Hej!
Jag har efter att ha gått en kurs i ystning och tänkt börja ysta för husbehov och grannar och släkt (när jag blivit tillräckligt nöjd med resultatet). Jag inte bara tänkt att "prova-på" utan det här ska här ska jag lära mig!
Tänkte nu göra en beställning av utrustning, men eftersom det är så svårt att veta hur mycket av vad man behöver och i vilka storlekar frågar jag nu er! Säg gärna till om jag tänkt i helt fel proportioner för ystning för kanske 5 hushåll.
Att jag inte börjat själv att göra ost för att prova är för att jag vill ha någon form av ph-mätare innan jag sätter igång för att skydda oss som ska äta mot smittor.
Det som jag hittills har lagt till i kundvagnen på "Dansk Hjemmeproduktion" är:
2 Ostlöpe standard 1/2 dl (Har bara använt affärslöpe innan, räknade på att en sån här flaska kan räcka till 20 kg koost, kan det stämma?)
1 ph-indikatorer (25 stk) (innan jag fått tag i en ph-meter)
2 ostklede finmaskigt 90x90 och 2 ostklede stormaskigt 90x90 (Kommer jag behöva fler med tanke på byte vid vändning av ostar? Beror väl på hur många jag lagrar åt gången förstås. När behöver jag stor resp finmaskigt, är det beroende på hur fasta ostarna är?)
1 Osttermometer (eller är en elektrisk att föredra? Vad har ni? Var har ni köpt den?)
1 Ostform (4 st, 14x9,5x9,5) (har tänkt att göra hemmabyggen också, kändes lite väl dyrt med form och framförallt frakten på den större varianten)
Sedan funderar jag på "Avløpsbakke med tremmebord", ostformarna skulle tydligen passa till den. Är det bara för avrinningen eller har det någon annan funktion? Vad är tremmebord?
pH-meterar jag tittat på är antingen nordtecs testo 205 eller 206-ph1. Någon som prövat någon av dem eller förstår skillnaden eller vad som kan passa bäst till ystning? Dessutom fanns en reservgivare att köpa, någon som vet vad det är? Kanske finns det fler, bättre eller mer prisvärda alternativ? Vad har ni?
Många frågor blir det.. Om någon kan svara på något av det blir jag jättetacksam!