Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Segt kaninkött  (läst 4741 gånger)

louise

• Gäst
Segt kaninkött
« skrivet: 03 apr-10 kl 23:06 »
Hur mör/seg brukar era ettåriga gotlands vara? Om ni slaktar dem. har inte lyckats här å vet nog vad som är felet, såvida det inte var att de är lite väl gamla.  Grytan har kokat i 2-2,5 timmar och.. tja,, det ärok, men trådigt å .. inte mört i allafall.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Segt kaninkött
« Svar #1 skrivet: 03 apr-10 kl 23:07 »
har du låtit den hänga?
Fjäderfän och kaniner

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 apr-10 kl 00:49 »
jag undrar bara om gotland på ett år brukar vara sega.

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 apr-10 kl 07:23 »
jag har ingebn aning men tänkte bara dela med mej av vad en grane jag hade i sthlm gjorde,han var polack eller ungrare och han lät kaninköttet ligga indrönkt i mjölk i platpåsar i kylen i några dagar och det var alltid mört....

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 apr-10 kl 10:16 »
jag undrar bara om gotland på ett år brukar vara sega.

Nej.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #5 skrivet: 04 apr-10 kl 22:07 »
Kaninkött har en fastare konsistens än kyckling så det kan vara därför du inte tycker det är mört...

Annars tycker jag att 1 1/2 timme brukar räcka att koka kanin eller tills köttet lossnar från benen. En gammal kanin behöver man kanske koka lite längre, men inte en kanin på 1 år..
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 06 apr-10 kl 12:51 »
jag har ingebn aning men tänkte bara dela med mej av vad en grane jag hade i sthlm gjorde,han var polack eller ungrare och han lät kaninköttet ligga indrönkt i mjölk i platpåsar i kylen i några dagar och det var alltid mört....

Nej, nej, lägg aldrig kanin i mjölk... Den blir söt och äcklig då. Det där med kanin i mjölk lever kvar från krigstiden då man nästan uteslutande födde upp kaninerna på kål, vilket gav köttet en besk smak. Man försökte då lösa det med att koka eller "marinera" kaninerna i mjölk.
Men det behövs inte nuförtiden.
En ettårig gotlänning ska inte vara så himla seg. Mina åtta-nio-månaders är prima och det skiljer ju faktiskt inte särskilt mycket på ett år och nio månader.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 06 apr-10 kl 12:55 »
precis ätit upp en 1 år gammal gotland... Mumma!!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Gösta

« Svar #8 skrivet: 09 apr-10 kl 22:42 »
Lagade till en NZ hane för ett par år sedan. han var faktiskt 6 år. Tog 2,5 timme. Fast och fin i köttet. Med andra ord en riktigt god gryta 8)
Tror knappast att en ettåring av vilken ras det än är kan klassas som seg. Bryn köttet väl innan du lägger över det i grytan :-*
Gösta

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 apr-10 kl 22:57 »
Det blir nya expriment i helgen, får avge rapport om hur jag lyckats med mörheten:-)

lotta olausson

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 10 apr-10 kl 19:02 »
Hej!

Du kanske inte har låtit kaninen hänga nog länge? Vi har ätit gotlandskanin som varit över 1 år och den har inte varit seg. Grundregeln för kött är att det skall hänga under 40 dyngsgrader, dvs. summan av temperaturen per dygn skall bli 40 grader. (10 grader x 4 dygn = 40 dyngsgrader). Det finns en del som hävdar att 40 grader är i minsta laget, men vad gäller kanin har jag ingen uppfattning om det. Däremot skall hängtemperaturen inte vara över 10 grader och viktigast av allt om man slaktar på vintern - Låt inte köttet frysa, då blir det segt.

Hälsningar Lotta

Gösta

« Svar #11 skrivet: 10 apr-10 kl 19:22 »
Lotta, du har reglerna för rött samt vilt kött.
Vitt kött möras inte alls. Temperaturen skall vara +4 grader och "hängtiden" ett dygn. Detta för att få en kropp som har fått full likstelhet vilket är önskvärt ur hanteringssynpunkt.
Att rött kött och viltkött möras enligt 40-principen är att en viss förruttnelse skall ske. det är det som kallas mörning av kött. :o
Kanin kan faktiskt tillagas direkt efter slakt utan att det för den skull blir segt.
Gösta

lotta olausson

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 10 apr-10 kl 19:34 »
Där ser man, lär något hela tiden! Vi har liksom behandlat dom som harar. Skall absolut testa att bara hänga en dag nästa gång det är slaktdags, och se om jag upplever någon skillnad - jag tycker ändå våra har varit jättefina men slipper man hänga dom är det ju bra!
Tackar för upplynsingen!

Lotta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 10 apr-10 kl 22:55 »
Lotta, du har reglerna för rött samt vilt kött.
Vitt kött möras inte alls. Temperaturen skall vara +4 grader och "hängtiden" ett dygn. Detta för att få en kropp som har fått full likstelhet vilket är önskvärt ur hanteringssynpunkt.
Att rött kött och viltkött möras enligt 40-principen är att en viss förruttnelse skall ske. det är det som kallas mörning av kött. :o
Kanin kan faktiskt tillagas direkt efter slakt utan att det för den skull blir segt.
Gösta

Nä, segt kanske det inte blir, men vid en hängning mognar köttet och får en bättre smak, oavsett om det är kyckling eller älg.
Och inte behöver du väl använda chock-smileyn bara för att mörningen är början på förruttnelse-processen.  ;) Så kräsmagad är inte du, det vet jag.  :-*
Det allra bästa kött jag ätit nån gång var när jag var liten och mina föräldrar inte hade möjlighet att ta rätt på ung-tjuren som dom slaktat i tid. Pappa pratade med en slaktare för att typ få konfirmerat att det bara var att slänga allt kött till björn och räv. Men icke! Slaktaren fick nåt saligt i blicken och sa att det nog skulle vara det bästa vi nånsin ätit. Vi pratar här om ett ungnöt som hängt i drygt två veckor i ca 10-15 graders värme. Alltså upp till 210 dygnsgrader!   ;D Och han hade rätt... Det var sagolikt mört och gott! Men stekarna var mamma tvungen att binda, för dom föll isär i grytan...  ;)

/Sara

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 12 apr-10 kl 20:50 »

Jo, segar är det!  (:)
Har tillagat kanin som hängt i två dagar, samtidigt som nyslaktad kanin, då fileerna inte räckte till nytillkomna gäster. Det var skillnad på både konsistens och smak - till det hängdas fördel!
Landsflykting i storstan...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 13 apr-10 kl 11:00 »
Jo, segar är det!  (:)
Har tillagat kanin som hängt i två dagar, samtidigt som nyslaktad kanin, då fileerna inte räckte till nytillkomna gäster. Det var skillnad på både konsistens och smak - till det hängdas fördel!

Jag är inte förvånad.  ;)

/Sara

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #16 skrivet: 13 apr-10 kl 11:24 »
Vi brukar hänger gottisarna efter slakt, japp. Har dock inte testat  att tillaga ohängt kanin - det är bara  en vana vi följer som absolut kommer fran gamla tider ;-)

Segheten kan dock undvikas med enkla knep:
bryn ordentligt sa att porena som man säger hos oss, slutas och haller kvar fuktigheten i köttet.
salta inte köttet före tillagningen.

in i grytan, max 1,5 timmar, mumms...

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser