Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sorthonung (honung med tydlig karaktär av smak/färg från nektarblomman)  (läst 5723 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
HF går ut i annons och söker "Skogshonung" typ 20 ton sådär. Vad är egentligen definitionen för Skogshonung?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Lindhonung är från Lind, Maskros från Maskros, Hallon från Hallon, Klöver från Klöver, Ljung från Ljung, Raps från Raps ... ganska enkelt egentligen.

Läste att definitionen för Sorthonung är minst 50% av den sort man avser. Så blandar man 55% Lind och 45% raps så har man fortfarande Lindhonung enligt def.

Fast själv tycker jag förstås inte det ...

"Honung har olika smaker och färg beroende på vilka blommor bina har hämtat nektar ifrån. Här är några exempel på sorthonung. För att honungen skall få namn efter blomsort krävs en pollenhalt på över 50 % från blomman."

Källa: http://www.alltomhonung.se/sorthonung

« Senast ändrad: 10 okt-12 kl 16:05 av Petter B »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
För allmänna beteckningar t ex ”Hösthonung med ljung” räcker det med 30 % från resp blomsort. Det ger oftast en tydlig smak och lukt (arom) av blomman.

Blomsterhonung
En allmän beteckning för honung som kommer från blommor, blommande träd och buskar.

Bladhonung/Skogshonung
Bladhonung har många namn, bl a skogshonung och honungsdagg. Den har sitt ursprung i ett flertal trädarter som angrips av bladlöss. Lössen tillgodogör sig en del av trädens vätska. Ett stort överskott av vätskan faller dock ner på blad och grenar och hämtas där av bin.

Försommarhonung
Honung av vårens tidigaste dragväxter t ex sälg, fruktträd, bärbuskar, maskrosor och raps. Denna honung äter bina för det mesta upp själva under uppbyggnaden av bisamhället. Finns raps i närheten av bigården kan emellertid skörden från den bli betydande.

Högsommarhonung
Ger som regel årets största skörd. Viktiga dragväxter är raps, klöver, hallon, tistel, rallarros, lind, lingon, blåbär m fl.

Hösthonung
I skogs- och vissa kustlandskap skördas ljunghonung. Man kan få en bra skörd av bladhonung vid en sen värmebölja med kraftiga bladlusangrepp.

Källa: http://www.alltomhonung.se/sorthonung
« Senast ändrad: 10 okt-12 kl 16:05 av Petter B »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Ibland när det kommer annonser om stora mängder köp beror det på att man blandar friskt i branschen. Jag vet en som köper in flera ton raps och blandar i sin honung och får då upp aromen och doften i honungen på hela mängden. Då frågar man sig "Vad är kvalitet?" egentligen eller vad står det för inom honungshanteringen?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
info från Wiki

Honungens sammansättning, färg, smak och arom varierar beroende på dragkällan, det vill säga var bina hämtat råmaterialet. Den honung som saluförs i affärer är oftast en blandad produkt som har samma höga standard, oavsett goda eller dåliga skördar för biodlingen.

Sorthonung är, till skillnad från den blandade fullsäsongshonungen, tagen under blomtiden för en enskild växt. Exempel på sådan honung som framställs i Sverige är ljunghonung och lindhonung. Den i Sverige vanligaste importerade sorthonungen är akaciahonung. I andra delar av världen produceras olika sorthonung. Förutom de redan nämnda så är bland annat avokado, alfalfa, bovete, hallon, klöver, eukalyptus, mjölke, manuka, apelsin, gran och salvia vanligt förekommande, men teoretiskt sett är det möjligt att odla sorthonung från vilken nektarproducernade blomma som helst.

Även så kallad vildblomshonung med fler än en nektarkälla räknas i bland som sorthonung, men då måste all honung komma från samma plats och alltså inte vara blandad.

Bladhonung är en kategori sorthonung, där någon växtsugare och någon världväxt, tillsammans med biet, har bidragit till slutresultatet. Alla kombinationer av världväxt och växtsugare är inte bra för biet att skapa honung av. Granbladlöss som parasiterar på gran, ger upphov till ett drag från bina, slutresultatet kallar biodlaren cementhonung.

Jano

• Halland
HF går ut i annons och söker "Skogshonung" typ 20 ton sådär. Vad är egentligen definitionen för Skogshonung?
Det menas nog honung från granbarrlusen ???

Sten-Åke Lindell

• Gäst
20 ton? Yick!

Jano

• Halland
Ett supertillfälle att bli av med all cementhonung som drogs in i höstas ;D

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Positivt att HF har börjat satsa på sorthonung iaf. Vet inte vad som tagit åt dem? De har allt möjligt fuffens för sig. Sitter Ankarlid och tjuvkollar på alternativ.nu månne? ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Han är välkommen ...

Jag tror 2010 blir ett bra år för både SBR och HF med alla nya insatser medan andra organisationer tappar fokus pga andra ärenden som kräver mycket tid och energi utan att ge något.

Vid HF's återtag har man ju annars möjlighet att få burkat av egen honung som kan vara sorthonung, men då kräva ca 500 kg.
« Senast ändrad: 31 mar-10 kl 10:16 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Man kan förvissor gå ihop med sina mindre mängder och få återtag i kooperativ på något sätt för att få upp volymen. Det är kanske så man skall växa tillsammans och få ut sin fina honung proffsigt hanterad & burkad.

Gep

• Blekinge
De biodlare som jag känner med "skogskupor" är mest beroende
av hallondraget. Hallon uppblandat med vilda blommor skulle
jag kunna kalla skogshonung.
När det gäller sorthonung så har jag två erfarenheter från förra året.
Ett rapsfält en bit härifrån tvingade mig att slunga tidigt och jag fick en
vit, mjuk, mild och välsmakande honung. Så jag trodde rapshonung var en höjdare. Men efter ett besök i skåne där jag smakade rapshonung från en odlare som satte ut på rapsfälten ändrade jag mig. Kletig, kvalmig och smaklös var nog mer en beskrivning på den
100% rapshonungen. Min egen var nog en vårhonung dominerad
av raps.
På hösten fick jag lite ljunghonung. Starkt aromatisk och god på ett
helt annat sätt. Så jag tänkte att en blandning av mina sorter skulle bli bra. Gjorde fyra burkar med hälften av varje.
Det positiva var att konsistensen blev fin men den blev alldeles för söt.
Har sen sett att raps och ljunghonung domineras av olika  sockerarter
som tydligen båda ville vara med i smaken. Tur att jag bara gjorde fyra burkar. Som i varje fall  passar bra till att söta te med.
Kan bara konstatera att mina bin är bättre än mig ( och HF) på att blanda honung.

ersam

• -
När det gäller färg så står det ibland "linoljeförstärkt". Troligen en kapsyl linolja per kubikmeter annan skitfärg.  :-X

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Han är välkommen ...

Jag tror 2010 blir ett bra år för både SBR och HF med alla nya insatser medan andra organisationer tappar fokus pga andra ärenden som kräver mycket tid och energi utan att ge något.

Vid HF's återtag har man ju annars möjlighet att få burkat av egen honung som kan vara sorthonung, men då kräva ca 500 kg.

Visst är han det!

Det intressanta är att den förre ordföranden i SBR ringde mig för några år - 1-2, minns inte exakt - sedan, efter att jag mejlat styrelsen med förfrågan om bidragsassistans till vårt kooperativ, och fick en beskrivning av våra planer med legoslungning, kuputhyrning och det faktum att vi redan då hade tillgång till ett lokalt "återtag". Så mycket hjälp med bidrag fick jag dock inte. Jag säger inte att jag gav honom idén men han låg i rätt hårt för att mjölka ur mig våra planer och ville ha reportage till bitidningen etc. vilket jag inte ställde upp på eftersom vi är så små. Sen iår kommer både kupförsäljning på honungsavbetalning och återtag i HF-regi, hehe. Men men... finns inget negativt med det förstås. Det borde ha gjorts för åratal sedan. Hoppas de vräker på ännu mer med liknande grejer. En "honungsbil" för skattramar i mjölkbilsmodell vore trevligt t ex. Bara de kommer på hur man blir av med smittrisken och hittar lönsamhet i det. Jag vill ha en iaf! Blä för o slunga honung. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Har ingen egen erfarenhet av raps honung.
Det jag har hört är att om man använder skogs honung för att skapa ett mer smakful honung som konsumenten är van vid och tycker om.
Stora skördar av raps men utan skogs honung blir det svår att sälja.
= Man kanske kan ta bättre betalt för skogs guldet .!
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Precis! Därför borde det vara lite olika taxor på honungen in till HF. Den som lämnar fin "sorthonung" borde få mera betalt än den som kommer med enbart raps.
Det finns alltså en kvalitetsskillnad som har ett värde!! I dag är Honung = Honung oavsett vad det är.

Sanntos

• Gäst
Problemet är att kännarna är få, själv tycker jag att t ex ljung borde kosta minst dubbelt, men den vanliga konsumenten som köper ett par burkar när hon/han storhandlar till familjen ofta föredrar den milda rapssmaken...

ersam

• -
Eller för den delen "grovkornig" honung som köparna valde framför mjuk när vi hade provsmakning. Troligen hade den fått riktigt dåligt betyg vid bedömningen.

Får väl ta och testa i år!  :)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Har oxå haft kunder som ville ha grov kornig nästan som stora socker kristaller
 Man kan konstatera att smaken är som baken          mvh bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ptakaplay

det är ingen kvalitets skillnad mellan lind.ljung.raps honung
eller någon annan honung det är smak skillnader
dålig kvallite är någonting annat

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser