Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tätt inpå lamning kan man klippa??  (läst 5807 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Hur tätt inpå lamning kan man klippa??
« skrivet: 08 apr-10 kl 13:58 »
Mina så pålitliga vänner som skulle klippa mina två ryatackor har så "mycket nu" att de inte hinner. Hade räknat med dem men nu måste jag hitta någon annan som kan klippa...  Tiden har ju dock gått och de beräknas lamma runt den 22 april..  är det för sent att klippa dem innan lamning? 

// Nybörjare på får!!
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
SV: Hur tätt inpå lamning kan man klippa??
« Svar #1 skrivet: 08 apr-10 kl 14:14 »
Vet inte vad som är rätt eller fel men i år krånglade mitt gamla diskbråck så mina får blev inte klippta förrän väldigt kort inpå lamningen. En tacka lammade dagen efter, det gäller bara att vara försiktig och inte brottas för mycket med dom tror jag. Jag och mina tackor har hyfsat bra rutin på detta och ingen verkar ha tagit skada av den sena klippningen. Har 8 tackor och sex av dom har lammat och det har gått bra.
Bättre ett får i hagen än åtta i grannen trädgård!

Fåraherden

• -
« Svar #2 skrivet: 08 apr-10 kl 14:16 »
Jag vet ärligt talat inte vad man rekommenderar. Tror inte det ska vara farligt att klippa dem nu om man är lite varsam vid klippningen. Har fått får klippta en vecka innan lammning.  Det har inte varit några problem.

Fårklipparen tycker det ä bra om fåren är klippta innan lamningen. De är renare då och lammen kanske kommer åt spenarna lite bättre.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
« Svar #3 skrivet: 08 apr-10 kl 14:24 »
Jag tror också att det är bättre före än efter, så lammet lättare hittar spenarna. Blir även mycket ohygigensikt runt baken på dom efterlamningen om de har mycket päls.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #4 skrivet: 08 apr-10 kl 14:29 »
Låter ju bra!!  Då gäller det bara att hitta någon som kan klippa i närheten av Vimmerby... 
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
« Svar #5 skrivet: 08 apr-10 kl 14:43 »
Du vill inte klippa själv? vet tyvärr ingen kring Vimmerby!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 08 apr-10 kl 15:02 »
Ta kökssaxen och klipp dom stående, så kan du klippa när som helst! ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 08 apr-10 kl 16:53 »
Låter ju bra!!  Då gäller det bara att hitta någon som kan klippa i närheten av Vimmerby...

Jag vet en utanför Rimforsa, men det är ju en bit förståss.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #8 skrivet: 08 apr-10 kl 17:27 »
Jag vill gärna se någon klippa dem först, tänkte göra det själv nästa gång. Men första gången för mig och första gången för tackorna verkar inte så klokt! 
Kökssaxen...hmm 

Till Rimforsa har jag ca 5 mil. Jag tar gärna emot kontaktuppgifter så kan jag ringa och höra med honom (henne??)

Guran

• Lappland
« Svar #9 skrivet: 08 apr-10 kl 18:06 »
Ja, vi klipper själva eftersom ingen vill komma och klippa våra (!) Jobbigt är det men det går bättre för var gång. Bara vi ej har bråttom så funkar det bäst! Måste få ta tid.

JBF

• Småland
« Svar #10 skrivet: 08 apr-10 kl 21:39 »
Beställ en handsax från tex LG produkter och klipp fåren stående. Jag har precis gjort det själv för första gången (iofs med redan lammade tackor, men dessvärre med lammen rännande runt mig och tackan...) Ta det lugnt och klipp försiktigt så går det jättesmidigt. Tackorna kommer att stå helt stilla och njuta av att bli av med ullen, det gjorde mina, som i vanliga fall ej kelar så mycket...

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Vurre

« Svar #11 skrivet: 08 apr-10 kl 22:04 »
Det viktiga är ju att det är rent kring spenarna och i det området, så om du inte får fatt i nån som kan klippa utan måste göra det med kökssaxen ska saxen vara slipad och skärpas när den blir slö, ett vanligt stålbryne som man har till köksknivar funkar bra. Bry dig inte om resten av tackan, det får klipparen ta när han kommer.

Jag har ofta haft tackorna oklippta och lammen har alltid hittat rätt, så oroa dig inte. Jag har gutefår, förstås.
snus? vad är priset på en pris?

samaka

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 09 apr-10 kl 06:30 »
Jag har ofta haft tackorna oklippta och lammen har alltid hittat rätt, så oroa dig inte. Jag har gutefår, förstås.

Instämmer.

Det beror ju på hur lång ull tackorna har oxå. När mina tackor lammade hade de 4-5 månaders ull och det var inga som helst problem. Förra klippningen klipptes de av ett proffs och jag måste säga att jag märker stor skillnad från de gånger jag har klippt själv, de var så fina när det var dags för lammning så det behövdes inte putsas nå vid varken juver eller könsorgan. Däremot när jag själv har varit där och tuffsat gången innan brukar de bli långhåriga snabbare och då har jag behövt klippa bort lite för hand innan lammning runt juver.

bo_i_dala

« Svar #13 skrivet: 09 apr-10 kl 07:56 »
Hej!
Man rekomenderar klippning en månad före lammning, men om du klipper tackan stående och inte har "cirkus" är det inte farligt/fel att klippa närmare lammningen!!
Du kan som någon skrev klippa med en vanlig sax, men en fårsax (manuell) är bättre och inte jättedyr!!
MVH

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #14 skrivet: 09 apr-10 kl 11:55 »
Tack för alla intressanta svar! Ska köpa mig en handsax men jag har fått hjälp så de blir klippta ikväll!! Den ena tackan är lite smutsig i baken efter diarré så det vore skönt att få bort ullen.

Guran

• Lappland
« Svar #15 skrivet: 09 apr-10 kl 13:08 »
Lycka till!
Jo, min handsax köptes på bole. 79 pix och otroligt bra egentligen för det priset!
Har skaffat en klippmaskin från lyckliga fåret som jag alternerar med.
Med så få fårklippare i trakten så känns det nästan som ett måste för oss att kunna klippa själva.
Det blir förstås inte lika bra som om ett proffs klipper, men...

Sano

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 09 apr-10 kl 13:40 »
Klippning leder till stort kalkbehov (för att producera ny ull), vilket KAN bli problem och leda till lamningsförlamning om det är kallt ute (under noll?) och man klipper nära inpå lamning. Men framförallt är det nog stressen som är skadlig. Blir djuren stressade av att bli klippta (jagade, fasthållna, omkullagda etc) kan de kasta eller lamma för tidigt. Månaden före lamning tycker jag man ska låta bli att utsätta djuren för förändringar eller stress i största möjliga mån.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #17 skrivet: 09 apr-10 kl 18:17 »
Jag tror också att stressen är värst för tackorna. Min fårklippare är jättebra, lugn och fin, har egna får och har haft i många år, finullsfår som får många lamm. Han har klippt tackor hos mig, som lammat dagen efter utan några som helst problem. Han har även klippt nylammade tackor och haft skrikande lamm omkring sig men ändå varit lugn. Tackorna sitter stilla medan han klipper utan att sprattla och han behöver inte brotta ner dem. Jag har sett nervösa och stressade fårklippare och det är uppenbart att de även påverkar fåren.

Själv vill jag förstås att fåren klipps en månad före lamning men när man anlitar fårklippare och inte har så många får så måste man rätta sig efter klipparen, när han kan klippa hos flera samma dag och då blir det ibland fel. Jag ska försöka anpassa lamningen till klipparen nästa år istället.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser