Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bråck på lamm  (läst 2345 gånger)

magnusT

• Småland
Bråck på lamm
« skrivet: 07 apr-10 kl 13:58 »
Fick för några timmar sedan ett lamm med ett litet navelbråck, men tillräckligt stort för att det hänger ut en ca 5 cm. Vad gör jag med detta?

Det blödde, så jag satte en påsförseglar klämma i änden. Det går inte trycka tillbaka stumpen som hänger ut, vad ska man göra åt detta?

I övrigt är den lilla killen pigg och dricker ordentligt.

Charlotte

• -
SV: Bråck på lamm
« Svar #1 skrivet: 07 apr-10 kl 16:19 »
 Är det inte bara navelsträngen som hänger? Den kan gå av lite olyckligt så att det blöder, lammen kan snabbt förblöda, men du har ju redan stoppat blödningen med påsklämman. Navelsträngen torkar och faller av senare.
                                                               Mvh
                                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

magnusT

• Småland
« Svar #2 skrivet: 07 apr-10 kl 16:48 »
Jag trodde med först att det var navelsträngen och tänkte inte mycket mer på det. Men efter några timmar blödde den fortfarande och var väldigt grov. Var nere där nu och såg att mer av den har kommit ut, är lika tjock som en tumme och nu ca 10 cm lång. Ska försöka peta tillbaka den om det går.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 08 apr-10 kl 09:41 »
Vi hade en lammunge förra året med bråck, fast större än ditt lamms.

Såpass mkt som är ute ändå som du beskriver, dels det har kommit i kontakt med allahanda bakterier i boxen vid det här laget, och det kan nog vara svårt att bara "trycka in det"...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

magnusT

• Småland
« Svar #4 skrivet: 08 apr-10 kl 10:54 »
lindade igår in den lilla stumpen i bandage och virade runt resten av bandaget runt lammets mage. Idag är han jätte pigg och diar och går omkring inne hos sin mamma.
Den lilla stumpen har idag mörknat och börjar nu skrumpna ihop, hoppas att den liksom försvinner ihop tillslut. Han verkar inte må dåligt av det själv iaf, men vi får väl se hur det går. Jag håller ett extra vakande öga på honom.

Har nio tackor till som ska lamma under dagarna, hoppas inte fler lamm får problem.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 apr-10 kl 13:38 »
Om det skrumpnar och torkar ihop, så är det defenitivt navelsträngen :)

Ett navelbråck är tarmar som kommer ut genom navelhålet - en helt annan sak.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

magnusT

• Småland
« Svar #6 skrivet: 08 apr-10 kl 14:20 »
Men kan verkligen naveln bli så stor? tjock som en tumme och 10 cm lång. Men då behöver jag inte oroa mig mer för min lille kille, då hoppas jag stumpen faller bort med tiden  :)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 08 apr-10 kl 14:25 »
Om det skrumpnar och torkar ihop, så är det defenitivt navelsträngen :)

Ja det måste det väl vara? 
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 08 apr-10 kl 16:04 »
Men kan verkligen naveln bli så stor? tjock som en tumme och 10 cm lång. Men då behöver jag inte oroa mig mer för min lille kille, då hoppas jag stumpen faller bort med tiden  :)
Kan den inte ha blivit stor pga blödningen som du stoppade med påsklämman? Det kanske fortsatte blöda ett tag till ovanför klämman?
Bra att det verkar lösa sig i alla fall :)
                                              Mvh
                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser