Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad trött jag blir... inte i år igen!  (läst 5713 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad trött jag blir... inte i år igen!
« Svar #20 skrivet: 16 apr-10 kl 00:27 »
Man ska absorlut inte förblöta eller koka loppfrön.
Dom ska ges så torrt som möjligt .
Väl nere i magen ska dom bli blöta o en klistrig hinna runt dom klibbar fast sand i mage o tarm o tar med sanden ut .
Förblöter man då mister dom sin klibbeffekt o är värdelösa.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mli79

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 16 apr-10 kl 07:46 »
Man ska absorlut inte förblöta eller koka loppfrön.
Dom ska ges så torrt som möjligt .
Väl nere i magen ska dom bli blöta o en klistrig hinna runt dom klibbar fast sand i mage o tarm o tar med sanden ut .
Förblöter man då mister dom sin klibbeffekt o är värdelösa.

Intressant! Jag har tidigare behandlat dem som linfrön och det har gett bra effekt på en häst jag hade för en typ 10 år sedan.  Ska förbi ICA idag och se vad de har för paket och priser.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Norrsken

• -
« Svar #22 skrivet: 18 apr-10 kl 22:40 »
Förra året var min ardenner ganska tunn över sommaren, på gränsen att vara lite väl tunn faktiskt. Detta berodde på att han inte är särskilt intresserad av kraftfoder och att han slutar äta grovfoder så fort det blir liiite grönt i hagen. Likadant var det med mina ponnyer, men de mår ju bara bra av så lite mat som möjligt  ;D
Nu har det börjat igen... ardennern vill inte komma in för sin dagliga luzern+musli+mineralgiva och han äter kanske ca 5 kg hösilage/dygn. Går på lösdrift. Tar jag in honom så tittar han mest på maten men är inte intresserad av att äta. Känner att det är dags att börja förebygga resultatet av hans taskiga matvanor redan nu och har börjat att blanda i jordgubbssaft i luzernen för då tycker han att det är lite godare och får i sig iallafall litegrann.

Är det någon annan som har dessa problem med sina hästar? Jag har då aldrig varit med om liknande. I år är tanken att han ska användas en del under sommaren och det går ju inte om han inte har energi för att hålla vikten. Maken till kräsen häst har jag aldrig träffat.

Får han mineralerna tillsammans med luzernet?! Har för mig morsan pratade om att min pålle inte ville äta sitt luxern, och de kom till sist fram till att det var när mineralerna var blandade i som han inte åt... Minns inte, men tror det var så!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

mli79

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 21 apr-10 kl 17:09 »
Nu har jag undersökt priser på loppfrön. Kgpriset skiljer marginellt mellan ICA och foderföretaget - trots att ICAs förpackning ligger på 300g och foderföretagets på 7 kg!  :o
Nu är det även dags för det årliga foderbytet eftersom mina storbalar inte håller sig så länge i vårvärmen. I år ska jag satsa på så smakligt foder som möjligt så att jag verkligen vet att han får i sig vad han ska. Nu ska jag fasa in Horsehage (4,5kr kg...), samt införa typ fri tillgång på luzern. Detta kompletteras med en giva av build up musli, bakjäst, mineraler och loppfrön.
Nu jäklar ska han hålla vikten!!
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #24 skrivet: 22 apr-10 kl 12:31 »
Låter som att du har en mkt bra plan där  ;D håll oss uppdaterade .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Den röda lilla stugan

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 17 aug-10 kl 17:44 »
hej!
krossat korn är bra för hästar som ska upp i vikt.
gav det till min smala Arab med bra resltat.
vill man ha snygga muskler så ger man 1dl kalk/dag till sin häst.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #26 skrivet: 17 aug-10 kl 17:53 »
kornkross är lite väl mycket spannmål tycker jag.
Nya studier visar att man ska undvika spannmål till häst. I värsta fall kan förstor giva spannmål leda till muskelsjukdomen ESPM (EPSM blandar ihop platsen på P och S) som i sig är en ruggig historia.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Den röda lilla stugan

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 17 aug-10 kl 18:26 »
kornkross är lite väl mycket spannmål tycker jag.
Nya studier visar att man ska undvika spannmål till häst. I värsta fall kan förstor giva spannmål leda till muskelsjukdomen ESPM (EPSM blandar ihop platsen på P och S) som i sig är en ruggig historia.
ja allt är väl spannmål havre,korn,vete,musli osv...
hästars naturliga föda är ju gräs och hö..
ger man för mycket spannmål av vilken sort som helst blir hästen överenergisk och magen sur.

gernsö

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 17 aug-10 kl 18:45 »
Är inte linfrö farliga i större mängder.....
Jag har användt buildup mix på min travare... och det fungerar jättebra, är dyrt men ger resultat.... och smakar bra enligt mina hästar...
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Den röda lilla stugan

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 17 aug-10 kl 19:35 »
Är inte linfrö farliga i större mängder.....
Jag har användt buildup mix på min travare... och det fungerar jättebra, är dyrt men ger resultat.... och smakar bra enligt mina hästar...
förstår inte varför man ska ge linfrö överhuvudtaget faktiskt,linfrö kan ge förgiftning.

mli79

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 25 aug-10 kl 14:09 »
Låter som att du har en mkt bra plan där  ;D håll oss uppdaterade .

Har ju glömt att uppdatera er :-)
Min lilla kille har lagt på sig rejält under sommaren endast genom att äta det lilla gräset som även shettisarna går på. Enda tillskottet är mineraler + saltsten. Så skönt att inte behöva tillskottsfodra! Jag ska fixa bilder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser