Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utrustning till hemystning!  (läst 5132 gånger)

Kanel

Utrustning till hemystning!
« skrivet: 04 apr-10 kl 15:33 »
Hej!
Jag har efter att ha gått en kurs i ystning och tänkt börja ysta för husbehov och grannar och släkt (när jag blivit tillräckligt nöjd med resultatet). Jag inte bara tänkt att "prova-på" utan det här ska här ska jag lära mig!
Tänkte nu göra en beställning av utrustning, men eftersom det är så svårt att veta hur mycket av vad man behöver och i vilka storlekar frågar jag nu er! Säg gärna till om jag tänkt i helt  fel proportioner för ystning för kanske 5 hushåll.
Att jag inte börjat själv att göra ost för att prova är för att jag vill ha någon form av ph-mätare innan jag sätter igång för att skydda oss som ska äta mot smittor.

Det som jag hittills har lagt till i kundvagnen på "Dansk Hjemmeproduktion" är:
2 Ostlöpe standard 1/2 dl (Har bara använt affärslöpe innan, räknade på att en sån här flaska kan räcka till 20 kg koost, kan det stämma?)

1 ph-indikatorer (25 stk) (innan jag fått tag i en ph-meter)

2 ostklede finmaskigt 90x90 och 2 ostklede stormaskigt 90x90 (Kommer jag behöva fler med tanke på byte vid vändning av ostar? Beror väl på hur många jag lagrar åt gången förstås. När behöver jag stor resp finmaskigt, är det beroende på hur fasta ostarna är?)

1 Osttermometer (eller är en elektrisk att föredra? Vad har ni? Var har ni köpt den?)

1 Ostform (4 st, 14x9,5x9,5) (har tänkt att göra hemmabyggen också, kändes lite väl dyrt med form och framförallt frakten på den större varianten)

Sedan funderar jag på "Avløpsbakke med tremmebord", ostformarna skulle tydligen passa till den. Är det bara för avrinningen eller har det någon annan funktion? Vad är tremmebord?

pH-meterar jag tittat på är antingen nordtecs testo 205 eller 206-ph1. Någon som prövat någon av dem eller förstår skillnaden eller vad som kan passa bäst till ystning? Dessutom fanns en reservgivare att köpa, någon som vet vad det är? Kanske finns det fler, bättre eller mer prisvärda alternativ? Vad har ni?

Många frågor blir det.. Om någon kan svara på något av det blir jag jättetacksam!

Stadsbarn

• Gäst
SV: Utrustning till hemystning!
« Svar #1 skrivet: 04 apr-10 kl 15:45 »
Jag började själv efter en kurs i höstas att ysta hemma. Avlöpsbakke med tremmebord är super bra. Har köpt flera stycken. Tremmebordet är som en liten separat bricka på små ben som man ställer ostformarna på. Då rinner vasslen av ner i avlöpsbakken. Man behöver då inte vända ostformarna, utan vänder hela "bakken" över diskbänken. Sedan lagrar man ostarna i dem och bibehåller luftfuktigheten. Jag köpte ett "startkit" hos dem med lite av varje. Rekommenderas varmt! Ingår en bra och instruktiv bok, två ostformar, löpe, mögel, nät, avlöpsbakke mm Då kan man sedan känna efter mer vad som behövs.  Beroende på hur avancerad du är så räcker det initialt med phindikatorer. De fungerar bra!

Kanel

« Svar #2 skrivet: 04 apr-10 kl 17:13 »
Man behöver då inte vända ostformarna, utan vänder hela "bakken" över diskbänken. Sedan lagrar man ostarna i dem och bibehåller luftfuktigheten. Jag köpte ett "startkit" hos dem med lite av varje. Rekommenderas varmt! Ingår en bra och instruktiv bok, två ostformar, löpe, mögel, nät, avlöpsbakke mm Då kan man sedan känna efter mer vad som behövs.  Beroende på hur avancerad du är så räcker det initialt med phindikatorer. De fungerar bra!
Tack för svar!
Är det en över- och en underdel? Jag förstår nog inte riktigt första citerade meningen..
Tittade lite på startkitet, men eftersom jag helst inte vill få in mögel i köket (där jag kommer hålla till mest) behöver jag inte dem och bakkeholdere vet jag inte heller vad det är.. Inte heller när man ska använda nettet? Och syrningskulturen är den mesofil eller termofil? Fetaost är inte det första jag kommer göra, så lipaset känns överflödigt just nu.
När använder ni osteplasten och hur användningsbar är specialfolien?
Millilitermåttet är nog bra att ha också för löpen antar jag? Är det en pipett?

Ursäkta alla frågor..  :-[

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 apr-10 kl 19:39 »
Ska försöka uttrycka mig lite tydligare.  Ovan på avlöpsbakken och tremmebordet ställer du dina fyllda ostformar. Sedan lägger du ovanpå motsvarande tremmebord och avlöpsbakke. Dvs du bara vänder det upp och ner så är allr avhällt och klart. Självklart ska du inte beställa startkittet om du inte ska göra mögelostar. Men titta på vad startpaketet innehåller och uteslut det du inte kommer att använda! Osteplasten är istället för vax. Specialfolien är för typ camembert att mogna i. Mlmmåttet är ett vanligt mått typ dl, msk, tsk, mm

Kanel

« Svar #4 skrivet: 05 apr-10 kl 09:59 »
Okej!
Så jag behöver både en bakkeholdere och ett avlöpsbakke för ett komplett set? (Ja, jag är nog lite långsam.. :))

Någon mer som kan svara på någon/några av mina frågor?

Kristofer

« Svar #5 skrivet: 05 apr-10 kl 10:08 »
Jag köpte nyligen en Testo 205 för min korvproduktion och ringde Nordtec i samband med det. Du behöver inte reservgivaren till att börja med. Den behöver du bara om originalgivaren går sönder eller slits ut och det tar ett tag om du är försiktig. Du behöver dock två vätskelösningar med bestämt ph att kalibrera mätaren med. Försök att prata ner priset, det lyckades jag med. Jag vet inte vilken av mätarna som passar bäst för ostproduktion, men det vet nog säljaren, så ring och fråga.

Kanel

« Svar #6 skrivet: 07 apr-10 kl 11:11 »
Ah, tack!
Da ska jag ringa och prata med dem sen.. Men den har funkat som den ska(kan inte skriva fragetecken just nu av nagon anledning)

Bestaller nog idag eller imorgon, nagon som har nagot mer  att kommentera(fragetecken)

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser