen roll? Det kanske bara går på ett sätt? Det står i instruktionerna att tackan inte ska besväras av bygeln "om man satt den rätt". Men vad är rätt? Borde jag ringa veterinären? (Men de kan ju får så dåligt...) Penicillin? Jag tror inte hon ska lamma för mjölken har inte runnit till. Råd någon?! ???
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Slidframfall
« Svar #1 skrivet: 09 apr-10 kl 22:12 »
Hej,

Vad bra att du satte in bygel så tidigt! Jag tror inte att det spelar någon roll hur du sätter in bygeln, men jag brukar föra in den lodrätt och sedan vrida den i rätt läge. Jag tycker att du ska vänta och se hur hon verkar imorgon, hon behöver kanske vänja sig lite.

Jag har inte upplevt att mina varit besvärade, de har mest verkat lättade av att slippa framfallet som hänger. Men vi har haft lite större framfall i år tyvärr... :-\
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 09 apr-10 kl 22:14 »
Kom på en sak, när du stoppar tillbaka framfallet så ta in handen och forma tillbaka slidan så att den inte buktar ut inuti djuret. Då håller den sig bättre på plats. Därefter för du in bygeln. Men det har du kanske redan gjort.

Lycka till!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sano

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 10 apr-10 kl 08:17 »
Idag på morgonen verkar hon fortfarande öm och rör sig försiktigt, står mycket still. Jag har inte sett henne ligga alls. Hon äter lite, men bara korta stunder i taget. Dessutom hänger det en sträng tjockt gult-vitt slem ur slidan. Ser inte ut som början på lamning och hon visar heller inga sådana tecken. Bygeln sitter kvar. Försöker rådfråga veterinär, men får inte tag på dem.

Sano

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 11 apr-10 kl 09:40 »
Hon äter nästan ingenting, men går och ligger och verkar lite mindre stel. Något låg temp, 38,2. Vet pratat om kalkbrist men det känns ju lite osannolikt att hon skulle få det precis samtidigt med framfallet... Är det allvarligt att hon inte äter?  ???

morellen

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 apr-10 kl 10:19 »
inte för att jag vet så mkt om får men det låter väl nästan som hunnit dra på sig nån inflammation?

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 11 apr-10 kl 10:50 »
Det är samma symptom som kalkbrist, du kan ju ge henne kalk för säkerhetsskull. Jag tror inte att hon blivit så dålig av bygeln eller framfallet, det verkar vara något annat.

Sano

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 11 apr-10 kl 20:09 »
Nu har hon lammat!  :) Och verkar mycket piggare. Äter och pysslar om sin enda unge (!) Framfallet kom ut igen när efterbörden kommit. Jag stoppade helt sonika in det igen och hoppas att det håller sig där, nu när hon slipper krysta mer. Försökte också forma tillbaka slidan som Mille skrev, men det gick inte alls. Bollen (=framfallet) är kvar som en boll fast inuti. Skumt. Hoppas det går bra nu i alla fall. Några fler dräktigheter blir det inte för henne sedan, tyvärr. (Hon är dessutom elva år.) Den vita flytningen försvann efter någon dag, om det nu var en infektion eller något annat. Och kalkbrist hade nog inte heller.  :) Tack för hjälpen.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #8 skrivet: 11 apr-10 kl 21:26 »
Där ser man... :D Då var det ju helt som det skulle! Hoppas att hon slipper framfallet nu, men eftersom det var så litet och så kort tid så tycker jag att det borde gå bra!

hustran

« Svar #9 skrivet: 12 apr-10 kl 08:00 »
Hakar på den här tråden. En tacka visade små tendenser till framfall i går "hallonbåt" i dag på morgonen en rejäl "grapefrukt", krystar när hon ligger. Vi sätter in en bygel, men undrar nu om risken för livmoderframfall är större efter ett slidframfall? Skall man helt enkelt "ta henne av daga" innan fasan med livmoderframfall. Gute.?  :(

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #10 skrivet: 12 apr-10 kl 09:20 »
Jag tror inte att det hänger ihop. Ingen av våra tackor som haft slidframfall har fått livmoderframfall efteråt.

Vi slaktar dock alla tackor med framfall till hösten, men vi vill gärna låta dem lamma och leva med lammet/lammen fram till dess.

Ulla Krull

« Svar #11 skrivet: 12 apr-10 kl 12:17 »
Vad jag har hört från veterinären så är de två skilda ting.
Slidframfall återkommer ofta på tackan som har haft det vid kommande lamningar och det är ganska ärftligt.
Livmoderframfall är mer slumpen och klarar man tackan så är det inte säkert att det någonsin kommer igen. Det är heller därmed inte så ärftligt.
Men jag slår ut tackor som har haft framfall och sparar inte livdjur efter dem om det inte finns extremt tungt vägande skäl.

Sano

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 12 apr-10 kl 16:02 »
Nu har framfallet kommit ut igen... Vi satte in bygeln igen och hoppas att vi kan ta ut den om några dagar när slidan dragit ihop sig efter lamningen. Vad tror ni? "Bollen" finns ju kvar inne i henne, ska det vara så? Hur länge kan hon gå med bygeln?

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #13 skrivet: 12 apr-10 kl 18:19 »
Tycker det låter konstigt att bollen är kvar? Pröva att ta henne i bakbenen och lyft så att hon står som en skottkärra så länge du o hon orkar... :P

När du tar in handen, känner du livmodermunnen (eller vad det kan heta, öppningen till livmodern)?

Sano

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 14 apr-10 kl 19:31 »
Jaa...tror det...  ::) Känner ett stort, tomt utrymme, avlångt inåt och längst in, 30-40 cm in en vägg. Bollen sitter på vänster sidan, ca 1/3 av vägen in. Det känns som att den liksom är avsnörd från resten av slidan? Men det kanske kan vara så? Hon ska ju inte lamma mer nu...
Nu har hon gått med bygeln två dagar efter lamning och verkar inte ha några besvär av den. Framfallet har heller inte kommit tilllbaka. Frågan är när vi vågar ta ut den...?

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser