Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  utrotningshotade kaninraser  (läst 5420 gånger)

dodder

• Västergötland
SV: utrotningshotade kaninraser
« Svar #20 skrivet: 06 apr-10 kl 19:45 »
hej
nu har jag forskat lite... kan köpa av bonde
hö,halm- 1.60-80 kr per kg endast 50 kg bal
havre,korn 2 kr kg
spån
morot 25 kg 6o kr
sen kan man ju skörda av ängen också
skall ha till 2 kaniner ev fler samt 5 höns
kollat runt på raser..alla e ju så goa...kan inte bestämma mig!
fransk vädur verkar poppis, skulle nog kunna gå att få sålt ungarna.. sen verkar de lugna och goa i temperament samt stora, mkt kött
vad tror ni......
bor med 2 barn och underbar man i hus från -24, odlingar, växthus, höns,vaktlar, angorakaniner och annat smått å gott....

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 06 apr-10 kl 19:53 »
jag skulle satsat på gotland eller mellerudare... de är avlade för att leva bra på sparsam kost...

fransk vädur är enorm...
Fjäderfän och kaniner

dodder

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 06 apr-10 kl 20:19 »
..........skrattar.........
ja den e enorm!!! charmigt..
blir det bra med kött på tex. svensk päls,mellerud å gotland?
och hur är pälsen om man vill ta tillvara den?
vad tycker du om priserna på hö osv... är det en bra deal?
bor med 2 barn och underbar man i hus från -24, odlingar, växthus, höns,vaktlar, angorakaniner och annat smått å gott....

Krågedal

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 06 apr-10 kl 20:36 »
Hej. Kul att du funderar på olika alternativ!En sak du kan tänka på är att har du "genbanksdjur" får du bidrag för dem Men det ska nog ses mer som en bonus. Fick häromdagen 800:- för att jag har en flock Kindahöns, och för ett tag sen fick jag 600:- för att jag har Gotlandskaniner i genbank och de fick en kull ungar förra året! Det finns flera "lantraser" som behöver bevarare så skänk de en tanke! Lycka till !!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

dodder

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 06 apr-10 kl 21:04 »
ja...det var lite så mina funderingar gick att "hjälpa" bevara en ras..
det var ju trevligt att kunna få ett litet bidrag också men vem betalar det?
måste man inte ha masa djur då?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 06 apr-10 kl 21:09 »
gotlandskanin i genbank ska jag själv skaffa nu... kul att de finns i så många varianter.. 800kr får man men 200går bort i medlemsavgift tror jag... en kull per år tror jag man förbinder sig att föda upp... dina priser verkar ok... havre kan du nog få billigare än 2kr ca 1 kr kan man få det för
Fjäderfän och kaniner

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #26 skrivet: 06 apr-10 kl 23:28 »
..........skrattar.........
ja den e enorm!!! charmigt..
blir det bra med kött på tex. svensk päls,mellerud å gotland?
och hur är pälsen om man vill ta tillvara den?
vad tycker du om priserna på hö osv... är det en bra deal?

Gotlandskaniner växer langsam som lantraser gör.
FV äär stor och lugn (i kontrast till gottisar) men drar mera bränsle.
Har du plats och inga pengar, satsar pa lantraser. Vill du göra nagot vettigt med livet, satsar pa lantraser.

Vill du ha snabbt kött billigt: kör produktionsraser

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

dodder

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 08 apr-10 kl 21:34 »
vi får väl se vad det blir i slutändan....
kommer inte skaffa höns i lantraser, för jag gillar orphington, dom ser så mulliga å goa ut..
kanske skaffar mig en fransk vädur till att börja med och senare går över på lantraser...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 10 apr-10 kl 12:06 »
Om du vill ta tillvara skinnen så är inte fransk vädur nån höjdare... Dom har rätt så tråkig päls. Den är inte särskilt tjock och den blir gärna lite "flygig"...
Dessutom så är inte köttet på jätte-raserna lika bra som på lantraser och köttraser. Plus att dom äter som hästar.  :o
Men skaffar du renrasiga frassar, går med i skaf, ställer ut och satsar på utseende-avel så kan du få ganska mycket betalt för ungarna.
Tänk bara på att stora kaniner kräver stora burar för att må bra... Enligt lag ska en frasse inte ha en bur som är mindre än 0,9 kvadrat, men jag skulle föreslå minst 1,5 kvadrat. Det blir stoooora burar...  ;)

Jag röstar fortfarande för svensk päls jag. Gotlandsuppfödare finns det massor av (i jämförelse), så vill du göra nåt för en utrotningshotad ras så har du ett självklart val.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser