Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga Hönshus  (läst 4130 gånger)

Moe

Bygga Hönshus
« skrivet: 07 apr-10 kl 13:55 »
Jag behöver oxå lite tips å påpek. Tänkte bygga ett nytt hönshus. En tanke är att bygga ett lagom stort hus i trä och antingen plasta iaf golvet, eller måla alltigopa med ngn liknande färg så att det bara är att spola rent. ´Vill ha en golvbrunn så det är lätt att få ut vattnet när ja städar, men hört att man inte får ha de om det inte är kopplat till avloppet? Om ja sätter en hink under brunnen å tömmer den i avloppet, e inte de bättre än att spola ut smutsen genom dörröppningen? Ngn annat förslag? Vad är bra uppvärmning? Funderar på oljefyllda element som går på ström? Är ½ kvadrat golvyta per höna okej?
Läste att sittpinnarna helst ska vara ovala? åt vilket håll ska pinnen sitta då? Tips på käcka värpreden?

Tacksam för hjälp.

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
SV: Bygga Hönshus
« Svar #1 skrivet: 22 apr-10 kl 10:49 »
Vi lade dammduk på golvet i burarna i hönshuset, så det skall bara vara att spola av. Och ovala pinnar misstänker jag skall "stå" upp. Vi har bara runda...
Vi gjorde separata reden på två konsoller så man bara kan skruva loss ett och bära iväg om någon vill ruva. Sedan är det lätt ersatt med ett extra man har på något bra ställe.... De står alltså bara på konsollerna och är skruvade i toppen. Ska se om jag kan ta en bättre bild sedan.
Brädan i framkant skulle behöva vara lite högre än på våra, så ströet ligger kvar bättre.

Hoppas det hjälper dig lite =)

johe71

« Svar #2 skrivet: 22 apr-10 kl 10:56 »
Läste att sittpinnarna helst ska vara ovala? åt vilket håll ska pinnen sitta då? Tips på käcka värpreden?

när hönan sover så lägger de ner bröstbenet mot sittpinnen, är sittpinnen för smal så finns risken att bröstbenet deformeras, pinnen ska alltså placeras så att hönan kan vila bröstbenet på så stor yta som möjligt

ur "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk" (utgiven av jordbruksverket)
Citera
Sittpinnen ska vara rund eller avfasad fyrkantig med en diameter på 5-8 cm och de bör placeras med ungefär 35 cm mellanrum
(denna text gäller, med tanke på vilken publikation den är tagen ur, för värphybrider, alltså normalstora höns)

länkar till några publikationer som jordbruksverket givit ut (samtliga är i pdf-format, vill man ha dem i pappersform kan man beställa dem från jordbruksverket)

Äggproduktion i ekologiskt lantbruk
Rastgårdar för ekologiska värphöns
Förebyggande åtgärder för bekämpning av röda hönskvalster
Skydda dina fåglar mot fågelinfluensa

Smic

• Västergötland
    • Västergården
« Svar #3 skrivet: 22 apr-10 kl 11:02 »
Ok, bra att ni har koll! Då skall de ligga ner alltså...  :P

johe71

« Svar #4 skrivet: 22 apr-10 kl 11:04 »
Vad är bra uppvärmning? Funderar på oljefyllda element som går på ström?

ett hönshus räknas pga dammet som ett brandfarligt utrymme och då gäller följande: "Elvärmeapparater som används i brandfarliga utrymmen måste vara godkända för detta" och en av de få produkterna som jag sett som är godkända för detta är sandfyllda kamrörsradiatorer (brukar även kallas kamflänselement i dagligt tal)

Sedan finns det "1000" regler för el i hönshus, bland annat ska allting vara minst IP54-klassat (och jag har aldrig sett ett element som har termostat på sig som har den typen av klassning, de godkända kamrörsradiatorer som jag sett är utan termostat)

Smic

• Västergötland
    • Västergården
« Svar #5 skrivet: 23 apr-10 kl 16:47 »
Här kommer två bilder till på våra reden.
Fråga mig inte varför alla tre måste vara i det samtidigt.....  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 4 användare (1 dolda)
Berberis, imlo, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser