Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Framfall efter lammning  (läst 2394 gånger)

o-linda

  • Inlägg: 61
    • Småland
Framfall efter lammning
« skrivet: 31 mar-10 kl 06:42 »
Hej! Har en tacka som 2 dagar innan lammning fick ett slidframfall, bygel sattes. Lammningen gick ok, hon fick ett fint bagglamm. När jag har tittat till henne har jag sett att det ser ut som innan bygeln sattes, alltså ett slidframfall.
Vad gör jag nu? Vill ju ha kvar tackan för lammets skull. Kan man sätta en bygel nu och isf hur länge behöver den sitta. Hon får givetvis gå till slakt i höst men vill i nuläget inte ha ett flasklamm. Går det här tillbaka så hon slipper ha bygel rezten av sitt korta liv?.
Hjälp!!!
Bor med make, 2 hundar, 2 katter, Gutefår, myskänder och höns o gäss

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Framfall efter lammning
« Svar #1 skrivet: 31 mar-10 kl 14:31 »
Om efterbörden lossnat (kan trassla in sig annars) så skulle jag använda bygeln ett par dagar. Hon borde ha "gått ihop" sedan. Prova sen utan bygeln...går det inte då så får du prova ett par dar igen. OBS. tvätta den noga mellan varven. Hoppas allt går bra.

o-linda

  • Inlägg: 61
    • Småland
SV: Framfall efter lammning
« Svar #2 skrivet: 31 mar-10 kl 16:08 »
Hej!
Satte en bygel i dag på morgonen. Den får väl sitta några dagar och hon verkar inte särskilt bekymrad över den.
Tänkte nog göra som du säger och prova att ta bort den om några dagar. Känns skönt att ha någon att bolla med !
Tack
Bor med make, 2 hundar, 2 katter, Gutefår, myskänder och höns o gäss


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 3 användare (1 dolda)
tuslus, ThomasS

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser