Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går nog åt pipan  (läst 3426 gånger)

Fåraherden

• -
Går nog åt pipan
« skrivet: 07 apr-10 kl 18:16 »
En av mina tackor verkar ha magen full med lamm. Troligen tre.

Hon har försökt lamma sedan i natt. Fostervattnet har runnit ut i förmiddags. Försöker sticka in handen och räta till, men det är svårt. Verkar som en rygg ligger mot själva utgången. Hon krystar ibland, men inte så hårt.
Nu blir hon svagare. Känner mig lite maktlös, har någon några idéer.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Går nog åt pipan
« Svar #1 skrivet: 07 apr-10 kl 18:35 »
Ring veterinären!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 07 apr-10 kl 18:37 »
Ring veterinären!

Ja säger verkligen desamma!!!

Mamsingen

• Småland
« Svar #3 skrivet: 07 apr-10 kl 18:40 »
Ja, akut, inget att vänta på, det gäller ju liv!
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Fåraherden

• -
« Svar #4 skrivet: 07 apr-10 kl 18:52 »
Tja, de har inställningen här att man antingen vänder sig till fårhälsovården eller avlivar. Man kan ha tur att rätt veterinär jobbar. Det hade jag inte i dag. Vill inte döma ut henne än.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 07 apr-10 kl 19:04 »
VA???

En veterinär ska ju alltid hjälpa ett sjukt djur eller ett djur som lider de är dennes förb....  skyldighet  finns inget skäl att neka!
Själv har jag ringt helgkväll som vanlig vardag!

Mamsingen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 07 apr-10 kl 19:19 »
VA???

En veterinär ska ju alltid hjälpa ett sjukt djur eller ett djur som lider de är dennes förb....  skyldighet  finns inget skäl att neka!
Själv har jag ringt helgkväll som vanlig vardag!

Eller mitt i natten, de brukar ha jour..
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 07 apr-10 kl 19:38 »
Fårhälsovården kan de ju definitivt inte hänvisa till, de arbetar ju bara med hela besättningsproblem!
Du får kräva att veterinären kommer ut - eller avliva tackan om det inte löser sig! Om du är snabb så kanske du kan rädda lammen? ???

(Det hände mig en gång att veterinären inte kom - han hänvisade till att han hade ett marsvin att ta hand om 16.30.... Sen rekommenderade han mig att gå in och såga itu fostret! Jag avlivade tackan och ringer aldrig honom mer >:D)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Fåraherden

• -
« Svar #8 skrivet: 07 apr-10 kl 20:45 »
Tyvärr funkar det så.
" Är inte så kunnig på får, bättre att avliva. Kanske kan komma senare osv"

Men men. Själv är bästa dräng. Har nog räddat tackan och två av de FEM lammen.

Efter att ha känt efter inne i tackan, öppen som en logdörr, kände jag ett lamm med ryggen först, böjd som en märla, ihoptrasslad med allt möjligt. Lyckade efter mycket om och men få ut detta, då släppte proppen. Drog ut tre döda. Längs där inne fanns två små levande lamm. Det verkar gå bra.

Orolig att jag skadat henne där inne när jag rotade runt. Har inte kommit någon efterbörd än. Men hon är förhållandevis pigg, brummar  och slickar allt vad hon kan.
Kanske inte så underligt att det tokade till sig med så mycket lamm

Fåraherden

• -
« Svar #9 skrivet: 07 apr-10 kl 20:51 »
Vill tilläga att jag aldrig varit med om något liknande. Fyra har jag fått ett par gånger, men FEM. Hur vanligt är det?
Nummer 1, död, var dessutom tämligen stort

Mamsingen

• Småland
« Svar #10 skrivet: 07 apr-10 kl 20:56 »
Vill tilläga att jag aldrig varit med om något liknande. Fyra har jag fått ett par gånger, men FEM. Hur vanligt är det?
Nummer 1, död, var dessutom tämligen stort

Väl att det är över i alla fall, och hoppas de levande lammen och tackan klarar sej!

Sano

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 07 apr-10 kl 20:58 »
Å fy, vilken pärs. Hoppas det går bra nu då.  :)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #12 skrivet: 07 apr-10 kl 21:14 »
Oj, vad jobbigt! Och vad skönt att du fixade det själv! Vi hade en liknande lammning i söndags med fyra lamm där ett låg med ryggen som en krok för förlossningskanalen....
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 07 apr-10 kl 21:20 »
Håller tummarna för för tackan nu och de 2 levande!    Men börjar känna mig smått orolig för min jätte tjocka tacka där nere,  vill ju helst slippa problemen..... puh

ninna b

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 07 apr-10 kl 21:57 »
Skönt att det gick vägen.... jag tänker, att man får kunna själv för det är nog inte alltid som en veterinär kan bättre än vad man själv kan. Ofta tror jag att man tillskriver dom större kunskap än vad dom egentligen har. En erfaren fåraherde har säkerligen förlöst massor med fler lamm än vad vetten har.
Fast man kan känna sig maktlös innan man har rett ut alla benen men om man tar det lugnt så brukar det gå bra.

Maddie

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 07 apr-10 kl 22:00 »
Men vad är det för veterinär  :o   Alla veterinärer är väl utbildade i fellägen ???
 Jag gick  fellägeskurs på veterinär hög skolan för många , många år sedan och vad jag förstod så var det samma utbildning som studenterna fick...    Det ska väl ingå i grund utbildningen ?

Ulla Krull

« Svar #16 skrivet: 07 apr-10 kl 22:13 »
Vad bra att du löste det även om det var lite i sista stund. Då är du en erfarenhet rikare  :)
Håll koll på tackans temp och ge henne penicillin vid minsta tecken på feber om du känner att du "rotade runt" mycket. Det kan ju bli så vid krångliga fellägen och många lamm och det vore ju otur nu om hon dog nu, när ni har klarat av så mycket.

Har du ingen annan fåraherde i närheten som kan komma (eller vara i telefonen) och vara bollplank och moraliskt stöd när det kör ihop sig i lamningen. Jag ringer min mentor när jag behöver höra peppande ord eller dryfta olika lösningar när jag har knepiga lamningar. Ofta behöver hon inte komma över utan det räcker med lite moraliskt stöd och nya infallsvinklar.
« Senast ändrad: 07 apr-10 kl 22:15 av Ulla Krull »

hustran

« Svar #17 skrivet: 07 apr-10 kl 23:54 »
Puh,så skönt att du klarade det. Vet själv hur det känns att desperat sitta där med tårar i ögonen och känna sig maktlös. Så får man ta sig samman och ge sig fan på att det går...på nåt sätt. Våra har inte börjat lamma ännu och efter att ha läst om alla problem här så är jag riktigt nervös. I år så är vissa väldigt stora om magen så jag fasar. Vi har Gutar så jag hoppas på max 2 lamm/tacka men har hört att årets "skörd" verkar bli riklig. Kan kanske ha att göra med den milda hösten. Lycka till med tackan o lammen.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #18 skrivet: 08 apr-10 kl 00:15 »
Angående veterinärer så är det väl bara distriktsveterinären som är skyldig att åka ut och då endast till lantbruksdjur. Privata veterinärer har inga som helst skydligheter att åka ut till sjuka djur, de får själv bestämma om de vill åka ut eller ej.

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #19 skrivet: 08 apr-10 kl 00:21 »
Vad skönt att det gick så bra som det gick! Nu håller vi alla tummar för tackan och det små som klarade pärsen!
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare
mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser