Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blint lamm  (läst 3347 gånger)

ardagan

• Ångermanland
    • HeLe Gård
Blint lamm
« skrivet: 28 mar-10 kl 23:32 »
Vi har får och har numera också lamm. Det är vår första säsong och jag måste bara få undra med er som sett lite mer än jag: Vi har fått ett ytterst litet lamm som från början såg pigg ut, han tacklade av och blev kall. Jag handmjölkade tackan och gav honom råmjölken på flaska, torkade av honom ordentligt, tog in honom och värmde upp honom. Vi tänkte att han kunde bli ett flasklamm. Han är ytterst liten och han öppnar inte ögonen. Kan han överleva om han inte ser? Känns som en utopi om jag ska vara ärlig...

Vanligt/ovanligt? (ingen inavel. Mor och far kommer från 2 olika delar av Sverige tom)

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
SV: Blint lamm
« Svar #1 skrivet: 30 mar-10 kl 12:33 »
Hur går det?
Fick Tackan flera  lamm?

ardagan

• Ångermanland
    • HeLe Gård
« Svar #2 skrivet: 06 apr-10 kl 10:57 »
Tackan fick ett lamm till. Det var litet men ändå större.  Det var ett tacklamm. Den blinda lilla killen var pigg och sprallig men så la han sig bara ner och dog som om det var världens mest naturliga sak. Mamman blir en utslagstacka och även tacklammet som hon fick

agge

« Svar #3 skrivet: 06 apr-10 kl 19:06 »
Varför ska tackan o lammet slås ut ?
Är det för att det gick lite fel denna gången, det finns inget som säger att det ska göra det nästa gång.

ulfg

« Svar #4 skrivet: 06 apr-10 kl 20:10 »
Jag har skrivit tidigare att folk kanske skall gallra hårdare bland sina tackor och inte acceptera djur som har upprepade problem med lammning, mm. Men i det här fallet håller jag med Agge. Det är lite hårt att slå ut en tacka som i första lamning får ett friskt och ett svagt lamm. Regeln kanske kan formuleras "1 gång är ingen gång. Två gånger kan bli en vana"
Eller hur resonerar ni, ardogan? Kanske det är mer kring djuret som gör er misstänksamma?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Vilse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 apr-10 kl 00:09 »
jag hade ett blint lamm foer naagra aar sen,,foeddes utan oegon alls. han klarade sej finfint,,hittade sin mamma och visste exakt var vattenhon var.
han magrade dock av snabbt vid ca 1-2 aars aalder saa det var naagot annat fel med honom ocksaa, han dog paa baar naagon dag.

ardagan

• Ångermanland
    • HeLe Gård
« Svar #6 skrivet: 07 apr-10 kl 08:00 »
Visst låter det hårt och hemskt men vi har drygt 80 tackor och ska utöka. Varje problem vid lamning blir gigantiskt med tanke på att båda jobbar på andra ställen, vi har 3 barn, etc. Lamningar som fungerar klockrent, tackor som tar hand om lammen, tackor som har bra med mjölk blir kvar. Kneptackor blir inte kvar. Vi hade en tacka med ett jättejobbigt felläge på båda lammen som hon bar på och dessutom så höll hon på att få slidframfall så den åker definitivt trots att hon är en bra mor till lammet som överlevde. Vi har också tackor som stångat ihjäl ett lamm men som kommer att bli kvar av andra anledningar. Vi har en riktigt jobbig tacka som stjäl andras lamm men är en underbar adoptivmor som blir kvar men man får ordna det runtomkring henne nästa år så att det fungerar bättre för henne.

Det här är något som vi resonerat oss fram med andra stora besättningar (vi är fortfarande små i jämförelse) så besluten känns väl grundade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 4 användare
getmamman, addebadde, Hantverkaren, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser