Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mordisk just nu!!  (läst 8075 gånger)

Träsktrollet

• -
SV: Mordisk just nu!!
« Svar #20 skrivet: 06 apr-10 kl 12:28 »
Jag tror att man ska ta bort rovdjur, stora som små, om de börjar komma för nära gårdar m,m De ska ha en hälsosam respekt för männisor, annars blir det problem.

Hade besök av en grävling hösten 09. Men när den kom tillbaka, så tog den aldrig mer ut ur hönsgården. Levande... Grävlingar som inte ens ska finnas i norra Sverige.
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #21 skrivet: 06 apr-10 kl 13:45 »
Jag tror att man ska ta bort rovdjur, stora som små, om de börjar komma för nära gårdar m,m De ska ha en hälsosam respekt för männisor, annars blir det problem.

Hade besök av en grävling hösten 09. Men när den kom tillbaka, så tog den aldrig mer ut ur hönsgården. Levande... Grävlingar som inte ens ska finnas i norra Sverige.

ska o ska  den drar väl dit den trivs precis som vi människor....?  Har ibland någon vilsen grävling som letar boplats under altanen eller ladan men hunden känner av den illa kvickt och jagar i väg den.
Jag tycker vi får ta hänsyn till alla våra djur i vår herres hage!!   ps.   kan dock utesluta fästingar!

Gamina

« Svar #22 skrivet: 06 apr-10 kl 17:50 »
Usch det är hemskt när sådant här händer  :'(. Jag råkade ut för räven förra året och blev av med 2 hönor. Jag hade tur för i grannhönshuset dog 3 hönor och 2 kycklingar. Det blev en kyckling och en tupp kvar. Tuppen blev aldrig sig själv igen utan blev inåtvänd och likgiltig. Han dog för ca 2 månader sedan om det beror på rävattacken ska jag låta var osagt men jag tror ju det.
Jag har lite ambvivalenta känslor vad gäller rovdjur. Jag tycker att de är så fruktansvärt vackra men samtidigt så ställer de till problem och då framförallt när de blir för många. I höstas när jag körde hem från stallet såg jag 3-4 rävar varje kväll på en sträcka av 5 km. Jag såg garanterat inte alla rävar som finns så man kan ju enkelt inse att beståndet är stort. Jag tyckar man skulle jaga räven hårdare för att hålla beståndet på en lagom nivå. När den tar risken att gå in och försöka fånga höns framför fötterna på både folk och hundar så är den antingen sjuk eller så finns det för många rävar i skogen. Det höll på att hända mig men den gången hände något så den pös iväg  :).
Genbank för Gotlandshöns

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 07 apr-10 kl 03:07 »
Ok förlåt att jag skrev!!
Har självklart byggt allt med hjälp av kartonger jag hittade och det tänkte ja ju inte på att d blir lätt att ta sig in i när d blir blött! För det är ju såklart HELT omöjligt att en räv bryter sig in i en hönsgård på dan , som det hände för 8 år sedan för mig och nu i mitt hönshus. Dumma ja, tänkte inte på d.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Intricate

« Svar #24 skrivet: 07 apr-10 kl 08:45 »
Precis som de vilda djuren ska skjuta oss när vi inkräktar på deras revir menar du

Träsktrollet

• -
« Svar #25 skrivet: 07 apr-10 kl 10:04 »
Precis som de vilda djuren ska skjuta oss när vi inkräktar på deras revir menar du

Tja, nog för att jag bor mitt i skogen, men när de tar sig in i Välbyggda hönshus och dödar ALLT som kommer i dess väg. Om de kunde ta sig en höna för att överleva, inte allt som finns på gården...
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Intricate

« Svar #26 skrivet: 07 apr-10 kl 16:47 »
Om de ändå kunde bete sig som människor och nöja sig med lagom mycket, menar du?
Förlåt om jag är störig men jag blir så less på allt sånt här snack.

Klart att rovdjur tar djur, speciellt om de finns samlade som en buffé med lite nät runt bara. Det är väl bra att de är livskraftiga och smarta och kan fånga bytesdjur? Känns trist att behöva utrota rovdjuren istället för att ta ansvar för sina djur och hålla dem ordentligt. Sen om en och annan höna stryker med får man väl räkna med. Det kan man väl unna räven ibland.

Tja, nog för att jag bor mitt i skogen, men när de tar sig in i Välbyggda hönshus och dödar ALLT som kommer i dess väg. Om de kunde ta sig en höna för att överleva, inte allt som finns på gården...

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #27 skrivet: 07 apr-10 kl 16:57 »
Om de ändå kunde bete sig som människor och nöja sig med lagom mycket, menar du?

Klart att rovdjur tar djur, speciellt om de finns samlade som en buffé med lite nät runt bara. Det är väl bra att de är livskraftiga och smarta och kan fånga bytesdjur? Känns trist att behöva utrota rovdjuren istället för att ta ansvar för sina djur och hålla dem ordentligt. Sen om en och annan höna stryker med får man väl räkna med. Det kan man väl unna räven ibland.

Håller med !

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #28 skrivet: 07 apr-10 kl 22:15 »
Åhh alla DJURVÄNNER!! Så då om jag förstår rätt så låter ni fästingarna, myggen,flugorna,mössen i stallet o.s.v o.s.v leva också eller är det bara vissa djur ni värnar om som t.ex rävar och duvhökar??? Nä, fy fan för hyckleri!!!
Den som skadar nån i min familj får skylla sig själv. STÅ PÅ DIG LEJONHJÄRTA!!!!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

fredrikvidja

• Södermanland
    • Höns i Vidja
« Svar #29 skrivet: 07 apr-10 kl 22:57 »

Jag trodde vi människor räknades som den största och grymmaste av alla rovdjur så klart det smartaste rovdjuret gör allt för att skydda sina käraste.
Så klart att en och annan av inkräktarna stryker med!
Dom gör som dom vill och vi mé

Intricate

« Svar #30 skrivet: 08 apr-10 kl 15:05 »
Åhh alla DJURVÄNNER!! Så då om jag förstår rätt så låter ni fästingarna, myggen,flugorna,mössen i stallet o.s.v o.s.v leva också eller är det bara vissa djur ni värnar om som t.ex rävar och duvhökar??? Nä, fy fan för hyckleri!!!
Den som skadar nån i min familj får skylla sig själv. STÅ PÅ DIG LEJONHJÄRTA!!!!

Nog för att jag är djurvän, vore ju udda att hänga på hönstavlan annars.
Om jag kan låter jag allt leva. Ser inget nöje i att döda. Tvärtom. Men om det går möss på vinden eller dylikt som skadar fastighet eller liknande så får de dö.
Duvhök borde väl förresten alla värna om så hotad som den är. Och fridlyst!
Men jag håller fast vid att det är fel att döda djur som p.g.a ens egen lathet tagit tamdjur hos en.
Vad ska det bli av denna värld om alla djur och växter utrotas?
Kanske är det Stockholmarna som är mest miljösnälla ibland, omedvetet alltså. De har ju inget behov av att skjuta ihjäl allt de ser. Det är väl tur att en del  bor i stan så vi har några hökar och rävar kvar.

Intricate

« Svar #31 skrivet: 08 apr-10 kl 15:07 »
Jag trodde vi människor räknades som den största och grymmaste av alla rovdjur så klart det smartaste rovdjuret gör allt för att skydda sina käraste.
Så klart att en och annan av inkräktarna stryker med!

Vet inte om det kan kallas grymt och smart att agera som nämnts. Snarare idiotiskt. Eller passade vederbörande på att käka upp räven när ändå tillfälle bjöds? Kanske gjorde något fint av pälsen också? Då kan vi börja tala om människan som rovdjur. Nu endast parasit.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 08 apr-10 kl 15:08 »
Är det många hökar och rävar i innerstan? Jag trodde det mest var råttor och kaniner som stockholmarna fredar sig mot med generösa givor gift.

Wolftiger

« Svar #33 skrivet: 08 apr-10 kl 15:15 »
Tunnelfälla funkar bra. Lätt att bygga. Men du behöver daglig tillsyn och jägarexamen eller jägar till hjälp. Räv skjuts bäst på åtel annars.

Intricate

« Svar #34 skrivet: 08 apr-10 kl 15:16 »
Är det många hökar och rävar i innerstan? Jag trodde det mest var råttor och kaniner som stockholmarna fredar sig mot med generösa givor gift.

Många hökar, få rävar.
Ja råttor som förstör fastigheter kan man gott ta död på.

Gamina

« Svar #35 skrivet: 08 apr-10 kl 15:29 »
[...]Om jag kan låter jag allt leva. Ser inget nöje i att döda. Tvärtom. Men om det går möss på vinden eller dylikt som skadar fastighet eller liknande så får de dö. [...]
Men jag håller fast vid att det är fel att döda djur som p.g.a ens egen lathet tagit tamdjur hos en.
Vad ska det bli av denna värld om alla djur och växter utrotas?
Hur får du ihop de här delarna av ditt inlägg? Om du har möss på vinden som äter sönder din fastighet så är det faktiskt inte deras fel utan ditt eftersom du har varit för lat för att mussäkra ditt hus. Ja det är svårt men i teorin går det.
Helt ärligt hur många rävar ska det få finnas? Ingen här har förespråkat utrotning av rovdjur. De flesta vill bara att rovdjurstammarna ska hållas på en sådan nivå så att de inte måste ta våra väl instängda tamdjur för att överleva. En räv som hittar mat i skogen ger sig inte på att bryta sig in i en väl stängd hönsgård, där det springern människor titt som tätt, utan det gör den först då den rent desperat behöver mat.
Jag börjar bli så fruktansvärt trött på folk som inte kan se skillnad på att begränsa en stam och att utrota densamma.
Jag tycker inte att det är vettigt att se 3-4 rävar på 5 km kväll efter kväll. Då är troligen stammen på tok för stor.
Genbank för Gotlandshöns

älglund

• Västerbotten
« Svar #36 skrivet: 08 apr-10 kl 16:13 »
Många hökar, få rävar.
Ja råttor som förstör fastigheter kan man gott ta död på.
Så det är okej att ta död på de som förstör döda ting men inte okej att ta död på de dom som dödar levande varelser? Mer rädd om döda än levande ting!!
Stockholmare tar bara död på MÄNNISKOR så det är ju utmärkt?! Fler mord i städer och misshandel än på landet. Undrar vilka som är fredligare??
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

älglund

• Västerbotten
« Svar #37 skrivet: 08 apr-10 kl 16:17 »
Rovdjuren verkar försvaras med att de måste få leva naturligt, det är deras natur. Men vill ni inte att era EGNA djur ska få leva naturligt som att få ströva fritt på gården och picka vilket ÄR HÖNORNAS NATUR!!!! Nää, låt rovdjuren leva naturligt och tamdjuren onaturligt verkar det som.
Ett rovdjur som tar TAMBOSKAP är inte mer naturligt än hundar som river får,men hundarna blir avlivade då. Hyckleri!!

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #38 skrivet: 08 apr-10 kl 16:35 »
vill bara klargöra att duvhök finns det mer än 12000 st av i landet så så nära undergång är den inte
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

fredrikvidja

• Södermanland
    • Höns i Vidja
« Svar #39 skrivet: 09 apr-10 kl 02:34 »
Vet inte så noga eftersom vi inte bor i stockholm utan utanför och där finns det både gott om hök och räv. Stockholm består inte bara av betong och radhus.
Dom gör som dom vill och vi mé

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser