Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjukdom hos myskankor  (läst 3290 gånger)

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Sjukdom hos myskankor
« skrivet: 27 mar-10 kl 22:20 »
Några av våra myskankor har drabbats av ett problem med fötterna nu efter vintern. De har svårt att gå och fått deformering av simhuden mellan tårna. De får svårt att gå och klarar sig inte längre efter ett tag - utan dör! Vad kan detta bero på?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sjukdom hos myskankor
« Svar #1 skrivet: 27 mar-10 kl 23:06 »
Kan dom ha förfrusit sig och sedan fått sårinfektioner??
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
SV: Sjukdom hos myskankor
« Svar #2 skrivet: 27 mar-10 kl 23:41 »
Kan dom ha förfrusit sig och sedan fått sårinfektioner??

Vad kan man göra åt detta?
« Senast ändrad: 27 mar-10 kl 23:54 av AG »
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Sjukdom hos myskankor
« Svar #3 skrivet: 28 mar-10 kl 11:01 »
problemet med myskankor är att de förstår inte sitt eget bästa, de går inte in och värmer sig trotts att de skulle behöva det. så nästa år får du jaga in dem och bestämma över när de ska vara ute och inte, för de fattar inte själva.

kan du ta en bild så vi kan få en uppfattning om hur illa det är.

Det finns inte mycket att göra, har de förfrysit sig så kan man bara hoppas och underlätta för dem, samt avliva om det är illa.  Men kan ju vara annat de har blivit sjuka av.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Sjukdom hos myskankor
« Svar #4 skrivet: 28 mar-10 kl 11:29 »
Människor får ju skyttegravsfötter och kallbrand i kyla och väta .

Tror att gernsö har lite rätt i att myskor inte vet/känner när det är dax att gå in i värmen .

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Sjukdom hos myskankor
« Svar #5 skrivet: 28 mar-10 kl 13:38 »
De har inte fått benskörhet då? Mina råkade ut för detta men det var visserliggen växande myskällingar.
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sjukdom hos myskankor
« Svar #6 skrivet: 28 mar-10 kl 17:31 »
Vad kan man göra åt detta?
En förfrysning är inte mycket att göra åt i efterhand. Har dom fått sårinfektion kan man möjligtvis behandla med antibiotika.

Bilder hade gjort det lättare att komma med förslag på behandling/åtgärder. Det är ju inte säkert att det är förfrysning över huvud taget....

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Sjukdom hos myskankor
« Svar #7 skrivet: 28 mar-10 kl 22:07 »
Låter lite som en skada av förfrysning...och kanske efterföljande infektion av något slag. Jättetråkigt oavsett och jag lider med dig.  :'(

Mina har klarat sig men flera har skadad simhud mellan tårna på grund av alla vass is de vandrat runt i. Två drakar var nära att förfrysa karunkeln men de klarade sig också, troligtvis på grund av akutinsats med värmelampa. En hona har tappat en klo men det kan ha berott på andra orsaker...

Jävligt tuff vinter i år även på västkusten och jag är så glad att mina myskankor klarat detta. Till nästa höst rustar jag för en mindre istid för jag vill inte ens riskera att mina myskankor far illa på grund av bister vinter.

Skulle inte förvåna mig om det finns många med fjäderfän som fått köldskador nu i år.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser