Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färg på kyckling  (läst 5459 gånger)

Jennyt

• Västergötland
Färg på kyckling
« skrivet: 08 apr-10 kl 21:07 »
Hej!

Idag har Farbror Blå och Tant Brun blivit föräldrar. Två små godingar har forserat skalet och kvittrar förnöjt under värmelampa. Farbror Blå är en blå Isbartupp och Tant Brun är en Svart korsningshöna (hon värper bruna ägg)

Nu är det som så att jag har ett mål med denna lilla korsning och jag är så otroligt nyfiken på vad jag kommer få för resultat. Så istället för att bida min tid vänder jag mig till er.......

Vad har en blå höna för färg som nykläckt?...... Den blivande äggfärgen är jag väl medveten om att ingen kan gå in och garantera..... så där får jag helt enkelt avvakta. Tant Brun´s mor heter Tant Grön ...... och ja, hon värper grönt..... så vi hoppas väl på gröna ägg  o:)

Hoppas på vackra kycklin-blå svar ;D

Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Färg på kyckling
« Svar #1 skrivet: 08 apr-10 kl 21:40 »
En blå höna som nykläckt är blå... Enkelt. :P ;D ;D ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 apr-10 kl 22:37 »
Tänkte väl att du skulle va snabb ;) :-* Hade väntat mig ett par bilder oxå ;D ;D :P :P :P

Skämt åtsido...... F****N OXÅ. De är nog rätt svarta tror jag..... med silverfärgat bröst och kanterna på vingarna..... den ene lille sötingen har skägg.... efter morfar ;D

Jag får väl göra ett försök med kameran imorgon..... vet ju hur det brukar sluta ::) :-X
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 08 apr-10 kl 23:12 »
Här är bilder på på tre Isbar kycklingar. Den ljusaste är blåspättad sen är det en svart och en blå.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 09 apr-10 kl 09:00 »
Här har du också blå kyckling (den längst fram)! :D Isbar korsat med dvärg kochin! ;D Den andra är blåspättad. På bilden under ser du samma blå kyckling fast 13 veckor senare, samt den spättade. =)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 09 apr-10 kl 17:25 »
NI ÄR JU BARA UNDERBARA :-* :-* :-*

Undrar just om Farbror Blå är blå ::)....... kanske är han spättad..... jag har vart ner med kameran och fotat både föräldrar och bäbisar..... får se om jag har tid att publisera i afton..... det är ju bytardag imorgon ;)

Inte blie kycklingarna blå iallafall, det är en sak som är säker...... målet är som din blå höna Linkoso..... men storleken större...... åsså grönvärpare då förståss.  Den lilla damen ser faktiskt ut som en "mini me" av Tant Grön ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 09 apr-10 kl 18:59 »
Hon är bara 13 veckor gammal, hon lär bli i storlek som en Isbar ungefär, eller något mindre än Isbar som fullvuxen. ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 09 apr-10 kl 20:03 »
OK.... nu har jag varit ute med kameran..... döm mig inte :-[ :-X

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 09 apr-10 kl 20:04 »
Fattar inte nåt..... jag får bara med en bild åt gången >:(

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 09 apr-10 kl 20:06 »
Så måste jag tydligen skriva något till varje inlägg oxå.... PUST
« Senast ändrad: 09 apr-10 kl 20:09 av Jennyt »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 09 apr-10 kl 20:10 »
åsså Tant Brun

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 09 apr-10 kl 21:33 »
Dina kycklingar ser svarta ut. Du har en svart och en blå höna. Din tupp kan inte vara spättad för då skulle du inte kunna få svarta kycklingar. Däremot är inte din tupp "rent blå"utan har någon annan färg med blå bas. Lite svårt att se på bilderna men en blå tupp har mörkare blå hals och sadelbehäng. Halsen är ju ljusare på din gosse.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 apr-10 kl 22:44 »
Ahaaaaa. Tack Azzo- Lina! Det är precis sån här info jag är ute efter...... vet nämligen inte vad han är för färg.....  Ska bli spännande att se vad det blir av småttingarna. Tant Gröns ägg kläcktes inte :'( Hon är väl 5 år nu och jag vet inte om åldern ställer till det...... Ska försöka igen :D Det blir nog ett par platser över i nästa kläckning.....

Ja..... bilder na är  inte de bästa...... för att vara mig är det rätt så bra att få in dem i tråden iallafall :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 09 apr-10 kl 22:49 »
Hon är väl 5 år nu och jag vet inte om åldern ställer till det......

5 år är ingenting. ;D Jag kläckte en massa ägg från 11 åriga gamla tanter förrförra året, 100% befruktning och kläckning. ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 09 apr-10 kl 22:57 »
Jaha..... då kan jag inte skylla på det ::) ;)...... får väl hitta på nåt annat :-X Jag kommer iallafall inte sälja några ägg av henne som jag tänkt imorgon..... testar dem själv istället.

Såg ni förrästen att småttingarna har svarta ben och fötter men att mittån är ljus ;D Mor deras har fem tår, men det har försvunnit i denna generation. Skägget är dock kvar :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser