Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betäcka  (läst 2573 gånger)

lotta 69

Betäcka
« skrivet: 23 mar-10 kl 22:17 »
Funderar på att betäcka mitt sto på 11 år första gången . Men nu står det lite här o där om ston som dör när dom fölat , så nu vet man ju inte alls om man törs ?  ???

chickadee

• Gäst
SV: Betäcka
« Svar #1 skrivet: 24 mar-10 kl 09:30 »
Hej
Jo det kan förstås inträffa men i de allra flesta fall brukar trots allt fölningar gå bra! Om man räknar statistiskt så är det nog vanligare att fölet dör än att mamman gör det, men i de flesta fall klarar ju sig även fölet.
Jag vet inte ifall något försäkringsbolag skulle kunna hjälpa dig med uppgifter om vilka de vanligaste dödsorsakerna för ston är? Gissar att fölning hör till de ovanligare orsakerna.
Inte heller vet jag vilken ras ditt sto är. Shetland och miniatyrhästar kan lite oftare än större raser råka ut för svåra förlossningar.
Risken att mista ditt sto i samband med fölningen tycker jag inte skall behöva avskräcka dig från att låta betäcka henne. Men sedan är det naturligtvis bra om man kan vara närvarande vid förlossningen, att hon fölar på en lämplig plats o.s.v.

lotta 69

« Svar #2 skrivet: 24 mar-10 kl 10:30 »
Mitt sto är ett halvblod + kallblod så hon är ganska bastant .. Skimmel o funderar på att betäcka med nån nordis ?

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 24 mar-10 kl 11:49 »
Jag tror inte heller att du behöver vara orolig. Tänk bara på det vanliga, som att stoet inte ska vara för fet, att det är bra att hon får röra på sig lite varje dag ända fram till fölningen. (Ut och tömköra eller promenera vanligt en trekvart räcker.) Lycka till med att få ditt drömföl!

brainghost

• Småland
« Svar #4 skrivet: 24 mar-10 kl 12:00 »
Hade mitt  underbara  sto Donna hon fick tre fina föl men sen det fjärde låg fel både jag och vetrinär jobbade med henne 4-5 timmar men gick inte att rädda henne .
Tänker på henne än 12 år sedan.....
Men givetvis brukar det gå bra hon var en ardenner så jag tror inte det har med om det är stora eller små djur ibland blir det som det blir......

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #5 skrivet: 25 mar-10 kl 10:59 »
Du kan ju kolla upp henne hos vet och titta med ultraljud så hon inte har några cystor osv som stör. Du kan även se till att hon är i god kondition och att hon får rätt mat och rätt mängd.
Det är ju några faktorer man faktiskt kan titta på som kanske får dig att känna dig lite tryggare i ditt val.
Sen är det bara att läsa och läsa och läsa om fölningar, dräktighet och hur förloppet går till.

Håller med de andra om att det nog går bra, det är ju inte så vanligt att ston faktiskt dör vid fölning, men visst kan det hända.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

lotta 69

« Svar #6 skrivet: 25 mar-10 kl 22:13 »
Tack för alla bra svar ! Men nu så skulle jag vilja ha tag i en nordis hingst   :) Helst i hälsingland , Vad är bäst ,? fri betäckning eller semin ?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 25 mar-10 kl 22:33 »
Smaksak antar jag ..
Men varför stjäla det nöjet för både sto o hingst *S* :-[

Jag skickade i väg mitt sto på frii betäckning .
Hon gick o snuskade sej i två veckor o hade det bra ..blev en fin fölis sen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 25 mar-10 kl 23:12 »
Eftersom stoet ändå är lite till åren så hade jag valt en så naturlig betäckning som möjligt. De flesta ston kastar sina föl om det skulle vara något galet...... och om det inte skulle ta sig så är det väl av någon anledning tänker jag.

Lycka till och om det inte skulle ta sig i år, försök igen...... ibland behöver liksom rören rensas ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Körven

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 28 mar-10 kl 19:10 »
Funderar på att betäcka mitt sto på 11 år första gången .

Nej det skall du inte göra själv.......Det är bättre om du har en hingst till det >:D
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #10 skrivet: 28 mar-10 kl 20:59 »
Funderar på att betäcka mitt sto på 11 år första gången . Men nu står det lite här o där om ston som dör när dom fölat , så nu vet man ju inte alls om man törs ?  ???

Det finns ju en reell risk men det går ju alltsomoftast väldigt bra. Att man har koll på stoet vid fölning, gärna med hjälp av kamera så att man inte stör i onödan gör att man kan hinna ingripa i tid.
Att ha vana avelsmänniskor man får ringa i kris och en vetrinär som kan ställa upp på kort varsel är också en bra "livförsäkring".

Jag tycker att man ska tänka över om ens sto är ett bra avelsmaterial, har hon något att tillföra mer än att hon faktiskt kan producera ett föl?! Bedömer man att hon är värd att avlas på får du försöka hitta en hingst som kan dubbla hennes goda egenskaper samt försöka uppväga hennes nackdelar för att få ett så bra föl som möjligt.

Jag har använt mig av transportsperma (TAI, halvblodsavel) men det beror på vad du väljer för hingst om du kör naturligt eller TAI.
Jag hade inte rekommenderat fryst på ett maidensto.

lotta 69

« Svar #11 skrivet: 01 apr-10 kl 08:02 »
Undrar om det blir för tungt o bära om man betäcker med en ardenner ? eller är det bäst med en nordis bruks , ? Stoet själv är ju halvblod / kallblod .  :)

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #12 skrivet: 01 apr-10 kl 09:03 »
Som jag har förstått det så anpassar sig fölet efter stoets kropp/storlek. Så vilken strl på hingst ska inte ha ngn betydelse alls. Däremot kan det ju bli lite tungt för stoet om du tänket fribetäcka.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #13 skrivet: 01 apr-10 kl 09:16 »
Undrar om det blir för tungt o bära om man betäcker med en ardenner ? eller är det bäst med en nordis bruks , ? Stoet själv är ju halvblod / kallblod .  :)

Är hon själv till hälften nordis tycker inte jag att det finns någon anledning att blanda in en tredje ras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser