Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Goda råd behövs!  (läst 7053 gånger)

Zebbe

• Västergötland
Goda råd behövs!
« skrivet: 25 mar-10 kl 21:31 »
Vår tacka Edith - en 4-årig dräktig pälsfårstacka har problem. Det började med ont i ena bakbenet - hon haltade och det såg ut som om det var höften. Undersökning av ben och klöv gav inga svar. Hon åt då grovfoder och kraftfoder som vanligt. Efter 3-4 dagar tog vi on henne i fårhuset - hon kunde med stor möda ta sig till huset.
Hon är högdräktig  - men har ännu inte släppt ner mjölk.
Väl inne i fårhuset vill hon inte längre äta och hon har smärtor.
Hennes temperatur är normal (38,8)

Har någon liknande erfarenhet?

Vi är med i fårhälsan och dom rekomenderar vetrinär men bor man långt ute i skärgården så är det inte så enkelt! Så goda råd och samlad erfarenhet är vårt hopp!
Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

louise

• Gäst
SV: Goda råd behövs!
« Svar #1 skrivet: 25 mar-10 kl 21:35 »
Varför kan ni inte få veterinär i skärgården? NÄr djurhälsovården rekommenderar veterinärbesök tar jag det på allvar, mycket skrattar de bort å tycker är hobbytramsdalteri. så när de väl rekommenderar vet, då skulle jag ringa.

Zebbe

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 mar-10 kl 21:45 »
Klart vi kan välja vetrinär - det är en kostnads fråga - 2 timmars båtresa kostar en del.  Men med erfarenhet från fårägare kan hjälpa en bit på vägen innan man tar nästa steg.
Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

Maddie

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 25 mar-10 kl 21:48 »
Oj oj... det låter inte bra... de kan få foglossning men det brukar inte påverka aptiten.. kanske hon har en fraktur ?
Här brukar fåren ofta vricka,överanstränga nedersta leden som blir varm, ( kotleden och nedåt ) och de brukar bli bra efter att man lindat zinkaband som sen fått sitta några dagar... men det påverkar inte heller aptiten.. Jag hade en förra året som efter lammning frakturerade sig i bäckenet. Hon var mycket halt och ville inte äta, Avlivades efter att veterinären provat med smärtlindring. Du har ingen energibalans och kan prova om hon blir piggare och vill äta ? Jag tänkte om det var så att du har tur och hon bara har vrickat sig, så kanske hon har fått början  till acidos...  ::)  ibland har man ju tur...

Zebbe

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 mar-10 kl 21:55 »

Tack för medkänsla - vad är energibalans?
Våra tackor får mineral anpassat för dräktiga tackor - men vi samutfodrar så jag vet ju inte riktigt om alla får i sig. Jag tycker att när jag känner över och rör hennes höftparti att hon reagerar på smärta - men det är min tolkning. Om hon har en dräktighetstoxikos borde hon då inte ha förhöjd temp?

bloke1

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 25 mar-10 kl 22:48 »
påminner om min fråga här om dagen som tyvärr inte genererat något svar. Min tacka har inget juver alls och jag tror att det kan betyda att de kan vara påväg att kasta. hon har utvecklat svaghet i bägge bakbenen. detta innebär också en rubbad energibalans. jag har idag fått hjälp av veterinär att ge subcutant calcium. ofta en veterinärangelägenhet men inte svårt att göra själv om man har grejor och kan sticka. tillståndet som jag försöker behandla är dräktighetsförlamning och har god prognos om calciumbrist är problemet (vi får se i morgon). lyckas inte detta så vet jag inte någon ytterligare råd. så länge de äter och inte verkar ha ont kan man ju avvakta, annars är det väl nödslakt?  vill gärna höra hur det går.

samaka

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 26 mar-10 kl 14:06 »
Om hon har en dräktighetstoxikos borde hon då inte ha förhöjd temp?

Nej, både toxikos och kalciumbrist medför lägre temp, en av mina tackor som fick kalciumbrist i år hade 37 grader. På morgonen stod hon och trånade efter mat, 3 tim senare var hon helt väck och hade så låg temp. Jag var säker på att hon skulle dö. Men efter en kalciumkur under huden var hon på benen och hungrig till kvällen. Har inte tidigare haft detta problem. Hade en till i år och hon var mer diffus i sina symptom, ville ej stödja på bakbenen, men tog sig runt och var "med" i  huvet (hon hade normal temp).

Även om man är "duktig" och ger mineraler så är det så viktigt med balansen mellan kalcium och fosfor. Efter en nogrann läsning av innehållsförteckningen på mitt mineralfoder blev jag konfunderad över att det innehåller så pass mycket fosfor som det gör (det får de ju ändå så mycket av om man ger dem kraftfoder). Eftersom jag haft 2 st tackor i år och ej tidigare lär jag se över vad jag förändrat. Numer tillsätter jag lite extra kalcium i mineralerna, få se vad som händer framledes.

Ulla Krull

« Svar #7 skrivet: 26 mar-10 kl 14:37 »
Det låter som om det skulle kunna vara foglossning, även om man kan tycka att hon kanske är lite ung.
Jag har haft två tackor som har haft det och de har båda varit äldre damer. Symptomen har varit vinglighet i bakkroppen, svårt att gå och nedsatt allmäntillstånd pga smärta.

Man kan känna efter vid svanskotorna om det känns "uppmjukat" där vilket kan indikera foglossning.

Om du inte har tagit ut veterinär så prova att ge henne smärtlindring och någon form av energibalans för idisslare.
Man kan ge får magnecyl men jag är lite osäker på dosen. Har för mig att det var ganska många men skulle ge på en gång, men det får du nog kolla med vet. Ett problem kan vara att vet inte får rekommendera att ge magnecyl och kan därmed inte heller säga dosen för det är olagligt... ::)
Det bästa om man bor som du gör är att ha Metacam eller annan stark smärtlindring hemma som man ger med spruta i muskeln 1 gång per dygn. Detta är mycket bra att ge om tackan t ex får mastit då de också har stora smärtor. Man ser hur smärtan släpper inom 20 min efter att man har gett det  :)

De tackor jag hade med foglossning klarade sig bättre efter att de har lammat då de inte är så tunga längre men de skickades givetvis på slakt senare på året.

Zebbe

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 mar-10 kl 19:17 »
Tack för alla synpunkter. Efter samtal med veterinär fick vi utskrivet calphon och med hjälp av en sjuksköterska har vi nu injicerat tackan under huden. Vi väntar spänt på resultat. Mitt i detta passade Laura på att få 3 fina lammungar en svart med vit svans, en spräcklig och en vit!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 26 mar-10 kl 19:51 »
Jag har precis kämpat mig igenom 2 tackor som fick kalkbrist samtiigt (jag vet, något måste ha hänt...)
De hade 38,5  i temp båda två. Behandlade först intravenöst 100ml + 50 ml subcutant (veterinären var här och vi lekte intensivvårdsavdelning i fårhuset). De blev piggare, men åt inte.
Ett drygt dygn senare började jag bli desperat, eftersom magen inte kom igång på dom. Granngården hade ingen våmstart. Jag fick lite energibalans av Mille (tack så mycket!!!)
Pratade med en kompis som har kor, för att försöka ragga upp lite våmstart framåt kvällskvisten, då sa han att om magen inte kommer igång så behöver de mer kalk.
Jag lade ytterligare 25 ml subcutant på kvällen och ytterligare 25 ml på morgonen. 25 minuter efter morgondosen började de äta. På kvällen idisslade de!!! ;D ;D ;D

Det betyder att de fick 200 ml kalk inom loppet av 2 dygn.(De har inte kastat än, vilket är biverkningen på för mycket kalk) Det är mycket mer än rekommenderade dosen. Min erfarenhet sedan tidigare är att det krävs mer än 150 ml för att få en tacka på benen.

Vad är er erfarenhet av detta, behöver ni ge så mycket kalk också? (Jag har Gotlandsfår)

Jag tänker att Zebbe behöver veta hur mycket kalk han ska ge sin Edith ;)
« Senast ändrad: 26 mar-10 kl 19:54 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 26 mar-10 kl 22:26 »
Man kan ge får magnecyl men jag är lite osäker på dosen. Har för mig att det var ganska många men skulle ge på en gång, men det får du nog kolla med vet. Ett problem kan vara att vet inte får rekommendera att ge magnecyl och kan därmed inte heller säga dosen för det är olagligt... ::)

Min veterinär rekommenderade magnecyl till smärtpåverkat får. Hon rekomenderade viktbaserde dos på samma sätt som till barn men ta lite i underkant för får är känsligare än människor, menade hon. Dosering kan du hitta i FASS på nätet.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Zebbe

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 26 mar-10 kl 22:35 »
Vi har injicerat 50 ml - tackan äter lite kraftfoder och dricker vatten efter 2 timmar. Vi har förutom Edith en dam till som lagt sig och får samma behandling. Vi har aldrig tidigare( på 12 år )råkat ut för detta och blir bekymrade över varför nu?
Fåren har fri tillgång till ensilagehö och får havre och betfor + mineral. Har senaste 2 veckorna fått "mammamineral".
Jag tycker dom är bättringsväg men kan ännu inte ropa hej!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 27 mar-10 kl 07:40 »
För det första: Ge absolut inget kraftfoder!!!!!!!!!!!!!!!!! :o :o :o
När de har kalkbrist så stannar våmmen av och kraftfodret ligger bara och ruttnat/surnar usch, usch i magen  ::)

Tackan ska ha ätit gott om grovfoder i ett dygn och idissla bra, innan du mycket försiktigt sätter in små mängder kraftfoder igen och ökar långsamt. Du kan ge betfor om du vill några nävar/gång istället. Det är energi och fibrer = bra

Desssutom är det inget mått på hennes hälsa, huruvida hon äter kraftfoder eller inte :o, får äter kraftfoder till just innan de dör. Grovfoder är däremot ett mått på hälsa, för det krävs aptit och en fungerande våm för arr de ska äta grovfoder.

Angående dosen se mitt tidigare inlägg och fråga. Men är det kalkbrist så är 50 ml som en pinne i helvetet... spott i havet...... Jag har aldrig sett att något under 150ml har hjälpt.... Det är en avvägning, för mycket så kastar de.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

bloke1

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 27 mar-10 kl 07:42 »
Det betyder att de fick 200 ml kalk inom loppet av 2 dygn.(De har inte kastat än, vilket är biverkningen på för mycket kalk) Det är mycket mer än rekommenderade dosen. Min erfarenhet sedan tidigare är att det krävs mer än 150 ml för att få en tacka på benen.

Vad är er erfarenhet av detta, behöver ni ge så mycket kalk också? (Jag har Gotlandsfår)

Jag har av vetrinären fått rekomendation om 100 ml sc dagligen i åtminstone fyra dagar. om tackan kastar är det i mina ögon ingen fara. det är för hennes skull som jag ger behandling.
« Senast ändrad: 27 mar-10 kl 07:47 av bloke1 »

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 27 mar-10 kl 09:52 »
100 ml X4 var väääldigt mycket... ??? Mina reste sig och började ät efter sammanlagt 200 ml.  Det brukar vara där gränsen går. Men i och för sig så har din veterinär inte tagit i i underkant, som de flesta gör.

Hur tror ni hjärtat pallar för så mycket kalk? Det finns ju alltid en risk vid kalkadministration att hjärtat inte orka.

Finns det fler erfarenheter? Vi har ju en enorm kunskapsbank här!

Citera
om tackan kastar är det i mina ögon ingen fara. det är för hennes skull som jag ger behandling.

Jo det är självklart att behandlingen är för tackans skull! Men det är ju inte fel om fler överlever! Kan man rädda lammen så är det ett bonus, både för mig känskomässigt och för min plånbok.
« Senast ändrad: 27 mar-10 kl 09:54 av vallhunden »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 27 mar-10 kl 12:17 »
Dum fråga kanske men är det ingen som ger sina får foderkalk under vintern här?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

samaka

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 27 mar-10 kl 14:21 »

Vår första tacka som fick kalkbrist i år fick först intravenöst och sedan 200 ml under huden (100 på morgonen och 100 på kvällen) efter vets ordination. Födda två friska lamm en månad senare.

Vår andra tacka (som var riktigt dålig) fick endast 100 ml under huden. Hon var som pigg efter några timmar och födde 2 friska lamm 2 dagar senare.

samaka

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 27 mar-10 kl 14:22 »
Dum fråga kanske men är det ingen som ger sina får foderkalk under vintern här?

Jag har börjat med det efter att vi för första gången drabbats av kalkbrist i besättningen, blandar ut det i mineralerna.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 27 mar-10 kl 14:36 »
Jag har börjat med det efter att vi för första gången drabbats av kalkbrist i besättningen, blandar ut det i mineralerna.
Sunt, det har jag också gjort hela vintern på inrådan av min australiensiska granne som har 650 får. Han påpekade att just tackor som får tvilling och trillingar kan behöva kalk. Och särskilt om det är får som kanske inte är årstidsbundna,det kan bli för mycket av det goda och de blir helt urkalkade.

Tycker det är många här i år som haft problem med kalkbrist på sina får.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

vallhunden

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 27 mar-10 kl 14:48 »
Citera
Vår första tacka som fick kalkbrist i år fick först intravenöst och sedan 200 ml under huden (100 på morgonen och 100 på kvällen) efter vets ordination. Födda två friska lamm en månad senare.

Var du tvungen att ge mer kalk till den tackan innan lammningen? Mina "kalktackor" slutade äta i eftermiidag, har precis gett dom 25ml subcutant vardera... nu idisslar de igen.  Så här kan jag ju inte hålla på! (Första krisen var tisdag morgon)
Jag borde kanske ge dom kalkpasta i munnen, nu när magarna är igång? Hur ofta i så fall? De ska lamma 13/4...

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser